Strømstyring fra PC

Hejsa,

Jeg skal igang med et projekt, hvor en PC skal styre strømmen i en
bygning, heriblandt lamper, el-radiatorer og lignende, evt. vha.
parallel eller USB-tilslutning på en Linux-server.

Jeg har kigget lidt omkring efter noget der kan bruges, og har fundet et
byggesæt hos Brinck Elektronik, men jeg leder primært efter en "færdig"
løsning som er klar til at blive sluttet til PC'en.

Er der nogen herinde der har et forslag, eller skal jeg prøve i en
hardware-gruppe?

Mvh Frank

Re: Strømstyring fra PC

Du kan måske lige kigge på noget IHC fra LK.. www.lk.dk

IHC løsningen er den model elektrikeren ville vælge, men det er ikke noget
man lige gør for en 500-lap :-)

Alternativt kan du lave noget med et I/O kort, f.eks
http://www.danbit.dk/produkter/0601.phtml , og en flok elektroniske
kontaktorer / solid state relæer

/peter

/peter

Re: Strømstyring fra PC

Hvor mange nuller glemte du?

HM

Re: Strømstyring fra PC

Ingen - hvis man læser indlægget :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Strømstyring fra PC

IHC er imho noget skrammel. Så kan man lige så godt købe en simpel PLC.
Der skal trækkes aaaaalt for mange kabler.

Carlo Gavazzi har noget smartere, med individuelle adresser på hvert
enkelt stykke udstyr man så "forbinder" i en computer. Her behøves kun
fase og nu frem til alle enheder.

Re: Strømstyring fra PC

Nu kom dem - dupline

http://www.smart-house.dk

Re: Strømstyring fra PC

det er sku dat den mest irriterende web side jeg længe har været inde på
hvorfor fanden skal det være så smart at det bliver til noget bras

Re: Strømstyring fra PC

Enig !

Re: Strømstyring fra PC

Det er noget i den stil vi skal bygge, blot vha. Linux.

:) Kunne jeg meget vel forestille mig.

Mjah, jeg leder nu mere efter et eksternt interface, lidt i stil med den
famøse "spare-skinne", hvor man elektronisk (via parallel,seriel eller
usb) kan slukke og tænde for strømmen til diverse el-artikler.

Især fordi ingen i projektgruppen har den store erfaring med elektronik
og strømstyring.

Mvh Frank

Re: Strømstyring fra PC

Køb en PLC med ethernet interface.

Så er alle kontakter også beregnet til 230 volt og godkendt til det.

Re: Strømstyring fra PC

Hvor kan jeg finde sådan en, og hvilket prisleje ligger de på?

Mvh Frank

Re: Strømstyring fra PC

Hmm. Det lyder som om du skal bruge noget i retningen af x10
http://www.smarthome.com/x10map.html
- bare i en europæisk udgave. Findes der noget der minder om x10
herhjemme?

--
41 6E 64 65 72 73

Re: Strømstyring fra PC

Som andre siger brug DupLine eller kig på elv.de de har en masse sjov
til trådlød styring.

Site Timeline