Strømstyring fra PC

Hejsa,

Jeg skal igang med et projekt, hvor en PC skal styre strømmen i en bygning, heriblandt lamper, el-radiatorer og lignende, evt. vha. parallel eller USB-tilslutning på en Linux-server.

Jeg har kigget lidt omkring efter noget der kan bruges, og har fundet et byggesæt hos Brinck Elektronik, men jeg leder primært efter en "færdig" løsning som er klar til at blive sluttet til PC'en.

Er der nogen herinde der har et forslag, eller skal jeg prøve i en hardware-gruppe?

Mvh Frank

Reply to
Frank Nørvig

"Frank Nørvig" skrev i en meddelelse news:KfZ%c.6681$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Du kan måske lige kigge på noget IHC fra LK..

IHC løsningen er den model elektrikeren ville vælge, men det er ikke noget man lige gør for en 500-lap :-)

Alternativt kan du lave noget med et I/O kort, f.eks

og en flok elektroniske kontaktorer / solid state relæer

/peter

/peter

Hvor mange nuller glemte du?

HM

Reply to
Harald Mossige

Ingen - hvis man læser indlægget :-)

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Q skriver:

IHC er imho noget skrammel. Så kan man lige så godt købe en simpel PLC. Der skal trækkes aaaaalt for mange kabler.

Carlo Gavazzi har noget smartere, med individuelle adresser på hvert enkelt stykke udstyr man så "forbinder" i en computer. Her behøves kun fase og nu frem til alle enheder.

Det er noget i den stil vi skal bygge, blot vha. Linux.

:) Kunne jeg meget vel forestille mig.

Mjah, jeg leder nu mere efter et eksternt interface, lidt i stil med den famøse "spare-skinne", hvor man elektronisk (via parallel,seriel eller usb) kan slukke og tænde for strømmen til diverse el-artikler.

Især fordi ingen i projektgruppen har den store erfaring med elektronik og strømstyring.

Mvh Frank

Reply to
Frank Nørvig

Frank Nørvig skriver:

Køb en PLC med ethernet interface.

Så er alle kontakter også beregnet til 230 volt og godkendt til det.

Hvor kan jeg finde sådan en, og hvilket prisleje ligger de på?

Mvh Frank

Reply to
Frank Nørvig

Hmm. Det lyder som om du skal bruge noget i retningen af x10

- bare i en europæisk udgave. Findes der noget der minder om x10 herhjemme?

--
41 6E 64 65 72 73
Reply to

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

Nu kom dem - dupline

Som andre siger brug DupLine eller kig på elv.de de har en masse sjov til trådlød styring.

Reply to
Klavs Rommedahl

det er sku dat den mest irriterende web side jeg længe har været inde på hvorfor fanden skal det være så smart at det bliver til noget bras

Reply to
Carsten F

Carsten F skriver:

Enig !