Strømstyret relæ/ Master-Slave kontakt

Hej Gruppe,

Jeg skal lave en konstruktion hvor start af en maskine skal starte en pumpe.

Det skal laves sådan at når maskinen trækker strøm (ca. 1 Amp.) startes
pumpen.

Jeg har fundet et færdigt modul fra tyske Kemo, der kan det jeg efterspørger
men vil gerne kunne lave konstruktionen selv.

Jeg har lavet en konstruktion hvor jeg anvender en strømtrafo fra Talema og
en op-amp plus det løse.

Problemet er bare at jeg her bliver nødt til at lave en spændingsforsyning
til min
op-amp.

I Kemo's konstruktion sættes modulet blot i serie med maskinen, hvordan
laves
dette?

Link til PDF på kemo's modul: www.kemo-electronic.com/pdf/m103/m103.pdf

Håber i kan hjælpe mig, har søgt med google som jeg plejer, men det har ikke
rigtig givet noget brugbart!

Mvh
Gert K.

Re: Strømstyret relæ/ Master-Slave kont akt

    Køb en TV skinne, og skift ref. modstanden efter dit ønske på hvor
meget strøm der skal trækkes før den anden tænder ;)

    Hvis jeg ikke husker meget galt, er det stadig TroughPins og en chip
med 4 Op-amps i :) som sider og styre relæet ud for hvor meget strøm der
trækkes på master.

    Men den er på tilbud til 75Kr. i en af lavpris butikkerne ?? netto ???

--
VH
Lars Molnit

59,00 kr. i Fakta fra på søndag.

Mvh Max

Re: Strømstyret relæ/ Master-Slave kontakt

Har købt en i fakta nu, blot for at skille den ad og se hvordan den er
konstrueret.

En shunt-modstand, en opamp (LM324), lidt div. dioder, modstande og
kondensatorer
og en spændingsforsyning lavet af en effektmodstand og en X2 kondensator og
sidst
men ikke mindst en relæ.

Mvh
Gert K.

Re: Strømstyret relæ/ Master-Slave kont akt

    Yeps, det er jo ikke raketvidenskab ;) og er man lidt fix, kan man selv
sætte hvor meget strøm der skal til for den tænder :)

    hmmm, og jeg som ellers foreslog en lille PIC den gang ;) men sådan er
det nu omdage hvor man nemt glemmer basal analoge kredse ;)

--
VH
Lars Molnit

pumpe.

Hvad med 2 dioder i serie med hver sin spole, omviklet et reedrelæ, evt. med
et relæ efter det?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Strømstyret relæ/ Master-Slave kontakt
med

Ja, det kunne jeg prøve!

Jeg har også tænkt på om en modstand på f.eks. 0,1 ohm i serie med maskinen
og
så en transformers sekundære vikling koblet i parallel med modstanden,
ensrette
spændingen på transformerens primære side, stabilisere den og så smide et
solid state relæ på, ville det mon kunne lade sig gøre?

Mvh
Gert K.

Site Timeline