Strømshunt

Jeg skal bruge en shuntmodstand på 50 milliOhm, for at konvertere en strøm
på 10A til en spænding på 500mV. Hvordan får jeg  fat på sådan en. Måske kan
man lave den selv? Nogle idéer?

Re: Strømshunt

RS components eller Farvell. Husk at 0.5V og 10Amp giver dig 5 watt i
varme...

Bo //

Re: Strømshunt

Shunts laves normalt (til store strømme) af manganin trå - eller stave
tilpasset 60 mA til instrumentet, der så selvfølgelig er et instrument med
60 mA for fuldt udslag.

I dit tilfælde kan du sikkert lave den af et stykke bronzetråd (eller
kobber-do hvis mindre kritisk)  på ca. 3-5 mm dia. og en passende længde,
der så tilpasses dit instrument for 10 A = fuldt skalaudslag.
Karsten H. Jensen

Re: Strømshunt
Hvor langt et kabel sidder der mellem spændingsforsyningen og
forbrugeren? Jeg tænker om du kommer op i nærheden af den ønskede
modstand et sted på kablet, for så er det blot at føre et tyndt
signalkabel tilbage til dit måleinstrument. Det forudsætter dog at dit
måleapparat er højimpedant så ikke der kommer til at løben en strøm af
betydning i det tynde signalkabel og dermed et ekstra spændingsfald.
Er det dc eller ac du skal måle?

- Lars

Re: Strømshunt
Hej RK
Jeg har en shunt indbygget i eget hus, med bananstik 1mOhm 0,5% 15 A 15 mV
50/150 A max 30 sekunder ad gangen. Jeg bruger den ikke så hvis du kan bruge
den kan vi måske blive enige om noget.
Jeg bor i 2500

MvH

 Ernst