Strømshunt

Jeg skal bruge en shuntmodstand på 50 milliOhm, for at konvertere en strøm på 10A til en spænding på 500mV. Hvordan får jeg fat på sådan en. Måske kan man lave den selv? Nogle idéer?

Reply to
RK

RS components eller Farvell. Husk at 0.5V og 10Amp giver dig 5 watt i varme...

Shunts laves normalt (til store strømme) af manganin trå - eller stave tilpasset 60 mA til instrumentet, der så selvfølgelig er et instrument med

60 mA for fuldt udslag.

I dit tilfælde kan du sikkert lave den af et stykke bronzetråd (eller kobber-do hvis mindre kritisk) på ca. 3-5 mm dia. og en passende længde, der så tilpasses dit instrument for 10 A = fuldt skalaudslag.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten H. Jensen

Hvor langt et kabel sidder der mellem spændingsforsyningen og forbrugeren? Jeg tænker om du kommer op i nærheden af den ønskede modstand et sted på kablet, for så er det blot at føre et tyndt signalkabel tilbage til dit måleinstrument. Det forudsætter dog at dit måleapparat er højimpedant så ikke der kommer til at løben en strøm af betydning i det tynde signalkabel og dermed et ekstra spændingsfald. Er det dc eller ac du skal måle?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hej RK Jeg har en shunt indbygget i eget hus, med bananstik 1mOhm 0,5% 15 A 15 mV

50/150 A max 30 sekunder ad gangen. Jeg bruger den ikke så hvis du kan bruge den kan vi måske blive enige om noget. Jeg bor i 2500

MvH

Ernst "RK" skrev i en meddelelse news:44885401$0$27514$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Ernst Hove

Tak til alle! Jeg har fundet en hos Farnell!

Reply to
RK