strømforsyning til spots

Vi har fået nogle spots til vores gang. Det er jo meget godt, men til
dem fulgte nogle små tøse strømforsyninger som jeg er sikker på vil
brænde sammen inden alt for længe.
De kan kun lige klare 60 watt, og der er 3 x 20watts pære i hvert sæt.
  Da jeg også gerne vil have en stor i stedet for de to små
strømforsyninger vil jeg lige gerne vide hvor stor strømforsyning jeg
skal kikke efter. der er tale om at der skal være 5 20W pære som kører
på 12V.
jeg kan slet ikke huske de omsberegninger der skal til. Kan nogen
fortælle mig hvor stor hvor mange ampærer den skal kunne klare og
hvordan jeg regner det ud.

Hilsen Isak

Re: strømforsyning til spots

U=R*I
W=U*I

5*20W = 100W
100W/12V =8,33A
Find en 10A strømforsyning

Martin

Re: strømforsyning til spots

Man skal så også være klar over, at når man selv monterer sådant udstyr, og
man ændrer på fabrikantens leverance, gør man faktisk sættet ulovligt.  I
sådanne tilfælde skal en aut. elinstallatør forestå arbejdet, idet det da
skal installeres efter stærkstrømsbekendtgørelsen, lig en normal 220 v.
installation.

Erling

Re: strømforsyning til spots

Ikke helt korrekt.
Når du ændrer på sådan et sæt, påtager du dig rollen som lampefabrikant.
Dette indebærer at du påtager dig alle garantier der måtte følge deraf.
Hvis feks. huset brænder ned pga. en eller anden fejl i lampeinstallationen,
så er det dig og kun dig ansvaret hænger på.

Derfor: Overvej meget nøje om det er risikoen værd.

NB: Ovenstående gælder også, hvis du feks. monterer spottene,
med kraftigere ledning end den medleverede.

--
mvh Uffe

Re: strømforsyning til spots

Hvordan skulle dette kunne ske? vil en kraftigere ledning ikke være mere
sikker end en mindre kraftig?
Også, en bedre, kraftigere strømforsyning bør vel også være mere sikker
at bruge?
Jeg spørger her halt af videnslyst, ikke for at spille smart.

Hilsen Isak

Re: strømforsyning til spots

Du har da ganske ret, men man må ikke ændre på sådan noget, selv om det kan
synes tåbeligt. Det skal samles af de dele, der medfølger. Transformerne er
der normalt ikke noget i vejen med, når man overholder medfølgende
anvisninger, og frem for alt lader være med at pakke dem ind i isolering
o.l.

Hilsen   Erling

Re: strømforsyning til spots

Ganske rigtigt.
Men al elektronik kan fejle.
Hvis det ikke var tilfældet, så var der (næsten) ikke basis for denne gruppe
:-)
Så hvis uheldet er ude, så er det ligegyldigt om du har forbedret produktet.
Det eneste der tæller er, at du har ændret på det.
Desværre, that's life.

--
mvh Uffe

Re: strømforsyning til spots

Så skal du have en 100W forsyning.
De kan købes til næsten ingen penge samme sted, som du køber lamper.

Overvej om dine kits overhovedet må ændres.........