Strømforsyning til LED lampe.

Hej.

Jeg har lige købt et par LED lamper. 12v 3w.
Der ser ikke ud til at der nogen + og - på dem.
Nogen der ved om de bare skal have 12 vac.?
Det er meningen de skal arstatte nogle halogen pærer i en standerlampe.
--
MVH.
Finni

Re: Strømforsyning til LED lampe.
Hej Fiinn

Du må vide lidt mere om dem, f.eks. varenummer
og hvor du har købt dem.

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Hej Max.

Tak for svaret.
Se nu fik jeg det geniale indfald atringe til importøren.
og har derfor fået løst problemet. Svaret var: 12vdc og det er ligemeget
hvordan det vender,

--
MVH.
Finni

Re: Strømforsyning til LED lampe.
så burde de da også virke med ac :-)
finn

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Det er ikke sikkert, jo de vil lyse, men de vil jo ret sikkert blinke aht.
ved 50Hz AC.

Mvh Hauge

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Gør de sikkert osse, der sidder nok en ensretterbro og en effektmodstand (og
måske en lyt hvis det er luxus) bag ved printet med LED'erne.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Dem jeg har set indeni er med en bro og en lille lyt,derefter en ic
med smps regulering af strF8%mmen i led'erne.
Reguleringen bestE5%r af en spole ,en sens- modstand og ic'en.
jeg er sikker pE5% at det er for dyrt at montere en leaded
effektmodstand, sE5% jeg tror ikke det vil ses i sE5%danne produkter.
kun hvis led er nede i et forbrug hvor en smd modstand kan klare
opgaven ville man vE6%lge denne lF8%sning.
Hvis kredslF8%bet ikke kan holde en rimelig DC under nulgennemgangen af
ac, kan man tE6%nke sig at de lyser en anelse mindre ved AC ,men der vil
ikke vE6%re blinken ,hvis det er et rimeligt produkt,som er beregnet til
erstatning af halogenspots.
Jeg har selv led erstat pE6%rer direkte til 220 v for 40 og 60 watt og
15w halogen erstatninger pE5% AC og jeg har ikke observeret gener nE5%r
man sidder og arbejder eller lE6%ser.
alex

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Du har nok ret i at de laves med SMPS nu til dags, men jeg har faktisk en
der netop indeholder 4 dioder, en 47uf og en 52 ohms 2W modstand med ben.
Men den er os' gammel. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Strømforsyning til LED lampe.

nE5%da
ja sE5%dan en ville jo nok blinke slemt pE5% veksel .. hF8%h'
Jeg tror de fleste idag kF8%rer med swith ,men det behF8%ver jo heller
ikke at vE6%re sE5%dan i almindelighed... der kan jo sagtens vE6%re andre
mE5%der at lF8%se problemet pE5%..
 de sparer sE5% ikke strF8%m i stor skala.
men det med at spare strF8%m , tjah mon ikke man skulle beholde de gamle
glF8%delamper nE5%r man bor her i norden.... jeg har fundet ud af at jeg
nok sparer en 300 kwh el i forhold til sidste E5%r.. men mon ikke jeg
skal bruge en 280 kwh mere i varme..
alex

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Elpærer er en varmekilde med meget ringe virkningsgrad.

Bo //

Re: Strømforsyning til LED lampe.
Hej Bo

Strengt taget gælder det vel alle kendte lyskilder.

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Glødepærer har da en særdeles god virkningsgrad som varmekilde. Med mindre
der slipper noget lys ud af vinduerne, så er den faktisk 100%. :-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Strømforsyning til LED lampe.

Der er som sagt en fin ladelyt til at ta' den værste blinken. :-)

Haha, ja hvis man har elvarme kan det være lidt ligegyldigt med sparepærer,
i hvert fald om vinteren. Jeg kommer nok til at savne glødepærene til mine
terrarier, synes det er lidt nitte de blev forbudt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline