strømforsyning til lader ?

Hejsa

Efter en del års pause har jeg igen slået mig på RC hobby, specielt lokket
af de nye børsteløse motore og de mange nye typer batterier. Til opladning
af de forskellige typer batterier har jeg erhvervet mig en Schulze lader,
som jeg føder fra et bilbatteri, og det er jeg lidt træt af at skulle oplade
engang imellem. Så nu har jeg rodet lidt rundt i gemmerne og fundet en trafo
på 18V/25A.
Mit spørgsmål er så om der skulle være en her der har en god ide eller link
til diagram til en stabiliseret 14V/25A DC strømforsyning ?

på forhånd tak

Torben Jensen

Re: strømforsyning til lader ?
Hej Torben,

Den behøver nu ikke at være specielt stabiliseret til det brug.

Du skal bruge en switch mode hvis du vil kunne hive 25A (eller op til
40A afhængig af opnået effektivitet) ud af den, med en konventionel
(boosted) serieregulator får du ikke mere end knap 18A ud (med et tab på
ca. 180W i serieelementet).

En serieregulator er dog det letteste at lave, fx. med en LM317 (og 5+
2N3055'er med driver og en rigelig køleplade evt. med blæser).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Jeg har fundet dette diagram:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/1230psu.htm
er det sådan en en du mener ?
kan jeg lave den kortslutnings sikker ?

mvh.  Torben Jensen

Re: strømforsyning til lader ?
Hej Thomas,

Noget lignende. Men blot med 2N3055'ere (NPN'er) med en mediumpower-PNP
som driver. Hvorfor ? Der er billigere, lidt sejere og er ofte at finde i
rigelige mængder i gammelt udstyr (og dermed gratis).

I øvrigt er den PSU du linker til håbløst underdimensioneret mht.
udgangstransistorer. Der afsættes 100W pr. transistor jfr. hans egne
beregninger, men der er dog højst 80W til rådighed til hver (men han har
det vist ikke så godt med Ohms Lov :)
Transistorerne han har valgt tåler næppe meget over 35W (om så meget) med
mindre de køles i flydende kvælstof, men heldigvis har han også formået at
underdimensionerebasisstrømmen til transistorerne, så de overlever nok...
Den opstilling kommer bare aldrig til at give noget der smager af 30A.

Ja, en transistor og en (lille) effektmodstand oven i kan klare det.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: strømforsyning til lader ?

Hej Søren

Du skulle vel ikke have et link til et diagram til den opstilling du omtaler
?

På forhånd tak.

Re: strømforsyning til lader ?
Hej Torben,

Jeg har desværre ikke en webserver inde i hovedet :) men hvis ikke det
haster helt vildt, vil jeg gerne strikke et diagram sammen hen ad vejen,
det kan dog først blive efter påsken.

Du må meget gerne smide en mail efter mig ved lejlighed, så jeg også har
en chance for at huske det :)

--
Venlig hilsen,
Søren