Strømforsyning som lader - konstant tilsluttet

Jeg ved det ikke er optimalt ...

Jeg har en trådløs telefon hvor ladeelektronikken er gået istykker - Den
viser hele tiden at batterierne er tomme og vil ikke lade på dem.
Heldigvis er det 3 std. AAA NiMh batterier der sidder der. Jeg har ikke
testet det endnu men antager at telefonen vil akceptere at køre på 3volt
(De får jo normalt 3.6 volt med fuldt opladede batterier og spændingen
falder så ned til tæt på e 3 volt når de er flade). Så ville jeg tage en
swictmode psu der leverer 3 volt +-1% og tilslutte direkte til
batterierne. Spændingen burde være lav nok til ikke at kunne overlade
batterierne, og dens tomgangsforbrug er ret lavt. En gang imellem vil
jeg så tage batterierne ud og give dem lidt gymnastik i min
batteriladestation

Er det helt tosset. Vil NiMh batterierne kunne tåle behandlingen ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Strømforsyning som lader - konstant tilsluttet

Planen var nu at montere laderen med et stik, således at man stadig
kunne tage den med...

Men selv en ledning vil være til at leve med (Så kan batterierne fjernes
og der er egenligt ikke noget problem) da planen var at bruge den
hærgede (den har været brækket åben af den forrige ejer) telefon som
fast i værkstedet. Det vil være rart med en telefon der
- Altid er der (ledningen er da kun et plus :-)
- Kan gribes med olie eller andet snavs op til albuerne.

Jeg købte den som defekt men med ok holder/oplader for opladerens skyld
(Det har så vist sig at holder/oplader bare er en strømforsyning og at
al ladeelektronikken sidder i telefonen og er defekt)

(Og ja jeg ved det ... For de 200kr den "nye" 3volt psu kommer til at
koste mig kunne jeg liesågodt have købt en ny billig dect/gap telefon
...)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Strømforsyning som lader - konstant tilsluttet
Hej Anders,

Det bliver det måske hvis du fjerner batteriet.
Lad det sidde i og forbind en lader direkte (eller via et stik) til det i
stedet.
Laderens udgangsspænding kan du sætte til omkring 3V75, så bliver de ikke
helt opladet, men til gengæld koger de heller ikke og med konstant
forbindelse skal du tale for mange penge før det er fladt.
(Der skal være mindst en diode "i ledningen", så batteriet ikke aflades
hvis du slukker for strømmen eller netstikket hives ud).

Sæt en eller flere dioder (eller en zener) i serie med den lader du
allerede har, til du er i nærheden af 3V75, det burde kunne klares for
under en ti'er :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den holder under en uge på et sæt batterier så det vil jeg nok ofte
glemme. Og ideen var ligesom at jeg ikke skulle huske at have en telefon
med derud. Jeg har også en Audioline MiniDect 5000 med headsæt som jeg
ofte bruger. Den har ca. samme størrelse som et 3meter målebånd - menjeg
skal så huske at have den med derud og proppen i øret inden jeg får
beskidte fingre ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Strømforsyning som lader - konstant tilsluttet

Hmm, jeg ville nu også placere telefon og batterilader ved siden af hinanden
derude.