Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

Jeg har bygget mig en strømforsyning med en L200 spændingsregulator...

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/l200var.html
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1318.pdf

Jeg har brugt lidt andre modstande og kondensatorer, men eller det samme
kredsløb.
Transformatoren jeg bruger er en 24V 70VA.

Den virker fint når jeg nu tænder for den, jeg får mellem 2,8 og 30,6V alt
efter indstilling af potentiometret...
Jeg har så skiftet den faste modstand til regulering af strømmen ud med et
50 ohms potentiometer (R3 i figure i i databladet)...

Men så snart jeg belaster strømforsyningen mere end 100~150 mA går den amok
og spændingen dykker ned mod 0V...

Jeg har tjekket og dobbelttjekket mit kredsløb, hvad er der galt? Jeg bruger
L200 i pentawatt...
Kan det mon være ESD?

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
Hej Brian

Kan det potentiometer regulere ned til næsten 0 Ohm, for at trække
f.eks. 1 A skal det være indstillet til 0,45 Ohm.

Mvh Max

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
alt
et

Jeg har faktisk ikke målt efter, jeg gik ud fra at det gik ned til 0 ohm...
Nå så må jeg jo til at måle efter :)

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

med
ohm...

Nu har jeg målt efter, mit elendige måleinstrument siger 0,6 ohm, det er det
samme som hvis man kortslutter måleledningerne, så jeg går ud fra det går
ned til, eller tæt på 0 ohm...

Selv ved 0,6 ohm burde kredsløbet kunne trække 750 mA...

Jeg har prøvet med en 47 ohms effektmodstand på kredsløbet, jeg kan ikke få
den højere op end 180 mA, og det er hvis jeg skruer lidt _op_ i modstanden
på potmeter R3...

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
kan
lidt _op_

Går hele strømmen gennem potmeteret? Kan det tåle en hel ampere?
Prøv evt. med en fast 0.47 ohms modstand på 1 Watt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

Sådan som jeg har forstået det, ja så går hele strømmen gennem potmetret,
det er dog et 4W potmeter.

Og jeg har også prøvet at kortslutte de to terminaler, samme resultat...

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
amok

R3 er den modstand der bruges til at begrænse strømmen, hvis du har monteret
en modstand på 50 ohm giver det en max strøm på ca. 9mA. Du kan beregne
strømmen efter denne formel:

Iout = 0,45/R3

Hvis du vil have den til at give 2A skal R3 være 0,225 ohm.

Hvis du forsyner kredsløbet med 24V-AC skal du passe på med at kortslutte
udgangen af strømforsyningen da du ved 2A overskrider den max. tilladelige
effekt i regulatoren (Se Fig. 3 i datablad).

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
alt
et
monteret

Potentiometer ;) - Jeg har problemet også selvom den er skruet helt ned for
modstanden...

Jah, jeg ved det godt, men i databladet står der at den har "thermal
protection" så tog en chance, jeg ved godt jeg burde have monteret en
modstand i serie med potmetret...

Kan jeg mon ha ødelagt noget i regulatoren pga. ESD? Jeg købte den for et
halv års tid siden men har ikke gide lave noget med den før nu. Men har
pillet ved den en masse gange...

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
Hej Brian

Det tror jeg ikke du behøver at være bange for, du bliver nok nødt til at
dobbelt checke dit kredsløb for at sikre dig at du ikke har lavet en
banal fejl du bare har overset.

Mvh Max

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

et

Nu har jeg lige set og målt efter...

Jeg kan ikke se nogen fejl.
Jeg har målt på reference benet, det er på ~2,7V altid bortset fra når den
bliver "overbelastet", så er den ~0V
Jeg har målt på output og limiting, de er fine som de skal være, bortset fra
når den er "overbelastet" da er de ~0V
GND er altid 0
Input er altid 32,8V uanset hvad

Jeg udelukker så at der er mine 1n5404 dioder der er noget galt med...

Kan det mon være kondensatorene på output siden der forstyrrer på en eller
anden måde, der sidder en 100 nF og en el-lyt på 10µF...

Jeg ser ingen kortslutninger mellem printbanerne...

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

mon ikke den går i sving, måske pga lange ledninger fra regulatoren til
input kondensatoren, prøv med 220nF eller mere direkte på indgangsbenet, og
fjern evt de 10uF på udgangen

--
/carsten

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
og

Det var mærkelligt, nu har jeg fjernet den og så er det maximale jeg kan få
ud af den 100 mA!

Nåh, nu har jeg også kigget på det med oscilloscopet, det ser ud som om den
går i selvsving når den bliver overbelastet, når kun 100 nF kondensatoren
sidder på er det en meget højfrekvent støj, når 10 uF også sidder på er det
en noget lavere frekvens...

På input siden har jeg 1000 uF, 470 uF og 100 nF... Jeg ville bare have nok
så jeg satte 2 i parallelt da jeg ikke havde en på en passende størrelse :)

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
Hej Brian

den
det

Undskyld jeg spørger, men var det ikke en ide at have prøvet med
skopet før du stillede spørgsmålet her i gruppen ?????

Mvh max

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
kondensatoren

Jah, jeg er måske lidt dum ;)

Jeg har først lige fået skopet så jeg tænkte slet ikke på at bruge det, doh!

Brian

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke
Hej Brian

doh!

Det må du alså vænne dig til, et skop er et dejligt stykke værktøj, jeg har
det som så mange andre sikkert har det, når jeg sætter mig ved mit arbejds-
bord, ja så tænder jeg automatisk loddekolben og skopet. Jeg bruger nok
skopet lige så meget som universalinstrumentet. Lær at bruge det, det har
stor nytteværdi, fejl der kan tage lang tid at finde uden, afsløres omgående
med det, se nu f.eks. det selvsvingsproblem du selv roder med. Det havde
du jo opdaget omgående hvis du havde brugt skopet, og skopet er også
den eneste måde at finde ud af på om det nu også bliver fjernet helt.

Mvh Max

Re: Strømforsyning, kredsløbet virker vidst ikke

Jammen så skal du bare have gjort kredsløbet stabilt ! prøv med en lille
kondensator - og hvis ikke det hjælper så prøv med en stor ;-)
(dr. Hede's mirakkelkur !)
Husk det er ikke kun spørgsmål om uF nok - de skal også virke ved de
relevante frekvenser 1000uF(lyt) virker ikke ved høje frekvenser og 100nF er
ikke meget værd ved lave frekvenser ( sæt selv grænsen)

Iøvrigt siger alle designs i databladet 220nF på indgang og 100nF på
udgang - så det er der nok en god grund til.

--
/carsten

Site Timeline