Strømforsyning af Xenon-lampe

Hej folkens, har fået fingrene i en 900 Watt Xenon-lampe fra en biograf, og
skal lige se om jeg kan få gang i den - og nej selvf. fulgte
strømforsyningen ikke med - den fik de kasseret for næsen af mig :-(

Det drejer sig om en OSRAM XBO 900 W OFR

Den vil gerne have 19 Volt, 45 Ampere, og jeg kan da godt lave en
midlertidig forsyning med et 6-volt batteri og et 12-volt i serie, så er vi
deroppe af. Men hvordan bærer jeg mig ad med at sætte tændspændingen over
røret ? 30 KV er ikke noget problem, men hvordan undgår jeg at
DC-forsyningen æder den puls ? en trafo i serie med røret ?

Hvis der er nogen der sidder derude med nogle guldkorn, så giv lyd !

// Per

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

Kan måske skaffe en trafo (dims) fra en Mercedes forlygte hvis det har
interesse. Den kører på 14V. Jeg tror dog ikke den er god for 45A.

Christian Treldal

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

Hehe nej det lyder til at være lidt mindre. men har du nogen idé om hvor
kraftig den er ? 50 Watt -100 Watt ???

- man kunne jo evt. kigge i den og aflure hvordan de har lavet det, men jeg
frygter lidt at det hele et støbt ind i støbemasse for at undgå problemer
med fugt.....

// Per

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe
Hej Per

Vær opmærksom på at den slags lamper skal forsynes
med konstant strøm.

Jeg har forøvrigt vidst nok nogle diagrammer liggende på
den slags styrringer hvis det skulle have interesse.

Mvh Max

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

Det har det da - lad mig se/høre

Man skal vel bare bygge en stor konstantstrømsgenerator :-)

// Per

P.S. - hvis det er noget der skal mailes kan det gøres på mail AT zapro DOT
dk

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe
Hej Per

Ja, og du har den rigtige sokel og køling til lampen ikke.

DOT

Kan ikke lige finde det nu, har forputtet sig under en flytning.

Mvh Max

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

konstant udgang på 45 A 18-22 V.
Jeg har en Irem ensretter der leverer 30-45 A justerbar.
og beregnet til biograf.  Vægt 62 kg. Rippel mindre end
6%, hvilket er fint til en XBO (Xenon kolbe). Indgang 230V.  Pris 2000,-

Yderligere skal Du bruge en tesla transformator til at lægge 25 KV 1 Mhz ind
over kolben.

Beklager, men en ny ensretter koster fra 8000 og opefter.

                                   De bedste Hilsner

                                         Lars  (Århus)
                                         Lars

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

og
vi
OFR : Står for Ozonfree, så Du er fri for at gå i gulvet, når den kører.
Modellen er beregnet til vertikal montering,
og skulle gerne have en blæser sat på som giver en luftstrøm på selve
Xenonkolben.
Men den kan risikerer - hvis den er gammel kan gå af med
et brag der minder om et militært kanonslag, og kvartskolben bliver derfeter
forvandlet til sukker.Blæseren kan også monteres foroven, for at skabe
luftcirkulation.
Nu er den ikke særlg stor, men en 6500 Watt Xenon, er i
stand til at flytte en DB 70 (Der ikke er boltet fast) ½ meter baglæns.
(samtidig med at operatøren skal hjem og
hve rene bukser på.)
Skal Du forsyne den med batterier, kan Du ikke bestille
andet end at gå i fast rutefart til din lokale batteriforhandler. Husk
beskyttelsesbriller, og allerhelst -
monter den i et lyshus fra en gammel fremviser.
Teslatrafoen plejer at sidde nedenudner lyshuset.
Husk også at vente 10 minutter  - så højspændingen kan
"kravle af".

Skulle Du have yderligere spørgsmål er Du hjertelig velkommen til at skrive.

                               De bedste Hilsner
                                     Lars
                               Kinoteknikker

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe

<SNIP>

Ja, det har jeg gennemskuet ved at kigge hos Osram....

skrive.
Jeg tror nu bare at jeg så vælger at gemme den som en kuriositet, og køber
mig en "almidelig" 400 Watt Philips HPI-T Plus xenon-pære og passende
Ballast :-)

Ellers tak for hjælpen, Lars.

Hej Lars !

Re: Strømforsyning af Xenon-lampe