Strømforsyning ?

Hej kloge mennesker.

Jeg er blevet den heldige ejer af 2 drejebænke, som jeg er ved at udbygge
lidt.
Den ene skal have monteret en motor til tilspænding, denne motor er på 12V
DC og trækker max 4A.
Desuden har jeg en lille fræser til brug på bænken, denne drives af en DC
motor på 48V 152W, så jeg vil tro den trækker max 5A ved belastning.
På min lille drejebænk er der monteret en minisliber, også DC, men på 24V og
den trækker max 3A
Nu ville jeg helst være fri for at skulle lave 3 forskellige forsyninger til
mine formål, så jeg tænkte at en SMPS der afgiver 48V kunne trække 3 stk PWM
styringer til hver sin motor.

Bortset fra de forskellige spændinger motorerne kan klare, er der så noget
jeg skal være opmærksom på med sådan en opstilling ?
Min viden er ikke stor nok til at vide om SMPS efterfulgt af PWM kunne give
problemer.

Mvh
Martin Bjerre

Re: Strømforsyning ?

Dvs. du vil føde en 12V motor samt en 24V motor med 48V pulser?
Kan du se problemet?

--
Uffe

Re: Strømforsyning ?
Hejsa,

Mener du det er et problem, Uffe?

/Claus

Re: Strømforsyning ?

Ja.
Uden en ret så effektiv udglatning bliver det hurtigt et problem.

--
Uffe

Re: Strømforsyn ing ?

 Hvad skal switch-frekvensen egentlig op pÃ¥, før der er kapacitans nok
i eksempelvis 1 meter tilledning?

 Det er ikke et polemisk spørgsmÃ¥l, men oprigtig interesse. Jeg har
ikke den fjerneste ide om hvad kapacitansen er i en almindelig
ledning, men noget må der være, så teoretisk set er det vel noget der
kan klares med en passende høj frekvens. Men hvis der skal switches i
GHz-området, er det klart at det bliver en lidt upraktisk løsning.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Re: Strømforsyning ?

Man plejer nu tit at switche ufiltreret til motorer. F.eks. i RC styringer,
der switcher man oftest ved 8kHz, det giver god virkningsgrad. Ledningerne
her er korte og tykke, kapaciteten er uden betydning.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Strømforsyning ?

Men der er spændingen tilpasset motoren, ikke som i spørgsmålet her,
hvor spændingen er 4 x Vmotor.
Der er flere grunde til at anvende switching, en er virkningsgraden, en
anden er at motoren får fuldt moment ved lave omdrejninger.

--
Uffe

Re: Strømforsyning ?

Det ser ud til at jeg skal vælge 3 separate forsyninger..

Martin Bjerre

Re: Strømforsyning ?

Ved prof. steppermotor styringer er det helt normalt at køre med meget
højere spænding en motoren er påstemplet
men der har man så også indbygget strømberænsning og ofte en høj frekvens
som ligger moduæeret ind i selve steppene

Det er klar at ved 12v dc motor og 48v forsyning skal man ikke åbne 100% på
duty cyclen  :-)
men hvis den max er 25% så må effekten vel være det samme?

Det er lidt lige som lysdioder/display ved multiplexing hvor man også
trækker meget mere strøm end ved dc
bare gennemsnits effekten ikke bliver for høj (det er som regel varme / for
høj temperatur der tager livet af komponenter

Re: Strømforsyning ?

Effekten skal tilpasses motoren. Man kan sagtens bruge en pulserende
højere spænding. Det vil ofte give bedre moment, og mulighed for
højere omdrejningstal.

Re: Strømforsyning ?
Hejsa,

Samt højere acceleration og deacceleration. Heraf hurtigere loophastighed på
kontrolkredsløbet, osv, osv,....

/Claus

Site Timeline