Strømforsyning

Har en bosh batteri boremaskine PSR 96 batteri 9,6 V
hvor opladeren er gået i stykker
11,6 V 400 mA
Har en
12 V 120 mA

Kan den bruges, eller skal jeg lede efter en rigtig med hensyn til mA

Mvh
André S Hansen

Re: Strømforsyning

det vil blot tage længere tid at lade batteriet op ved 120 mA end ved 400
mA...
du bør dog undersøge hvilken spænding der er på udgangen af den anden
strømforsyning du har når den er fuld belastet (120 mA).
Du sætter en modstand på 12 V / 0,12 A = 100 Ohm / 5 W (mindst 2W) på din
strømforsyning... nu skulle der gerne ligge ca. 12 V stadigvæk over
modstanden... formålet med dette er at undersøge om forsyningen kan levere
en høj nok spænding til at lade på batteriet når forsyningen er fuld
belastet - mit gæt er at hvis spændingen falder til under 10,6 - 10,8 V vil
der ikke blive ladet betydeligt på batteriet.
Måler du 12 V eller i omegnen af dette med modstanden på kan du bruge din
forsyning...
for så at få 11,6 V i stedet for 12 V sætter du lige en modstand i serie med
den ene af ledningerne fra den strømforsyningen.
Modstanden skal have et spændingsfald på 12 - 11,6 = 0,4 V og vi antager at
forsyningen bliver fuld belastet (120 mA), modstanden bliver derfor: 0,4 V /
0,12 A = 3,3 Ohm og effektmæssigt kan du fint bruge en standard 1/4 W
modstand...

du kan også bare prøve at bruge den anden forsyning uden videre og se hvad
der sker... :o)

Rasmus
Re: Strømforsyning

Hej igen

Har sat den til
Batteri målte 1,32 V
Og 1,45 V når oplader var sat til,
kan man så regne med at da det tog 3 timer med 400mA,
at det vil komme til at tage 10 timer med 120mA.
Nå giver lortet ti timer, og så må jeg se :-)

Mvh
André S Hansen

Re: Strømforsyning

Update, ny lader, holdt ikke længe giver nu nul Volt

Prøvede lige for sjovt en 12V 1000mA, den giver 16 Volt, selv om der står 12
på den, efter 20 min siger batteriet nu 10,01 Volt

Så med 1000 mA skal det kun have 1,2 time, eller er jeg helt galt på den,
hvis det tager 3 timer på 400mA

Mvh
André S Hansen

Re: Strømforsyning

Update efter en time siger batteri 9,80 Volt, tør ikke give den mere, før
jeg ved, om den kan holde til det.

Batteri blev ikke varmt, og der er kraft i boremaskine kan ikke holde
patron, men oplader blev meget varm, der er en firkant med streg lige
igennem, og oven over står der 126 grader, tror i den kan holde til det ?,
eller er det tilbage til at finde en 11,6 Volt 400mA orginal Bosch oplader.

Mvh
André S Hansen

Re: Strømforsyning

Så kan du lige så godt købe en helt ny akku-maskine.
Men i kongebutikken kan du købe en til 119.-
www.biltema.dk (art: 38-242)

Ved godt der kun er 2 butikker, men måske
du kender en-som kender en......

-Venligst, Bo Andersen-

Re: Strømforsyning

Det lyder meget mærkeligt at spændingen falder. Er du sikker på at du
ikke har et defekt batteri ?

De 126 grader er der, hvor transformeren slår fra, den skal nok holde.

Re: Strømforsyning

Ups glemte at skrive at det var efter oplader var taget af, så tror det er
ok, men da også min første tanke

Ok mere rolig, godt man har skuffen fuld af gamle strømforsyninger, man kan
aldrig huske hvad de sad på aligevel, må begynde at sætte et lille
klistermærke på, med text. :-)

Mvh
André S Hansen

Re: Strømforsyning

Hej André!

Hvis dit batteri har været SÅ fladt, så er det ødelagt, køb et nyt,
eller en ny batterimaskine med batteri.

Dyb afladning af NiCD/NiMH er ekstremt skidt for cellerne.

// Per.

Site Timeline