Strømforsyning

Lige meget hvilket hifi-udstyr jeg har lyttet til, synes jeg altid det er
muligt at høre lysnetrelateret brum i højttaleren.
Det kan selvfølgelig være kabler, forbindelser, indstråling osv.
Men hvad forstår I ved støjsvag (low noise), når der er tale om en støjsvag
strømforsyning til hifi. Er det lavest susen eller 100% undertrykkelse af
brum - så det faktisk ikke er muligt at høre om forstærkeren er
batteridrevet eller lysnetdrevet...

mvh.

Per J

Re: Strømforsyning
Hej Per

Jeg ved ikke hvad udstyr du har lyttet til, men for mit eget
vedkommende er kravet at man intet skal kunne høre
ved normal styrke med et par hovedtelefoner presset
ind mod øret eller med hovedet helt inde i højttaleren.¨
Disse krav syntes jeg normalt ikke er noget problem
for udstyret at opfylde, specielt ikke hvis det kun drejer
sig om CD afspiller og forstærker.

Mvh Max

Re: Strømforsyning

Mit eget og en tur rundt hos KT-radio, Merlin oa.
- og det er uden signal på indgangen og med øret til højttaleren.

Mvh.

Re: Strømforsyning

En åben indgang opfanger også noget mere støj, end hvis den er kortsluttet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Strømforsyning

Forkert udstyr.

Min ældgamle Denon PMA920 kan du kortslutte indgangen på og skue helt
op, der er ikke en lyd.

Lavede man samme stunt med HiFi og elektroniks testskive med "absolut
stilhed", skulel man tage sig i agt, da mutingkredsløbet når den skulle
gå tilbage til starten af nummeret larmede mere end "absolut stilhed".

Re: Strømforsyning

Det synes jeg aldrig jeg har oplevet. Hvis jeg skruer helt op for min
forstærker så kan jeg blot høre noget der ligner hvid støj i højttaleren,
ingen 50 Hz brum overhovedet.. Ok, måske hvis jeg gik over på
phono-indgangen, men ellers er der ikke noget.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Strømforsyning

enten har du meget fine øre eller også har det været noget kina skrald du
har lyttet til.
med stikket ude af den optiske indgang på min forstærker kommer der ikke
noget lyd ud af mine højtalere selv om jeg skruer helt op. min
forstærker/reciver er en ældre marantz. (phillips). jeg har lavet samme
nummer med analoge indgange med slukket input kilde.

Jacob

Re: Strømforsyning
Der er umE5%delig stor forskel pE5% en slukket kilde eller en E5%ben
trE5%d. En slukket kilde er som en kortslutning. AC mE6%ssigt en meget
lav impedans. En E5%ben linie virker derimod som en antenne og jo bedre
den modtager, des bedre skal forstE6%rkeren ogsE5% kunne fjerne og det er
der mange der ikke kan. Men man prF8%ver da at filtrere det vE6%k for det
meste.

Re: Strømforsyning

Der er umådelig stor forskel på en slukket kilde eller en åben
tråd. En slukket kilde er som en kortslutning. AC mæssigt en meget
lav impedans. En åben linie virker derimod som en antenne og jo bedre
den modtager, des bedre skal forstærkeren også kunne fjerne og det er
der mange der ikke kan. Men man prøver da at filtrere det væk for det
meste.

Jeg er ikke enig med dig. en forstærkers opgave er at forstærke det signal
den får ind.
Den skal ikke filtrere eller behandle lyden. en åben linie skal lave støj.
vedmindre den bliver placeret i et radiodødt rum. helt uden ac spændinger.

Jacob

Site Timeline