Strømforsyning

Min tidligere tråd blev oversvømmet af kommentarer om, hvor elendigt den
strømforsyning jeg havde strikket sammen egentlig var.

Har nu bikset et nyt diagram sammen, og vil da egentlig gerne have en
kommentar eller to - vil gerne vide om det er helt hen i skoven, inden
jeg rister flere spændingsregulatore ;-)

Er lidt i tvivl om zeneren's placering i den negative forsyning...

Diagram:
<
http://www.unlockzone.1go.dk/psu.gif

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Nej, blot kritiske kommentarer, der heldigvis (kan jeg se) har fået dig
på nye tanker....

Det ser noget bedre ud. Du behøves blot ikke de 2x100 uF i ind og udgang
(og vil du have dem, så step lige en gang op i spænding), Og dioderne i
udgangen er også ganske overflødige.

Sæt en støjkondesator hen over zenerne i stedet.

Re: Strømforsyning

Okay, og zeneren i den negative forsyning sidder rigtigt? Er lidt i
tvivl om modstanden og zeneren skal byttes rundt - men hælder mest til
den måde de sidder på nu.

Hvilken størrelsesorden snakker vi om her? 100nF? 10uF? 100uF?

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Den er god nok...

1uF måske 10uF

Re: Strømforsyning

Ok!

Jamen takker for alt input!

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Så fik jeg samlet skidtet, og den positive del giver fint +15V ud, men
den negative er knap så heldig - Modstanden (R2) går bare op i røg :-(

Idéer modtages med kyshånd!

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Av...

Ud med Q2 og IC2. Futter modstanden så også af ?

Ja = defekt (eller forkert monteret) zener.

Vend tilbage med svar og vi forstætter fejlsøgningen.

Re: Strømforsyning

Defekt zener... kortsluttet... Underligt at den ikke engang bliver varm :-/

Har godt nok aldrig oplevet at dioder kunne være "mandags-modeller", men
man lærer jo hele livet ;-)

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Det har den været !
Men når en diode dør, kortsluter den.
Måske du brænder for meget effekt af i den ?
Har du regnet på det ?

Re: Strømforsyning

Nope - tjekkede jeg som det første da modstanden skiftede farve ;-)

Den har været DOA...

Bruger 5W zenere, så dét burde ikke være noget problem...

(42V-24V)
--------- = 0,0321A
   560R

Det bliver under en watt afsat i zeneren, så den _burde_ holde :-)

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

Okay.....

Ny zener og det virker ?

Re: Strømforsyning

Har ikke flere, så det får jeg ikke testet før på mandag (julen står jo
for døren).

God Jul!

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning
istedet for R1 og R2 skulle du montere to modstande paralelt på f.eks. 1K1.
grunden er at du futter 560mW af i både R1 og R2. en almindelig modstand er
beregnet til enten .2W eller .5W
så det du gør er ikke lige det bedste.
Når du endelig laver en strøm forsyning med print og sån.
Hvorfor laver du den så ikke med strøm begrænsning og mulighed for
regulering ?
eller skal den sidde i noget udstyr ?

mvh Jacob

Re: Strømforsyning

Hint:
Læs tråden "brum i RIAA forstærker"

Re: Strømforsyning

Hvorfor har du en transistor i serie med regulatoren.?

For at fordele tabet i flere komponenter, eller for at reducere
spændingen på indgangen af regulatorerne.?

Fordi du har vel omkring 35 V på indgangen til venstre.? Evt. brug en
anden transformer.?

(Jeg fulgte ikke med i diskussion af den tidligere løsning, - kun set
diagrammmet for forsyningen - så du har måske forklaret det.)

Du kan roligt spare på elektrolytter før regulatorerne. Vil jeg mene.

Hvor meget strøm skal den give.?
Hvis det kun er til en RIAA forstærker er det kraftigt
overdimensioneret, vil jeg mene.!!

Det er vel kun nogle få hundrede mW de belaster med.?  Eller mindre.?
(Spurgt uden at jeg ved det eksakt. Men RIAA-forstærker er for mig en
forstærker til et signal på indgangen af en forstærker. Fra en
pladespiller.)

Mvh. Jørgen

Re: Strømforsyning

For ikke at riste regulatorene med de 42V

RIAA'en er indbygget som erstatning i en forstærker, hvor den
oprindelige RIAA var stået af. Bruger forsyningsledningerne til den
gamle, hvor der er +/-42V

Efter at have ristet ét sæt 7815/7915 pga for høj indgangsspænding, er
den denne gang designet efter princippet "Bigger is better" ;-)

Mvh Thomas

Re: Strømforsyning

bare hvis du vil gå med både seler og livrem.
og hvis det skal være rigtig "sikkert"

78xx og 79xx kan ikke tåle en større spændning på deres udgange end der er
på deres indgange !! ,dette kan opstå ved tænd og sluk !
, du kan derfor sætte en Diode
over indgang og udgang på regulatoren i spærre retningen

sådan noget som dette her
http://members.psyber.com/dibsed//CIRCATS/opamp-ps.pdf

--
Venlig Hilsen