Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Jeg ved ikke helt hvad der sker, men scenariet er følgende:

Et print med AVR processor og 2*8 karakter LCD display.
Processor går i dvale, og slukker for diverse LED osv.
Display cleares.
Strømforbrug er så 900 uA
Jeg skal længere ned...

Når jeg piller displayet af, falder strømforbrug til 8 uA. FINT!

Jeg har så sat en FET på til at kappe GND til display, men så STIGER
strømforbruget.
Og så kan displayet faktisk også køre selvom GND ikke er på...
Jeg har forsøgsvis prøvet at sætte en mekanisk switch på både GND og +5V.
Men det er det samme resultat som med FET'en.
Faktisk stiger strømmen meget hvis jeg kapper både +5V og GND.

Hvis jeg lader applikation gå i dvale (900uA), piller display af (8uA),
piller GND af display, og monterer display igen, stiger strømmen til 150mA
!!!!!

Der er noget der tyder på at den trækker noget strøm igennem data pins.
Jeg har forsøgt med at sætte dem til input, og disable dem, men det var på
et forvirrende tidspunkt, hvor jeg fumlede med flere forskellige ting
samtidig.

Spørgsmålene er så:

1. Hvorfor kan jeg ikke kappe GND og/eller +5V, og så slukker displayet?
2. Hvad bør displayet kunne komme ned på i strømforbrug, hvis jeg beholder
forsyning på det, men disabler data pins?
3. Hvorfor er der ikke en dvale-kommando til controlleren på displayet?

pft
kåre

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummeri sk display
Som du selv har opfanget så kan displayet trække strøm igennem dine data
pins. Så hvis du ønsker at kappe GND skal du sætte dine porte som
indgange og fjerne eventuel pull-up. Det er sikkert pull-up der driller dig.

Et 44780 display er ikke beregnet til MEGET lavt strømforbrug, så
løsningen med at slukke for det er nok den bedste.
Se 2.

Mvh
   Jan

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Du må ikke afbryde gnd, det er vejen til alt ondt....

Hvad sker der, hvis du kun afbryder +5 volt ?

Hvis du kapper +5 volt bør det dø.

Alt for meget.
Det forsøger at køre sin scanning uanset hvad.

44780 ?
Det er overhovedet ikke beregnet til low power applications

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display
Ja men jeg troede lige det var en hurtig vej frem her. Der er nemlig kun
N-kanal FET'er på printet som jeg kunne bruge til formålet.

Så stiger strømforbruget til 1500 uA fra 900 uA.... mystisk.

Ja det gør det sådan set også. Men strømforbruget stiger som sagt.

mvh
Kåre

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Hvordan håndterer du kontrastjusteringen?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Med en simpel trimmer. 50k sidder der på printet originalt, men jeg regner
med at ændre den til noget højere.
Rent faktisk burde der gå 100uA alene i den modstand også i power down. Tror
den er eftermonteret og ikek har den værdi der står i diagrammet. Må lige
tjekke det.

mvh
Kåre

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Hvordan det ?

Du cutter vel forsyningen til den ?

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

I mine test har jeg bare pillet displayet op for at se hvor meget det gav.
Og her faldt den til 8uA, men stadig med forsyning til kontrast justeringen.
Jeg har en fornemmelse af at det ikke er en 50k trimmer der er monteret, som
diagrammet eller entyder.

mvh
Kåre

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Men som sagt så går næste løsning ud på at cutte forsynig til hele display
delen, og så er det ligegodt hvad der sidder der.

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummeri sk display

1.Lad gnd være gnd,
2. afbryd forsyningen til display'et
3. tristate porten til display'et

Når Du starter diaplay igen, skal Du gennem almindelig power-up init og
skrive det, der stod på det, før Du slukkede.

Bo //

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummeri sk display
...en helt masse...

Tilføjsel: Du skal sørge for at der ikke er pullup på processorens ben,
når Du slukker display'et

Bo //

Re: Strømforbrug for HD77480 alphanummerisk display

Jeg har prøvet at tri-state porte, men uden resultat. Det var så også da jeg
havde GND frakoblet.
Jeg har modificeret printet så jeg kan lave forsøg med at frakoble Vcc, og
tristate porte.
Jeg har så lige opdaget at de pullup modstande so står i diagram ikke er
monteret (100k). Det tyder på at pullup på porte er enabled. Det må lige
tjekkes (det er bygget op omkring kode jeg ikke selv har skrevet fra
bunden... ;-) ).
Hvis det fungerer, som må jeg lige få smidt en P-kanal FET på til at tænde
og slukke for display.

Mht. at initiere display igen, så regner jeg med atprocessoren skal resette
(watchdog timeout), når den starter op igen. Det er altid godt at starte
helt forfra en gang imellem, også selvom det ikke just er windus der kører
på den....

mvh
Kåre

Site Timeline