Strømbegrenser?

Jeg vil bygge meg en labaratoriestrømforsyning med strømbegrensing (0 - 24V) og variabel strømbegrensing 0,5 - 30 mA. (+/-)

Det enkleste er en PNP transistor med variabel emittermotstand og basen clampet til + ved hjelp av 2 diode. Men, finnes der, rimelig nette, variablemotstander, 3K, som tåler 30 mA igjennom slepekontakten?

Andre gode forslag mottas med takk.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

24V)

Hey

Kan du ikke bruge en LM723 mener jeg den hedder (du kommer dog ikke længere ned end 1,2V.. men ved heller ikke om den kan beregnes til så lille strøm.. min 1,2-30V 0-2A er lavet om sådan en :)

Kasper

Reply to
Repzak

længere

strøm..

Også den har lignende problem: Ved små strømmer får Rsens en stor verdi, og slepekontakten på pot. må tåle full strøm, 30 mA.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Repzak" skrev i en meddelelse

længere

strøm..

man kan godt gå ned til 0 V med LM723 man laver så et såkaldt negativ clamperkredsløb

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
 www.Tidsfaktoren.dk  Email mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk  (Fjern SPAMFRI)
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej Harald,

Står "(+/-)" her for "give and take a little" ?

En halvkraftig Op-Amp som udgangstrin er nok det letteste.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nå er det egentelig den variable strømbegrensningen som er problemet.

HM

Reply to
Harald Mossige

Løsningen blir etter: National, AN29 fig.27, altså,

Pot mellom + og GND, inn til LM158A, closed loop, gir Vinn. LM324B som fig.27, R5 = 680R. Strømmen føder en LM317 som variabel spenningsregulator.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald,

Se evt. databladet for LM317 (5A forsyning på side 14 i Maj 2001-udgaven). Transistoren og R1 kan stryges og noden C2/R2/R3 lægges til V_Out (på LM317). Den nedre ende af R8 lægges til -1V25 hvis den skal kunne gå ned til 0V. Et gammelt og gennemprøvet kredsløb :)

--
Venlig hilsen,
Søren