Strømbegrænser

Hej NG,

Jeg har lavet den her:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/032/index.html og den virker
helt fint, til mit behov.
Nu kunne jeg så godt tænke mig muligheden for, at begrænse strømmen via et
potmeter.
Er der nogen som har et godt råd til hvordan den skal klares ?
Jeg har selv tænkt på at lave R5 om til et effekt potmeter, men det må da
kunne gøres mere elegant ?

Mvh
Tommy

Re: Strømbegrænser

Den er kortslutningssikret.

Re: Strømbegrænser

Ja, det er den jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok.
Det jeg ønsker mig er en variabel strømbegrænsning. Altså muligheden for at
begrænse strømmen til evt. 0.5A, via et potmeter.

/Tommy

Re: Strømbegrænser

Jo, du udtrykte dig klart nok, det er bare 'jesper' der misforstår :-)

Jeg har en PSU med den kreds og med variabel strømbegrænser - jeg kan
bare ikke huske hvordan den er lavet ;-)

- Det er vist noget med en spændingsdeler hvor potmeteret er
bundmodstand til stel. På den måde sidder den parallelt med udgangen og
strømmen gennem den er meget mindre end strømmen ud af PSU'en. Hæng mig
ikke op på det - det er 15 år siden jeg lavede den og diagrammet
forsvandt for 10 år siden :-)

Re: Strømbegrænser
så skal der da bare lidt rev.engineering til :)

/René

Re: Strømbegrænser

Ja, men jeg har ikke lyst til at åbne den, da jeg ikke ved om den kan
lukkes igen :-(

Re: Strømbegrænser

åårh kom nu ;-)

/Tommy

Re: Strømbegrænser

Hvis du bare skal have et diagram at se efter så har jeg et på min
hjemmeside:
http://peteropfinder.dk/_konst/psu/psu3/index.html
Det er en strømforsyning der er beregnet til at lervare 0 - 30V / 0 - 1A

--
Hilsen
   Peter N Petersen