strøm til RGB-led

Jeg har nogle RGB-led som jeg vil bruge til lidt sjov.
Forestiller mig 3 simple kredsløb, der med forskellig hastighed giver
forskellig spænding ud. På den måde vil de over lang tid skifte mellem
alle kombinationer af spænding til de 3 farver.
Altså forklaret på en anden måde: Et kredsløb, der på fx 5 min giver en
spænding, der stiger fra 0 til 5v, et andet der gør det samme, men er 7
min om det og et 3. der er 11 min om det. Et kredsløb til hver farve og
totalfarven vil skifte igennem alle farver i løbet af nogle timer.

Måske er det bare 3 stk. AMV, der skal til, men som jeg husker det
giver de ikke en blød kurve, men en firkant ud. Men gerne noget, der er
ligeså simpelt, helst kun et par BC547, modstande og kondensatorer.

--
Leonard

Re: strøm til RGB-led

Det bliver nok ikke helt så simpelt, det kan selvfølgeligt godt laves
analogt, men det bliver noget bøvl.

Jeg er mest software mand så jeg ville nok bruge en AVR og lave noget
PWM kode til at lave farverne med, det har den fordel at hardwaren er
meget simpel (controller + modstand + diode) og at man meget nemt kan
lave om på softwaren.

Her er et par eksempler der bruger en færdig-pakket AVR på et board der
hedder Arduino:
http://www.instructables.com/id/Handcrafted_Arduino_powered_RGB_Moodlamp /
http://todbot.com/blog/2006/10/23/diy-ambient-orb-with-arduino-update /

Re: strøm til RGB-led

Det bliver nok for avanceret til mig, men jeg faldt så over Vellemann
K8088, som åbenbart kan det meste af det jeg vil, så den må forsøges.

--
Leonard

Re: strøm til RGB-led

Lange tider og analoge komponenter er ikke så god en kombination.

Akvariefolkene har sådanne kredsløb til lys i deres akvarier....søg lidt
der.

Re: strøm til RGB-led

Det skal jo ikke være præcist, tværtimod må det gerne være lidt
upræcist, så der skabes lidt tilfældighed i det.

--
Leonard

Re: strøm til RGB-led

Jo, men du risikrer at det bliver totalt flimmer, eller slet ikke kan
regulere.

Re: strøm til RGB-led

Hvad med den her ? http://www.electronics-lab.com/blog/?p60%9

// Per.