Strøm til laptop

jeg har pt. en laptop hvis batteri er ved at være lidt slidt. det er et
problem da jeg skal bruge den til en eksamen hvor vi ikke får strøm stillet
til rådighed (230V AC).
Jeg vil ikke investere ca. 2000 i et nyt batteri ej heller købe en ny
laptop. så jeg overvejede at anvende en vedligeholdelses fri 12V (13.1V)
akkumulator som jeg ku have i min rygsæk.

Spørgsmål 1:

Findes der DC DC convertere på markedet der kan konvertere de 12 eller 13.1
V til de for laptoppen nødvendige spændinger som jo kan variere fra 12 til
ja...18V vel ?? (Vil jo også kræve at en sådan DC DC Converter har det
rigtige stik til en Dell Laptop)
Alternativt skal jeg jo også købe en inverter og koble den til og så anvende
min vanlige netadapter til laptoppen.

Spørgsmål 2:

Hvilke vedligeholdelses fri akkumulatorer skal jeg kigge efter ? Jeg ved der
findes nogen der bl.a. anvendes i personlifte. De giver mange ampere timer
og fylder ikke alverden....men desværre kan jeg ikke huske hvad de
hedder......

Re: Strøm til laptop

Har du overvejet at sætte to i serie istedet?

Kai

Re: Strøm til laptop

Ja, f.ex
http://www.thansen.dk/product.asp?c42%5664143&n59%3816383&pn80%2061085

Med de vejer.. Start med at købe 1) og mål forbruget - så kan du regen
dig til det Ah behov du har og dermed hvor stor akku du skal bruge. Aldi
har haft et marine bstteri på ca. 60Ah til ~400.- der er muligvis nogen
tilbage i enkelte butikker

Husk også om du skal bruge strøm til printer ?

/carsten

Re: Strøm til laptop

8< 8<
Se fx:
http://thansen.dk/product.asp?c42%5664749&n59%3816383&pn80%2061085
http://thansen.dk/product.asp?c42%5664749&n59%3816383&pn11%35306054

Held og lykke med eksamen!
Lars Sch-M

Re: Strøm til laptop

Kan købes mange steder. Se f.eks
http://www.thansen.dk/product.asp?c42%5665280&n59%3816383&pn80%2061085
Leveres med mange forskellige stik.

Fabrikater: Sony, Varta, Hitachi ...
Jeg ville vælge en  paa ca. 20 amptimer, hvis vægten ikke spiller den store
rolle.
Jeg bruger selv en Varta 12 volt, 22 amptimer. Har det samme problem som dig
:-)

For at kunne tilslutte til batteriet skal du have et stik f.eks
http://www.thansen.dk/product.asp?c42%5665280&n11%99147587&pn12%15917962

Husk at et blybatteri kun kan taale at aflades ned til 11,5 volt. Og det
skal oplades saa snart som muligt.

Aage

Re: Strøm til laptop

Well, hvis du selv samler stumperne: http://dion.swamp.dk/carpower.html

Marine batterier, men det er jo *bly* akku'er så det er jo nok noget tunge:)