Strøm til en GainClone

Jeg har kikket lidt rundt på nettet omkring en GainClone,
denne forstærker må være noget af det mest sucesfulde
selvbyggerprojekt der er set i mange år. Man taler så
meget om konceptet bag denne forstærker, nemlig det
minimale opbud af komponenter der er brugt. Kæden
falder så af når man kikker på nogle af strømforsyningerne,
her har man nemlig anvendt 8 dioder til ensretningen
istedet for de normale 4. Jeg har illustreret det her:

http://www.sandcastle.dk/Billeder/PWR.gif

Hvorfor bruge A frem for B ?

Re: Strøm til en GainClone

Dioderne kan være halt så store?

Kasper

Re: Strøm til en GainClone
Hej Kasper

Ja, det er rigtigt, men de bruger så MUR860, så der er
ingen grund til at tænke på strømmen.

Re: Strøm til en GainClone

Giver B ikke dybest set kun enkeltensretning af hver af de 2
"transformerhalvdele", hvor A giver dobbeltensretning ?

Re: Strøm til en GainClone
Hej Klaus

Begge giver 100 Hz rippel.

Re: Strøm til en GainClone

Jeps, men strømtrækket bliver ikke så voldsomt med 2 diodebroer.

Re: Strøm til en GainClone
http://www.sandcastle.dk/Billeder/PWR.gif

Hej Max.

Jeg må tilstå, at jeg ka' heller ikke se forskellen. Jeg ved, at man på
DIYaudio, i GC forum anbefaler den "dobbelte" løsning, men kan ikke fatte
hvorfor.
Måske er jeg bare tungnem :o)

mvh Ebbe

ps. Mangler du et par lm3886?

Re: Strøm til en GainClone

Ved 2 broer får du fjernet trafo'ens stel-træk / strøm-støj fra din audio
gnd.
Ved 2 broer har du til gengæld en diode - tænd - sluk støj i din stelvej

Pest eller kolera, der er teoretiske fordele ved begge løsninger. Prøv dig
frem, og find din egen favorit.

Hvis du har et skop, og smider 1 Ohm i serie med stel, plus og minus, og
laver en lyt-bank mere efter modstandende, så kan du se / måle de to
forskellige typer støj... - med din "nye" stel som reference, og skopet på
den "gamle" stel som målepunkt...

Jeg kan personligt bedst lide 1 bro, men med rigtig lækre og hurtige schotky
dioder afkoblet med små hurtige sølv/ glimmer kondensatorer, kan man godt
nok trylle den mest fantastiske næsten-batteri-drift - lyd frem.

Lars / Viborg  ( Tech Support for LC Audio på snipped-for-privacy@lcaudio.dk )

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Strøm til en GainClone
Hej Lars

Jeg har min favorit, løsningen med en bro. Har prøvet 2 broer på
et tidspunkt, men kan ikke høre forskel. Men jeg har gode erfaringer
med at putte serieregulatore i effektforstærkere, så det kan være
at det er løsningen :)

Re: Strøm til en GainClone
Hejsa,

Kan du fremkomme med et eneste sagligt argument for brug af Schottky-dioder
i en sådan brokobling??

/Claus

Re: Strøm til en GainClone

Mindre støj i skifte-tidspunktet mellem ledende og spærrende. - kan både ses
( måles ) og høres.

Lars / Viborg

Kan du komme med et eneste sagligt argument for ikke at bruge dem???

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Strøm til en GainClone
On Mon, 8 Oct 2007 20:25:30 +0200, "Lars Nielsen"

Vi taler om 50/100Hz ensretning?
Hvis det kan høres er apparatet fejlkonstrueret.
Desuden vil netop de hurtigere on/off tider resultere i større
transienter.

Schottky er dyre, og tåler endog meget dårligt transienter. Så at
bruge schottky som 50/100Hz ensrettere er i bedste fald en fordyrende
faktor, i realiteten er det en fejltagelse.

Re: Strøm til en GainClone
Hejsa,

Tak skal du have, Ole!

/C

Re: Strøm til en GainClone

Hvem bekymre det , når den kan bygges ind i en bradepande :o)

http://diyaudioprojects.com/Chip/Synergy-LM3875-Gainclone/index.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Strøm til en GainClone
Hej Michael

Mon den lyder af flødestuvede kartofler ?  :)

Re: Strøm til en GainClone

Hej Max,

Mit bedste gæt er at holde stelstrømmene fra trafo og ensretter adskildt
fra forstærkerens stelstrøm. Det har nogen allerede været inde på.
Der kan gå nogle rigtigt kraftige strømme i dioderne og i
kondensatorerne når de lades op og med to ensretterbroer undgås det at
de kan give anledning til unødige spændingsspidser i strømforsyningen
der introduceres i ladekondensatorernes nul-forbindelse til
stel-knudepunktet og transformatoren. Forstærkerens strømforbrug er ikke
symmetrisk selvom det skifter mellem positiv og negativ meget hurtigere
end lysnettets perioder og jeg kan godt forestille mig at det kan give
anledning til intermodulation som nogle tidligere har kunne høre.
Forstærkeren er lavet med en chip og træerne vokser ikke ind i himlen
selvom dagens chips er blevet gode til at undertrykke hurtige
variationer i strømforsyningen.

/Lars

Site Timeline