strøm til diode for at nå 150mW

Jeg har en diode som kører med 20mA og som jeg gerne vil have til at lyse
for fuld styke, hvilket er 150mW.
Der er et spændingstab på 2v over den, så jeg skal have hvor mange volt ind?

Jeg giver den lige nu 9v og har sat en 400ohm modstand i serie med den, men
den lyser ikke voldsomt. Mit ubehjælpsomme regnestykke siger at der løber
(9v-2v)/40017%,5mA
Der afsættes en effekt på 2v*17,5mA35%mW i dioden.
Er det korrekt?

Hvis jeg ikke kan lade dioden gennemløbe af mere end 20mA hvad gør jeg så
lige for at få effekten op? Den _absolut_ maksimale strøm er angivet til
30mA.

Det jeg ikke forstår er hvordan man justerer på noget her. Hvis
spændingsfaldet over dioden er konstant, så vil en større forsyningsspænding
vel bare afsætte mere effekt i modstanden, og ikke i dioden.

Re: strøm til diode for at nå 150 mW

Øhhh, størrer spændings fald vil ødelægge dioden.

ja

Det giver så 2V*30mA = 60mW, hviket er maks for denne diode ved normal
drift. Du kan måske få et blink på mere end overstående, men ikke i
kontinueret drift. Hvor har du 150mW fra?

JA, der er strømmen du skal styrer!

Mikkel Lund

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Fra databladet. http://www.dotlight.de/datasheets/SRGB7130.pdf
Sidste side under max rating. Skal det ses som at hvis man overstiger de
30mA, så er de 150mW det meste den kan finde sig i. Det giver bare to
grænser. Der står senere at ved at pulsere dioden, så kan den klare mere,
men de 30mA og de 150mW er angivet uden pulsering.

Spændingsfaldet er en konstant (eller nær konstant) og den maksimale strøm
er også en konstant. Det vil altså sige at det maksimale lys får jeg ved at
sætte strømmen til 30mA og det er det?
Nå, så kunne jeg åbenbart godt regne det ud. Jeg var bare ikke sikker nok i
min tillid til svaret :-)

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Helt banalt spørgsmål. Hvis der er en forsyningsspænding på 9v og dioden har
et fald på 2v, så regner jeg på kredsløbet som 7v, ikke sandt? Så med 400ohm
løber der 7/40017%,5mA
Med to dioder i serie ville jeg regne 5/400 etc?

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Jaja.. Jeg skriver før jeg er færdig med at stille spørgsmål.
Det sidste er her

jeg har nu sat 24v til og 400ohm. det giver 22v/400ohm55%mA
Det fungerer fint, og har gjort det i et længere stykke tid nu.
Regner jeg forkert, eller er det bare en sejlivet diode, jag har her?

Re: strøm til diode for at nå 150mW

"Jakob Nielsen" > jeg har nu sat 24v til og 400ohm. det giver
22v/400ohm55%mA

Det er korrekt udregnet. Om dioden klarer 55 mA i længden er en anden sag.

Aage

Re: strøm til diode for at nå 150 mW

Det er ikke sikker den er særligt sejlivet, men det levetid er sikker
væsenligt nedsat.
Hvorfor er det vigtigt for dig at den lyser mest muligt? = Hvad laver du?

mikkel

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Den (og alle dens søskende) skal fungere som markører til motion capture.
Senere skal disse dioder udsende ganske kortvarige blink med 30Hz og
blinkene skal være kraftige nok til stadig at kunne optages med billige
kameraer. Med så korte blink er den reele eksponeringstid minimal. Jeg
regner med at lade dem være tændt omkring 5ms hver gang. Hvis muligt, så
endnu kortere tid. Jo kortere, jo bedre. Derfor gælder at jo kraftigere lys
fra dioden, jo bedre.

Databladet beskriver da også at man kan sende mere strøm gennem, hvis man
pulsere dioden, men det er til senere test.

Re: strøm til diode for at nå 150 mW

Hvorfor bruger du ikke nogle særlige ultra bright dioder, den er der
knald på!

Mikkel

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Fordi de generelt er enten meget fokuserede eller afsindigt dyre. Disse her
koster 10 kr stk og lyser ud i 130 grader. Desuden kan de lyse med tre
farver, hvilket jeg vil bruge til kunstigt at tredoble min målfrekvens.

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Hvis du med billige kameraer mener CCD-baserede kameraer (webcams og alm.
digitalkameraer), så vil jeg anbefale at bruge en stor diode med diffus
linse fremfor små såkaldte highbright dioder der sender lyset mest i en
enkelt retning. Jeg har konkrete erfaringer fra et robotprojekt, hvor det
viste sig at være vejen frem. Faktisk viste det sig at være rigtigt godt at
bruge nogle diffuse blå lysdioder og så sætte en labello læbepomade-hætte
(blå diffus semi-transparent plastic) over da disse formår at sprede lyset i
alle retninger således at man ikke er alt for afhængig af hvilken retning
dioden vender i forhold til kameraet. På grund af den måde CCD'en er
opbygget på kan man være særdeles uheldig med at en diode der kun fylder en
enkelt eller få pixels forsvinder når den bevæger sig over zoner der ikke er
følsomme overfor lysdiodens farve. En CCD indholder røde, blå og grønne
pixels og i øvrigt dobbelt så mange grønne som røde og blå, så det er også
værd at gå efter f.eks. den grønne farve, hvis ikke det var for at grønne
lysdioder generelt er ret lyssvage. Experimenter er vejen frem :)

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Det gør jeg. Netop 6 eller 8 webcams.

Det er heller ikke sådan en retningsbetemt diode, jeg har skaffet. Denne har
en vinkel på 130 grader før lysstyrken er halveret, og den er faktisk ret
lysstærk selv ved meget flade vinkler. Jeg syntes nu heller ikke jeg kunne
finde diffuse dioder, som var videre lysstærke. Har du en model man kan søge
efter?

En simpel metode faktisk. Det er måske et lidt for stort område den fylder,
men det er for det meste ike et problem da man alligevel finder
massemidtpunktet af ens pixels. Det må prøves, hvis vi skal have mere
diffusitet.

Se, det havde jeg ikke overvejet. Umiddelbart ser det ud til at selv meget
kort eksponering er nok til at lyset glider ud i nabopixels, så det er et
problem der løses af et andet. Det er muligt at det ikke holder stik senere
med de korte pulser, og så _skal_ vi jo ganske rigtigt øge det lysende
areal.

Takker for dine tips.

Re: strøm til diode for at nå 150mW

7/400 = 17.5mA
5/400 = 12.5mA

Altså falder strømmen i kredsløbet og dermed falder spændingen over dioden,
hvorved spændingen stiger over modstanden, hvorved strømmen stiger, hvorved
spændingen over dioden stiger, hvorved strømmen falder osv. osv. osv. indtil
det indstiller sig i en balance der afgøres af I/V karakteristikken for de
komponenter der sidder i serie.

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Øøøh, må jeg citere en nuværende tv reklame: "Hvad fanden har du gang
i??"

Det er en RGB diode med 3 seperate dioder. Den røde skal have 2 volt
over sig, den grønne og den blå 4 volt. Det er så ved 20mA

Hvor mange af farverne bruger du ???

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Se svaret til Mikkel

Jeg bruger skam kun en ad gangen lige nu. Jeg vil senere bruge alle tre på
skift, og tager naturligvis højde for de forskellige spændingsfald til den
tid.

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Har du prøvet at måle spændingen over dioden med et voltmeter? Så vil du
opdage at den ikke er 2V ligegyldigt hvilken strøm der sendes igennem. Dit
regnestykke er kun en approximation som antager at spændingen er 2V konstant
hvilket kun er tilfældet for en bestemt strømstyrke (den der er angivet i
databladet sammen med de 2V). Man kan ikke derfra extrapolere sig til hvad
der sker for andre strømme, med mindre man kender diodens I/V karakteristik.
For at gøre historien kort: spændingen over dioden afhænger af hvor meget
strøm der går i den (og det er ikke en lineær funktion som ved en modstand).

Re: strøm til diode for at nå 150mW

Det vidste jeg ikke. Nå, det gælder så meget andet indenfor elektronik. Jeg
troede faktisk at spændingsfaldet var konstant, men jeg ser ganske rigtigt
at der er angivet 30mA for de 2v fald i databladet. Jeg antager at
spændingsfaldet ikke ændres voldsomt ved mindre ændringer i strømstyrken?
Hvis det gør, så er det jo mere komplkiceret at regne på.

Site Timeline