Strøm Tacho forpurres af PWM...

Hej Igen,

Jeg sidder og leger lidt med en 24V DC motor der har et lidt "specielt"
tacho system der giver en strøm trappe ud afhængigt af hvor på aksen motoren
befinder sig.
jeg har motoren koblet op i en H-BRO og mit problem er at der inden i
motoren er monteret en kondensator på (hvad jeg tror er) 100nF fra TACHO til
STEL ledningen på motoren.

http://www.radiocast.dk/motor.jpg

Når jeg kører "den rigtige vej" altså PWM på + ledningen til motoren og -
til stel fungere tacho rigtigt godt ... men vender jeg polariteten sprøjter
der noget PWM snavs igennem
kondensatoren og "forpurre" TACHO signalet.

At fjerne kondensatoren er desværre ikke en option (det er umuligt at skilde
motoren ad uden af smadre det hele - been there to find out.) men kan man på
en eller anden snedig måde "balancere" PWM snavset ud idet jeg jo har det
originale PWM signal og det "forpurrede" TACHO signal ?

Nogen gode ideer ?

M.v.h.
Lasse

Re: Strøm Tacho forpurres af PWM...
Kan tacho kredsløbet inde i motoren overhovedet tåle at blive polariseret
forkert, når du vender polariteten af forsyningsspændingen ??

Nu ved jeg ikke hvordan dit tacho kredsløb er skruet sammen, og hvad der
egentlig kommer ud af det, men hvad med en form for galvanisk adskildelse.

Lars M. Johansen
Re: Strøm Tacho forpurres af PWM...
Hej Lars

Ja det kan det godt, den originale motorstyring er "spændingsreguleret" og
anvender ikke PWM til kørsel af motoren.

Galvanisk adskillelse af forsyningen til motoren fra elektronikken ? ideen
er rigtig god men en DC/DC converter er for dyr :o(

Jeg tror stadig at man måske kunne "balancere" pwm'en ud ?

M.v.h.
Lasse

Re: Strøm Tacho forpurres af PWM...

Nej det var nu mere dit tacho signal der skulle isoleres, så referencen til
stel ( kondensatoren ) blev ligegyldig.

Men det hænger sammen med hvordan dette signal fungerer.

Hvis det er et signal i form af en strøm, burde man kunne lave strømmen om
til en spænding ved at lade den løbe gennem en modstand.

Spændingen over modstanden kunne så føres galvanisk adskildt via en linear
optokobler eller noget i den retning.

Eller man kunne måske skille med en lille trafo.

Vender dit tacho signal i øvrigt ikke polaritet når du vender spændingen til
motoren ?

Det der tacho dims kunne jeg godt tænke mig at se noget diagram eller
beskrivelse på.

Lars M. Johansen
Re: Strøm Tacho forpurres af PWM...
Hej Lars,

Lyder umildbart som en god ide men hvis vi forestiller os at du tager en
modstand til at måle over og så ind i en optocoupler skal du jo stadig en
"stel reference" før du vil kunne måle noget hvad vil du så bruge som stel
her? styringens rigtige stel ? for så vil man da ikke opnå noget galvanisk
adskillelse ? iom man stadig vil få skidt ind via kondensatoren ?

Nej det gør den ikke ... tachoen er noget "snedigt" lavet med en masse
dioder så den fødes åbenbart "positivt" uanset polariteten.

Samme her men jeg har ikke kunne opdrive et og jeg kan ikke lure det af (det
er kogt sammen i noget epoxy)

M.v.h.
Lasse

Site Timeline