Strøm gennemgang i BC547b

Hey

Jeg sidder lige og roder med en AMV men jeg har luret lidt på BC547b´eren.
og den kan så vidt jeg kan se kun trække 0,2A ved 50V

Jeg skal køre AMV´eren på 12V og skal have 25 LED på hver "kanal" hver LED
tager 20Ma hvilket jo giver 0,5A men vil transistoren kunne klar det ved 12V
? eller findes der en anden transistor der kan klare denne belastning?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Det ønsker du slet ikke..... (en typisk BC547 kan nu slæbe 100mA svjh)

Hvis du skal køre dioder på 12 volt begynder du at sætte dem i serie, så
får du en række på op til 5 dioder (og en modstand) der i alt bruger 20
mA. Alt i alt giver det et strømtræk på 100mA frem for dine 0,5A.

Det du gør er at lade din nuværende AMV'er give signal til et drivertrin
(en effekttransistor) og bruger den til at drive dioderne med.

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Det lyder som en løsning.. hvordan laves sådan et drivertrin?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Hvad er din modstand mellem plusforsyning og BC547 ?

Er den passende tager du signalet ud mellem modstand og collector på
din 547 og forbinder det over til basis på en driver transistor.
Driveren kan være næsten hvad som helst, bare den kan klare strømmen -
BD 435 eksempelvis.

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Udgangspunktet er denne her:
https://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk102.pdf med
hastighedsreguleringen

hvilken størrelsen skal R1 og R2 så have?

og så et dobbel potmeter istedet for RV1 og RV2 så jeg kan justere begge på
samme tid..

og så køres der 12V på den istedet for 9 men det burdte jo ikke være et
problem, bare kondensatorene kan holde til det.

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Prøv bare at behold dine 1 kohm og lysdioden der.

Hvor får du 12 volt fra?
Bil?

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Jamen det prøver vi da så..

Korrekt ca 12-14 Vdc fra bil.. tror du jeg skal have en spændingsregulator
af en art på?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Det kommer an på, hvor hårdt du har tænkt dig at drive dine lysdioder.

Re: Strøm gennemgang i BC547b
Hvad tænker du på der?

De dioder jeg har som skal bruges er 3,1 volt  5 af dem giver 15,5 volt i
serie og 4 giver 12,4v i serie.. så jeg ved ikke om jeg skal sætte 4 på og
så en lille modstand.. men anlæget skal også kunne bruges når bilen er
slukket, og der er der jo kun ca 12 volt..

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Hvor mange mA du vil trække gennem dem.

3, hvis de skal virke med 11 - 14 volt.

Jeps.

Re: Strøm gennemgang i BC547b

LED´ene er 3,1V 20mA

Nu er jeg ikke helt med.. 3x3,1V giver jo kun 9,3V kan de holde til det?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Jeg har lavet et lille diagram:

http://www.w-net.dk/AMV.pdf

er det sådan du mener?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b
du skal have en formodstand til lysdioderne - en i hver søjle...
R = U [Volt] / I [Ampere]
R = (13 - 9,3) / 15 mA = 3,7 / 0,015 = 247 Ohm => 240 Ohm modstand vælges -
strømmen bliver en smule højere, men meget lidt...
effekt der afsættes i modstanden: P = I^2*R = 0,015^2 * 240 = 0,06 Watt =>
en ganske "alm." 1/4 W modstand er fin...

Rasmus

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Jamen så kunne jeg da lige så godt sætte en lysdiode mere i hver søjle

4x3,1V = 12,4V
13-12,4=
0,6/0,020 (dioderne er 20mA) = 30Ohm DVS. en 33Ohm fra E12 Serien.. og giver
0,02W til modstand...

Har jeg ikke ret?

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b
jo... jeg vil dog stadig ikke drive dem ved 20 mA kontinuert... det er altså
ret meget... prøv først med 15 mA og se om det ikke giver rigeligt med
lys...

har du set min mail???

Rasmus

Re: Strøm gennemgang i BC547b
Lysdioder skal strømfødes. D.v.s. der skal en modstand i serie med hver
gren af LED's.

Dit forslag med 4 lysdioder (med Vf ~ 3.1V) i serie, en strøm på 20mA
samt en forsyning på 13V giver
(13 - 12.4) / 0.02 -> 0.6/0.02 = 30 -> 33ohm. Hvis vi nu antager at
spændingen kun varierer
+/- 1V så har vi
   14V:  (14 - 12.4)/0.03 -> 1.6/33 = 0.053 - 53mA.
   12V: I teorien all off men i praksis vil Vf falde, hvorfor lysdioderne
        sandsynligvis vil lyse svagt / ikke vil lyse.

3 lysdioder i serie, en strøm på 20mA samt en forsyning på 13V giver:
(13-9.3)/0.02 -> 3.7/0.02 = 185 -> 180ohm.
14V:  (14 - 9.3)/180 -> 4.7/180 = 0.026 -> 26mA
12V:  (12 - 9.3)/180 -> 2.7/180 = 0.015 -> 15mA

Ovenstående forudsætter, at den fulde spænding ligger over seriemodstand
+ LED´s.
Dit diagram viser en emitterfølger, hvilket giver et yderligere
spændingsfald på
ca. 0.7V (Vbe) + spændingsfaldet over R1 (ca. 0.5 - 1V). Worst case
1.7V, hvilket ved 13V levner 11.3V til LED´s og seriemodstand.

Diagrammet viser endvidere en LED (LD1) i serie R1. Hvis den stadig
eksisterer, giver dette et yderligere spændingsfald, der sandsynligvis
resulterer i, at de øvrige LED's ikke vil lyse.

Forslag:
Brug en kollektorfølger i stedet (PNP) eller - endnu bedre - vend ASM på
hovedet (pnp) og brug en
POWER MOSFET-N som driver. Så er du fri for at tænke på basisudstyring
og Id(max) inden for de første amperer.

Mvh.
Bjarne

Re: Strøm gennemgang i BC547b
Lyder fornemt.. men jeg er helt sat af... noget du kan tegne??

//Brian

Re: Strøm gennemgang i BC547b
Nu har "She Who Must Be Obeyed" planlagt en udflugt i morgen, så senest
mandag eftermiddag. Hvis ok, er der et par ting jeg gerne vil vide:

- Er der en bestående konstruktion, der skal respekteres?

- Arbejdsområde m.h.t. max og min batterispænding (overvej lige, at det
   til tider kan blive koldt i DK (-> lav Ubatt)?

- Typenr. og fab. af LED(s), der skal anvendes (mht. Vf)?

Mvh.
Bjarne.

Re: Strøm gennemgang i BC547b
Forbind leds direkte til plus gennem en modstand (enten fælles eller en
til hver kæde. du har jo vist du kan regne strømmen ud). Flyt BD435 ned
med emitter til stel og collector til leds.
så funker det.

mvh Erik

Re: Strøm gennemgang i BC547b

Nej, transistoren skal ned på minussiden af lysdioderne.

Og så skal du have en modstand i serie med lysdioderne