Strøm fra kul- vs atomar anlæg ; -) - Page 2

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Fremragende artikel, jeg har ellers aldrig rigtig troet på det med at vende
netstikket, men det her overbeviser jo i sådan grad at man bliver helt flov
over at have tvivlet.

Og selvfølgelig, atom-strøm er naturligvis mere radioaktivt end kul-strøm,
så det er da logisk nok at radioen skulle lyde federe på A-strøm. Det er sq
da derfor det ikke er til at få noget ordentligt ud af radioen her i landet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Det med å vende stikkontakten kan ha noe for seg hvis det er
jordingsfeil/problemer i området, da spesielt at f.eks forsterker og
CD-spiller ell. står med samme fas til jordfeilen/problemet. Dette kan også
lett kjennes ved at man ved lett berøring/stryking av f.eks forsterker
kjenner en lett murring i fingren, denne vil variere i styrke etter hvilken
vei stikkontakten står. Man vil også kunne høre en liten forskjell hvis man
skrur opp en forsterker på full guffe uten at det er noe signal inn, da vil
man kunne høre at den svake brummingen har forskjellig styrke etter hviklen
vei kontakten vender. Men dette har ingen ting med kvaliteten på strømmen å
gjøre, det er mer for å elliminere en feil/ett problem som er i/rundt huset.
Man ville der hvor slike situasjoner oppstår kunne elliminere problemet med
en skilletrafo.

/Per W.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Dette er ikke årsagen til brum. Brummen skyldes at du har A strøm, men uden
at have en rigtig klasse A forstærker. :-)

Godt nytår

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

LOL. Hvor er det dejligt at se, at selv et "seriøst" blad kan være
"useriøs". Jeg ka' more mig royalt over en sådan start på det nye år :-)

mvh Ebbe

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Jeg tror den artikel må være fra april 85, ikke fordi jeg tror high
fidelity ikke er inkompetente paphjerner(*), men fordi der skives om at
blinke med øjnene med netop 50Hz.

* Jeg har for nyligt læst en artikel i det selv samme blad hvor man
snakker om de fantastiske egenskaber ved specielle fødder til CD spillere.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Ja, man skal være rimeligt vågen for at udføre det stunt ;-)

mvh Ebbe

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Paphjerner eller ej, langt de fleste konsum cd spillere er så defekt
designet, at de dårligt tåler at stå i et lokale sammen med højtalere. Prøv
blot at udlæse fejlraten fra fejlretningskredsløbet. Så måske er
paphjernerne ikke så dumme endda  ;-)

Orla Pedersen
Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)
On Wed, 03 Jan 2007 22:11:42 +0100, Orla Pedersen

Er fidusen ved fejlretningen ikke netop at det er ligemeget om der er
fejl, de bliver rettet og slutresultatet er det samme som uden fejl?
Men der er måske for mange fejl til, at den kan følge med?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Det behøver ikke at være cd'ens mekanik der er defekt, mange cd'er laves
i dag med fejl fra fabrikkens side så selv fejlretnings algoritmen
fejler og der slipper defekte bits ud til forstærkeren.

Det hjælper heller ikke på fejlraten at de samme båtnakker laver cd'er
med et ikke-centreret centerhul for at gøre det vanskeligt at læse
skiven med mere end 1x hastighed.

Jo, det tror jeg nu nok de er.

Hvis nu der havde været tale om et eller andet sindrigt system med et
fjedrende ophæng som isolerer spillen mod rystelser så ville det måske
kunne være anderledes.

De fødder jeg så var ikke designet til at dæmpe vibrationer på nogen
måde, mao. var det noget i stil med det her ragelse:
http://www.stillpoints.us /

Hvordan nogen kan tro på at det kan hjælpe på lyden at bruge keramik
fødder er langt over min forstand.

Nogen gange kunne jeg godt ønske mig at jeg var lidt mere hensynsløs,
for der er godt nok mange audiophools som har brug for at blive skilt
fra deres penge:)

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Ordet "keramik" lyder da godt!

Erling