Strøm fra kul- vs atomar anlæg ; -)

Hej gutter,

Under en søgning på nettet ramte jeg på denne. En værdig og god ;-p
afslutning på det gamle år..

---- snip ---------
En dame ... har en meget fin hørelse. Hun har præsteret at kunne høre
forskel på, om strømmen kom fra et kulfyret værk, eller fra et
atomanlæg. Hvad der var bedst, er jeg ikke klar over. Men utroligt er
det. Hun blev "testet" flere gange, da man troed hun blufede. På et
tidspunkt, sagde hun forkert, i følge deres oplysninger, men hun holdt
på sit. Så måtte de tjekke deres oplysninger hvor strømmen var kommet
fra, og hun havde ret. Forbløffende.
...Hun gjorde selv det privat, at hun lod strømmen gå igennem en stor
træstup, lige efter stikkontakten. Den skulle passes med den rigtige
fugtighed. Derefter brugte hun et langt kabeltræk, så langt som muligt.
Den erfaring har jeg også gjort.Det betyder meget med hensyn til
strømmens kvalitet.

Den sidste meter strømkabel har meget at sige. Men 2,5 meter er nu endnu
bedre. Det skyldes elektronernes bevægelser. De står og sitrer. Når der
kommer en strømpuls farende ned igennem kablet, ja faktisk igennem
lederen, isoleringen og luften rundt om, så farer elektronerne rundt.
Det tager tid for dem at falde til ro igen. Den tid svarer til 2,5
meter. Så er ens strømkabel 2,5 meter, uden afbrydelse, skulle det være nok.
-------------------

Teksten i helhed findes på <hifisentralen.no>, og den er vist ikke ment
som bragesnak eller en spøg.

Godt Nytår og tak for hjælp samt råd og dåd i året.

Venlig hilsen
Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Og hvordan ved man så om strømmen kommer fra det ene eller det andet?

Det er jo latterligt.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Ikke sant, den med å sjekke hvor strømmen kom fra var fin. Det skal nok litt
til å vite det slik det er koblet sammen over landegrensene i dag. Eller
sender man strøm i pakker som f.eks TCP/IP slik at man kan finne ut hvor
pakken kom fra?

/Per W.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Er det ikke det der er meningen med humor ?

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Ole, hen og trække en ny flaske rødvin op. Eller også skal du under dynen!
I morgen griner du af det.

/Bo.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Det som skulle vært artig å vite er hvordan man kan få levert strøm fra
atomanlegg eller kullfyrt anlegg til en slik test, ringer man bare til
strømleverandøren og ber de vri på en bryter? Vil nok også tro at slik det
er koblet sammen så måtte man stort sett mørklegge hele landet for å kunne
gi ett slikt valg. Det låter nok mer som 1 April.

/Per W.

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Det er ikke uden grund hifi rimer på scifi:)

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

He He... Er det nye strømkabler skal  de nok først "køres" til :o)

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Ja, det kan tage noget tid med forstærkeren skruet op til 11 når nrgi
lige har skifte 200km 400kV luftledninger:)

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

 - Det har de da ikke råd til længere... - De skal jo betale alle Wupti -
reklamerne på TV... - Med Julefanden og alt...

 / Lars

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Til din orientering kan man ikke skelne. Effekten kommmer fra den kilde
der har lavest impedans til brugeren. Ingen er i stand til at skelne.

Alle net er forsynet på kryds og tværs, så der er ingen entydig kilde.
At nogen mener de kan afgøre om det kommmer fra det ene eller andet
sted, er noget sludder.

Et eksempel på uvidenhed.
Jo mere teknik vi omgives af, jo lettere er det at snyde sine
medmennesker.  Så du får gode muligheder fremover.

Du hedder vel ikke tilfældigvis Warming til mellemnavn.?

Finn, brug din tid i 2007 på en vældig interessant gruppe der hedder
dk.test. Det er vist lige på dit niveau.
Send indlæggene der, og afvent svar.

mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)
Hej Jørgen

Du tager vel ikke indlæget alvorlig ?

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

God humor.
Men jeg gad godt vide om forskellen i virkeligheden
består i højre- kontra venstre-drejet vekselstrøm.

--
mvh Uffe

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Pas nu på!
Der findes både venstre-polariserede og højre-polariserede RF-signaler.

Ikke at det har noget at sige her. Men dog alligevel!

/Bo.

--
Hvis lillebror er hifi-nørd. Han tror dog ikke på at de sidste to meter fra
stikkontakt til

Som radioamatør, så er de kendt :-)

mvh Uffe

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Du er 3 måneder for tidlig med meldingen :-(

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Tilsvarende Erasmus Montanus udlægninger kan nemt findes i mange fora,
også i DK, men her var en ny variant :)

Når jeg slår mine folder her i gruppen, kan det nok antages jeg
behersker ohms lov + lidt mere (uden jeg fremlægger eksamensbevis).

For mig var det et godt grin i den mørke tid.. det varmede, så den blev
bragte videre til dem, der endnu har humor i behold efter juleræset ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

Nu synes jeg ikke ganske, I skal "grine" ad den slags ting - helt. ? - / ...
En ældre dame, hvis lysekrone manglede besøg af en elektriker (har ikke selv
erfaret). Denne tog lysekronen med hjem for rep.
Da han atter ankom for at genmontere, stod der et vaskefad på stuebordet,
ret under lampestedet!
Nå, - hvorfor det?
Johe, - lampen manglede jo, og hvis man nu af vanvare gik hen og tændte, - -
hvis nu strømmen, hvordan den nu ellers så ud, ville løbe ud, så, for en
sikkerheds skyld!
Der var ydermere sat en tape over afbryderen. :-)
-   -   Og så er det med at finde en grimasse, der kan passe!!!!

Erling

Og godt nytår!

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

[klip]

Var det bare for sjov? Har du mon fået helt fat i alvoren? Det er ellers
gammelkendt at netstrømmen har stor betydning for lyden i stereoanlægget.

Se for eksempel denne artikel fra high fidelity:
http://www.froerup.dk/jan/spas/index.htm

Linket er fra et indlæg i dk.teknik.lyd og vi ved jo at alt der skrives
der altid skal tages alvorligt.

Tomas

Re: Strøm fra kul- vs atomar anlæg ;-)

"Og vi ved jo at det ikke er alt, der skrives,
der skal tages alvorligt."

Jeg har rettet lidt i din tekst, idet jeg tror,
at det er det, du mener. Mon ikke?

Erling

Site Timeline