Strøm/Effektmåling

Hej

Hvis jeg nu ønskede at måle en strøm og overvåge denne til et vist antal computere (dvs. vi arbejder med faseforskudte strømme), kan man så blot anvende en shunt-modstand og lave en 100 samples eller mere på en periode over shunt-modstanden, dvs. 1/50 sekund her i danmark.

Lægge dem ind via en digital overførsel til computeren og derudfra beregne på baggrund af den spændingsdeling, som opstår mellem udstyret og modstanden (evt. forstærke målingen). Det er selvfølgelig ikke en præcis måling, men hvor præcis kan man regne med den er?

Forestil Jer et 8-bit skifteregister til at holde de 100 samples, hvordan vil det så være lettest at overføre ens måling? Serielt, parallelt? Hvilke kredse præcis vil i anbefale?

Bemærk, det skal laves billigst muligt, og helst ikke prof. kredse til

400 kr. stykket ønskes benyttet!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Det er halvdelen af målingen, du skal også måle spændingen og så gange de to målinger sammen. Resultatet kan du så beregne gennemsnittet af over nogle perioder og du har det korrekte effektforbrug.

Jeg er ikke sikker på at 100 samples på en periode er nok.

Der findes færdige analog multiplier chips, hvis du bruger sådan en til at gange strøm og spænding, så får du direkter effektforbruget ud.

Reply to
HKJ

Hej igen

Hvis jeg kender shunt-modstanden kan jeg da netop finde strømmen gennem den modstand, dvs. strømmen gennem hele kredsløbet, da jeg også ved der ligger 230 sqrt(2) sin(wt) på kredsløbet. Men det er på den anden side rigtigt at jeg ikke kan vide faseforskydningen af denne? Men hvordan måler jeg strømmen? Jeg kan vel ikke rigtig måle strømmen uden at måle spændingen over en modstand. Men det betyder vel blot at jeg skal lave et rent resistivt kredsløb, hvor jeg måler spændingen over en modstand (spændingsdelt), så har jeg jo en ikke fase-forskudt spændings-reference som jeg kender amplituden af. Derefter kan jeg lave en måling simultant over shunt-modstanden forbundet i serie med computeren. Og så gange disse værdier sammen. Men hvordan helt præcist kommer jeg så til effektberegningen. Det er jo normalt P = V_rms*i_rms*cos(phi), men her har jeg jo ikke målt RMS, men derimod momentant. Hvordan så?

Lad os lige skrive et par formler så:

V(t) = 230 sqrt(2) sin (wt)

i(t) = 230 sqrt(2) sin (wt) / Z = 230 sqrt(2) * (1 / |Z|) * sin(wt - phi)

men problemet er videre end som så, for jeg kender jo godt nok w, men jeg skal finde phi og strømmen i.

Dvs.

R_s ------------ | | | | V_out

V_out = 230 sqrt(2) * alpha * sin(wt - phi)

alpha = R_s / (|R_s + Z_computer|)

Dog måler jeg V_out og kan derfor også finde alpha, men phi er stadig ukendt jo.

Man kunne vel egentlig blot finde fase-forskellen på baggrund af nulgennemgange for rent resistivt kredsløb og så spids-spændingen over shunt-modstanden i serie med computeren?

Hvor mange? - 1000?

Eksempel på en kreds ville være lækkert - helst ikke for dyr en kreds.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!
Reply to
64bit[at]mailme[dot]dk

Hvis du nu bruger line in på et standard lydkort får du 2x

16bit@44.1kHz, det burde række til hvadsomhelst.

Tilbage er blot at sørge for sikker galvanisk adskillelse mellem højspændingsdelen og pc'en.

Flemming Frandsen

Ved at måle spændingen over målemodstanden og de 230 volt samtidig, får du en øjebliksværdi, som du kan gange sammen, der skal ikke noget cos phi på. Gennemsnittet over en periode af de sammengangede værdier er effekten, husk at beregningerne skal laves med fortegn, der vil nemlig komme negativ effekt også (når cos phi er 0).

Den korrekte matematiske funktion er egentlig et integral af strøm*spænding, som så løses numerisk ved at lave mange samles i hver periode.

Strømmen får du selvfølgelig med en RMS beregning (sum af spænding^2 over målemodstand). Du kan så beregne cos phi ud fra den tilsyneladende effekt (Urms*Irms) og den sande effekt (summen(U*I)).

Ved det ikke, men jeg tror nok at jeg så et professionelt instrument der brugte 4000.

at

F.eks.

Hvis du sætter et RC filter på udgangen af sådan en chip, så har du direkter sand effekt (Når de to indgangen er øjebliksværdier af strøm og spænding).

Reply to
HKJ

Da du skal måle på PC'ere kan du ik bare nøjes med så få målinger osv... og at gå ud fra du kender det ene ud fra du kender shunten osv... det gør det meget være, da vi jo snakker om switchmode forsyninger.

Øh, hvem tager så meget for dem ???

Deres kredse har jeg brugt med kanon resultat i projecter det sidste års tid, og de er til priser mellem 30 og 40Kr... og er 2-3 generationer længere fremme end Analog devises serie af samme type.

VH Lars Molnit

Reply to
Moller