Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Hej Gruppe,

Jeg søger den mest elegante (og nemme/billige) løsning på ovennævnte problem... Jeg har et wifi-webcam, jeg gerne vil have til at køre i en 10 dages periode - uden adgang til til net-strøm. Hvordan gør jeg det?

Min umiddelbare ide var et eller flere bilbatterier, men jeg kan ikke engang finde en omformer fra 12V til 5V på mere en 1A. (Og så havde jeg endda en ide om at en alternativt energi-form(solceller/brændelsceller/vind/...) måske kunne fås til rimelige penge til denne lille opgave)

-- Thø

- NB. Jeg er en novice, jeg kan lodde et byggesæt sammen, og skifte en komponent eller to...

Reply to
Thø

Den 08-05-2011 21:55, Thø skrev:

skulle da være nemt at løse, men er du sikker på det bruger 1 A?

der er intet problemm i 12->5v en lille switchingregulator.

mere info please.

mvh Erik

Reply to
E.R

Hej Thø

Starter med at finde ud af hvor meget strøm dit kamera egentlig bruger under drift.

--
Mvh

En lille switchingregulator lyder som noget i retning af det jeg har tænkt på... Men jeg har åbenbart ikke været klart nok om strømforbruget - På kameraet (og den medfølgede strømforsyning) - er strømstyrken angivet til 2.4 Ampere.

- Kan det stadig klares med en switchingregulator?

--
   Thø
Reply to

Den 08-05-2011 22:11, Thø skrev:

Ja det kan det, men tvivler på de 2.4A, det er næppe forbruget, men hvad den medleverede strømforsyning max kan levere. Skriv lige præcis hvad der står på Cam og strømforsyning, gerne hvilket cam det er.

Reply to
E.R

Enig.

Hvis man forventer det bruger 2,4A ved 5V kontinuerligt, skal du have en batterikapacitet i omegnen af 300Ah ved 12V for at holde det kørende.

Regnestykket: 2,4A ved 5V = 1A ved 12V. Hvis vi estimerer en 80% effektiv switcher kan vi antage der skal bruges ca. 1,2A ved 12V. 10 dage af 24 timer giver regnestykket 10*24h*1,2A=288Ah ved 12V.

Det er 3 stk 100Ah 12V akkuer i parallel. Jeg ville så iøvrigt nok vælge i stedet at sætte dem i serie og så i stedet håndtere den højere spænding for ikke at løbe ud i problemer med at akkuerne aflader hinanden hvis ikke de er helt ens.

Det ville være noget sjovere om gennemsnits forbruget lå på noget mindre.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Lars Kristensen skrev:

Ja, det er 3 stk som denne:

De vejer 30 til 35 kg pr. stk.

Jeg tror ikke at det reelle strømforbrug er mindre end 1/3 af det maksimale (medmindre kameraet er motoriseret), Så der skal mere til end en akkumulator af den viste størrelse.

Jeg ville nok overveje hele projektet en gang til.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger
Reply to

Jeg har desværre ikke Cam eller eller strømforsyning lige her - Men jeg er ret sikker på at 2.4A stod på begge - I.e. max hvad strømforsyningen kan levere og max hvad cam'et kræver...

-- Thø

Reply to
Thø

"Ivar" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@nozpamwebspeed.dk...

Lars Kristensen skrev:

[...]

Vil det nemmeste ikke være at anvende en 6 V. akkumulator og en 7805 til at
Karsten H. (7870)

Hejsa,

Mnjaeh,...

En 7805 kræver vist en mindste reguleringsspænding på 3V, så dit setup er vist et no-go...

.. men en LDO kan (måske) løse opgaven. Vikrningsgraden på det du nævner kommer aldrig over 83% - en meget lav virkningsgrad

/Claus

Reply to
Claus

Måske, men så skal du bare have dobbelt op i akku kapacitet i stedet selvfølgelig ved halv spænding. Det gør det da ikke meget simplere.

Så vanskeligt er det heller ikke at lave en nogenlunde switcher når ikke vi taler netspænding og tilsvarende. Der er ind til flere application notes og datablade der beskriver printudlæg, filterkomponenter etc. ganske udemærket.

Men ellers, hvis penge ikke er et issue, men tid er, så findes der da massere af små færdige moduler hvor man mere eller mindre bare skal lodde to ledninger på og komme den i en fin æske:

Den første skal du nok ikke lade på akkuen samtidig med er tilsluttet, men ellers er det da bare at kigge lidt hos Farnell oa. der handler med elektronikstumper.

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg vælge den miderste (1635556) og så seriekoble to eller flere 12V akkuer.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Penge er vel næsten altid et issue... - Men hvis en novice som jeg begiver mig ud i et kompliceret selv-byg projekt, kommer der sikkert også nogle ekstra udgifter, da jeg sikkert kommer til at lave en fejl eller 2... (Det er vist man kalder lærepenge :-) )

Så færdige moduler er bestemt interessante - (En færdig kina-model i æske, vil også være velkommen, men jeg kan som sagt ikke finde noget i den stil der kan levere mere en 1A)

[cuttet 3 gode forslag]

OK - hvorfor ikke? (Er det fordi ladespændingen kan overstige 13.2V der er max, bare en mavefornemmelse, eller?)

Jeg har hørt navnet Farnell - men jeg anede ikke at de havde en dansk webshop, eller at de solgte til private...

Det lyder som en fin (lidt dyrere end jeg havde håbet) løsning - Argumentet for at seriekoble har jeg købt - Og selv med bare 2 akkuer falder spændingen vel ikke under 15V lige efter den første dropper spændingen?

-- Thø

En anden lille ting jeg er begynd at tænke på - det er 10 dage, ikke 10 dage og 10 nætter - hvis der kan slukkes 6-8 timer per døgn kan det da hjælpe lidt...

Reply to
Thø

Et wifi webcam... med mindre du har en ekstern antenne på, så er der en computer inden for et par hundrede meters afstand, hvordan får den strøm?

Det er nu ikke noget problem, men du skal, som det første, sørge for at måle strømmen, så du ved hvad der i virkeligheden bliver brugt.

Post evt. navn/model.

Du ville nok kunne få lidt held med en solcelle, tricket er bare at du så skal have en lader der kan få al energien ned i batteriet uden at ødelægge det og den slags koster en skilling.

Først skal du være helt sikker på hvad opgaven går ud på, så kan du begynde at finde en løsning.

Kan kameraet f.eks. køre på 12V lige så godt som på 5V eller kan det kun køre på 5V +- 10%?

Hvor meget strøm bruger det i gennemsnit? Hvor meget i peak?

Hvis der kun skal være tændt når der er lyst, så giver det rigtigt god mening at bruge en lys sensor til at slukke for strømmen om natten.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk/
Reply to
Flemming Frandsen

Historien melder ikke om det kamera skal køre ubemandet i 10 dage - Men hvis du kommer regelmæssigt forbi kan du nøjes med nogle mindre accumulatorer og istedet bruge en lille benzindrevet generator til at lade dem op med - Elles kan du bruge en lille vindmølle og/eller et par solpaneler så du som minimum har fra mellem 50 og 100w og opefter at lade batterierne med i dagtimerne eller som vinden blæser. Skal du holde øje med en fuglerede der ikke må forstyrres skal du nok tænke på at bruge solpaneler til at lade batterierne med i dagtimerene.

Som andre har beregnet skal du bruge 12,5 watt ved 5 volt - eller op til

3 gange mere ved 12 volt afhængigt af hvordan du konverterer forsyningsspændingen ned til 5v, og vælger du at bruge en lineær regulator fordi det er det simpleste skal du bruge 2,5 Ampere i 240 timer = ganske store accumulatorer, og så er det helt sikkert smartere at kunne frembringe elektriciteten lokalt hvis det er muligt. Tænk også på at accumulatoren bliver ødelagt af at blive afladet for dybt fordi den er for lille hvis der er mulighed for at tage hensyn til det, altså med mindre det er et brug-og-smid-væk projekt.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

"Thø" skrev i en meddelelse news:4dc6f555$0$1063$ snipped-for-privacy@news.telelet.dk...

2,5A til et webcam? Det lyder usandsynligt. Gør som Max siger: Mål det reelle forbrug før du går videre. Måske er der også nogle IR dioder du kan frakoble for at spare strøm.
--
MVH.
Finni

Hej

Skal det også køre om natten? Sluk automatisk og spar strøm hvis det alligevel ikke kan ikke kan vise billeder om natten

Hvis der ikke er strøm er der vel heller ikke lys :-)

Hvis det er wifi rækker det jo ikke ret langt = træk en ledning

Wiljan

Reply to
Wiljan

Det er en rigtig god ide - En automatisk/manuel nat-slukning kan hurtigt spare 30-40% af energi-behovet....

Godt set... En simpel 230V-ledning er plan A - Men da den ikke er garanteret, vil jeg lige hører hvad man så kan gøre...

--
    Thø
Reply to

Hvis du lidt mere detaljeret kan fortælle hvad det er du vil lave, samt hvorfor, hvornår og hvordan er det nemmere at brainstorme over det.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

OK - jeg har måske været lidt sparsom med detaljerne...

Det nævnte webcam, skal vise en FDF "spejder"-lejr under en landslejr.. Det er i juli-måned, og lidt lavt (geografisk) - Så umiddelbart er solceller den mest attraktive alternative mulighed, en brændselscelle kunne også være sjov - men prisen en en faktor...

Det jeg søger er en primitiv/nørdet/billig løsning - den nemme løsning er at grave 200m 220V kabel ned (Men selv hvis vi fik lov til det, ville det ikke være den bedste løsning...)

-- Thø

Reply to
Thø

Aaah, right!

Så er den bedste løsning at skifte batteri en gang om dagen, sæt batteriet nede ved jorden så du nemt kan pille det fra om aftenen og tage det med over til laderen.

Et godt solidt LIPO batteri til RC flyvning kan fåes i store nok størrelser til at holde din brødrister kørende hele dagen.

Det er vigtigt at regulatoren der laver 5V sidder helt oppe ved kameraet og det skal være en switchmode.

Find lige ud af hvilket kamera det er så vi kan se hvilken spænding det kan køre påog mål på det så du ved nøjagtigt hvor meget strøm det bruger i virkeligheden, det har meget at sige for løsningen.