Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Hej Gruppe,

Jeg søger den mest elegante (og nemme/billige) løsning på ovennævnte
problem...
Jeg har et wifi-webcam, jeg gerne vil have til at køre i en 10 dages
periode - uden adgang til til net-strøm. Hvordan gør jeg det?

Min umiddelbare ide var et eller flere bilbatterier, men jeg kan ikke
engang finde en omformer fra 12V til 5V på mere en 1A. (Og så havde jeg
endda en ide om at en alternativt
energi-form(solceller/brændelsceller/vind/...) måske kunne fås til
rimelige penge til denne lille opgave)

--
   Thø

- NB. Jeg er en novice, jeg kan lodde et byggesæt sammen, og skifte en
Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

skulle da være nemt at løse, men er du sikker på det bruger 1 A?

der er intet problemm i 12->5v en lille switchingregulator.

mere info please.

mvh Erik

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

En lille switchingregulator lyder som noget i retning af det jeg har
tænkt på...
Men jeg har åbenbart ikke været klart nok om strømforbruget - På
kameraet (og den medfølgede strømforsyning) - er strømstyrken angivet
til 2.4 Ampere.

- Kan det stadig klares med en switchingregulator?

--
   Thø

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Ja det kan det, men tvivler på de 2.4A, det er næppe forbruget, men hvad
den medleverede strømforsyning max kan levere.
Skriv lige præcis hvad der står på Cam og strømforsyning, gerne hvilket
cam det er.

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Jeg har desværre ikke Cam eller eller strømforsyning lige her - Men jeg
er ret sikker på at 2.4A stod på begge - I.e. max hvad strømforsyningen
kan levere og max hvad cam'et kræver...

--
   Thø

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...
Hej Thø

Starter med at finde ud af hvor meget strøm dit kamera egentlig
bruger under drift.

Max

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Enig.

Hvis man forventer det bruger 2,4A ved 5V kontinuerligt, skal du have en
batterikapacitet i omegnen af 300Ah ved 12V for at holde det kørende.

Regnestykket: 2,4A ved 5V = 1A ved 12V. Hvis vi estimerer en 80%
effektiv switcher kan vi antage der skal bruges ca. 1,2A ved 12V. 10
dage af 24 timer  giver regnestykket 10*24h*1,2A28%8Ah ved 12V.

Det er 3 stk 100Ah 12V akkuer i parallel. Jeg ville så iøvrigt nok vælge
i stedet at sætte dem i serie og så i stedet håndtere den højere
spænding for ikke at løbe ud i problemer med at akkuerne aflader
hinanden hvis ikke de er helt ens.

Det ville være noget sjovere om gennemsnits forbruget lå på noget mindre.

- Lars

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Ja, det er 3 stk som denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c52%77497136&n=-1985555946&pn=-1985515536
De vejer 30 til 35 kg pr. stk.

Jeg tror ikke at det reelle strømforbrug er mindre end 1/3 af det
maksimale (medmindre kameraet er motoriseret), Så der skal mere til
end en akkumulator af den viste størrelse.

Jeg ville nok overveje hele projektet en gang til.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

"Ivar"  skrev i meddelelsen

[...]

Vil det nemmeste ikke være at anvende en 6 V. akkumulator og en 7805 til at
Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...
Hejsa,

Mnjaeh,...

En 7805 kræver vist en mindste reguleringsspænding på 3V, så dit setup er
vist et no-go...

.. men en LDO kan (måske) løse opgaven. Vikrningsgraden på det du nævner
kommer aldrig over 83% - en meget lav virkningsgrad

/Claus

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

 > Vil det nemmeste ikke være at anvende en 6 V. akkumulator og en 7805
 > til at styre en 2N3055 på en stump kølerplade? Alt andet med
 > switching synea at være overkill, ligesom du ikke kan være sikker på
 > støjimmunitet.

Måske, men så skal du bare have dobbelt op i akku kapacitet i stedet
selvfølgelig ved halv spænding. Det gør det da ikke meget simplere.

Så vanskeligt er det heller ikke at lave en nogenlunde switcher når ikke
vi taler netspænding og tilsvarende. Der er ind til flere application
notes og datablade der beskriver printudlæg, filterkomponenter etc.
ganske udemærket.

Men ellers, hvis penge ikke er et issue, men tid er, så findes der da
massere af små færdige moduler hvor man mere eller mindre bare skal
lodde to ledninger på og komme den i en fin æske:

http://dk.farnell.com/murata-power-solutions/lsm2-t-10-d12n-c/converter-dc-dc-10a-12v-variablel/dp/1694771

http://dk.farnell.com/murata-power-solutions/uei15-050-q48p-c/converter-dc-dc-5v-3a/dp/1635556

http://dk.farnell.com/mean-well/psd-15a-5/converter-dc-dc-15w-5v/dp/1299012

Den første skal du nok ikke lade på akkuen samtidig med er tilsluttet,
men ellers er det da bare at kigge lidt hos Farnell oa. der handler med
elektronikstumper.

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg vælge den miderste (1635556) og så
seriekoble to eller flere 12V akkuer.

- Lars

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Penge er vel næsten altid et issue... - Men hvis en novice som jeg
begiver mig ud i et kompliceret selv-byg projekt, kommer der sikkert
også nogle ekstra udgifter, da jeg sikkert kommer til at lave en fejl
eller 2... (Det er vist man kalder lærepenge :-)  )

Så færdige moduler er bestemt interessante - (En færdig kina-model i
æske, vil også være velkommen, men jeg kan som sagt ikke finde noget i
den stil der kan levere mere en 1A)

[cuttet 3 gode forslag]

OK - hvorfor ikke? (Er det fordi ladespændingen kan overstige 13.2V der
er max, bare en mavefornemmelse, eller?)

Jeg har hørt navnet Farnell - men jeg anede ikke at de havde en dansk
webshop, eller at de solgte til private...

Det lyder som en fin (lidt dyrere end jeg havde håbet) løsning -
Argumentet for at seriekoble har jeg købt - Og selv med bare 2 akkuer
falder spændingen vel ikke under 15V lige efter den første dropper
spændingen?

--
   Thø

En anden lille ting jeg er begynd at tænke på - det er 10 dage, ikke 10
Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Jeg har nu målt lidt (Et par minutter) på det faktiske strømforbrug...
Der var en enkelt peak under opstart på over 2A, men ellers ligger det
på 0,2-0,3 ampere - Så det det er positivt for batteri-behovet, men hvad
sker der f.eks. 1A strømforsyning hvis man forsørger at få 2A?

--
  Thø

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...
Hej Thø

Hvis strømforsyningen er forsynet med en strømbegrænser,
ja så sker der ikke andet end der løber den strøm begrænseren
tillader.

Max

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Et wifi webcam... med mindre du har en ekstern antenne på, så er der en
computer inden for et par hundrede meters afstand, hvordan får den strøm?

Det er nu ikke noget problem, men du skal, som det første, sørge for at
måle strømmen, så du ved hvad der i virkeligheden bliver brugt.

Post evt. navn/model.

Du ville nok kunne få lidt held med en solcelle, tricket er bare at du
så skal have en lader der kan få al energien ned i batteriet uden at
ødelægge det og den slags koster en skilling.

Først skal du være helt sikker på hvad opgaven går ud på, så kan du
begynde at finde en løsning.

Kan kameraet f.eks. køre på 12V lige så godt som på 5V eller kan det kun
køre på 5V +- 10%?

Hvor meget strøm bruger det i gennemsnit? Hvor meget i peak?

Hvis der kun skal være tændt når der er lyst, så giver det rigtigt god
mening at bruge en lys sensor til at slukke for strømmen om natten.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Historien melder ikke om det kamera skal køre ubemandet i 10 dage - Men
hvis du kommer regelmæssigt forbi kan du nøjes med nogle mindre
accumulatorer og istedet bruge en lille benzindrevet generator til at
lade dem op med - Elles kan du bruge en lille vindmølle og/eller et par
solpaneler så du som minimum har fra mellem 50 og 100w og opefter at
lade batterierne med i dagtimerne eller som vinden blæser. Skal du holde
øje med en fuglerede der ikke må forstyrres skal du nok tænke på at
bruge solpaneler til at lade batterierne med i dagtimerene.

Som andre har beregnet skal du bruge 12,5 watt ved 5 volt - eller op til
3 gange mere ved 12 volt afhængigt af hvordan du konverterer
forsyningsspændingen ned til 5v, og vælger du at bruge en lineær
regulator fordi det er det simpleste skal du bruge 2,5 Ampere i 240
timer = ganske store accumulatorer, og så er det helt sikkert smartere
at kunne frembringe elektriciteten lokalt hvis det er muligt. Tænk også
på at accumulatoren bliver ødelagt af at blive afladet for dybt fordi
den er for lille hvis der er mulighed for at tage hensyn til det, altså
med mindre det er et brug-og-smid-væk projekt.

/Lars

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

2,5A til et webcam? Det lyder usandsynligt.
Gør som Max siger: Mål det reelle forbrug før du går videre.
Måske er der også nogle IR dioder du kan frakoble for at spare strøm.
--
MVH.
Finni

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...
Hej

Skal det også køre om natten?
Sluk automatisk og spar strøm hvis det alligevel ikke kan ikke kan vise
billeder om natten

Hvis der ikke er strøm er der vel heller ikke lys :-)

Hvis det er wifi rækker det jo ikke ret langt = træk en ledning

Wiljan

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Det er en rigtig god ide - En automatisk/manuel nat-slukning kan hurtigt
spare 30-40% af energi-behovet....

Godt set... En simpel 230V-ledning er plan A - Men da den ikke er
garanteret, vil jeg lige hører hvad man så kan gøre...

--
    Thø

Re: Strøm 5V 2.4A i 10 dage...

Hvis du lidt mere detaljeret kan fortælle hvad det er du vil lave, samt
hvorfor, hvornår og hvordan er det nemmere at brainstorme over det.

/Lars

Site Timeline