Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Hej!

Jeg har et bilbatteri stående som oplades vha solceller, fra dette batteri
har jeg trukket en (almindelig 220v) ledning på 10 meter indtil mit 12v
køleskab. Køleskabet virker så ikke pga. det store tab der er i ledningen,
jeg har målt knap 9,5v henne ved køleskabet.
Mit spørgsmål er så:
1) Skal/kan jeg skaffe noget ledning hvor jeg ikke har noget, eller meget
lidt, tab?
eller
2) Kan man købe, eller måske selv lave, "noget elektronik" som kan give 12v
kontinuerligt @ f.eks. 5 amp?

Køleskabet bruger ca 3,6amp/t

Skitse:

|Solceller|------|Bilbatteri|------(10 meter ledning)------|Køleskab|

På forhånd tak!

Venlig Hilsen

MIK

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab , hvad gør jeg?

Hvad er der på batteriet ?

Minumum 1,5mm2 ledning, gerne tykkere.

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?
Der er 11,84v på batteriet når når køleskabet er tilsluttet, og ca. 12,5v
når køleskabet ikke er tilsluttet.
Hvor køber man ledning i den kvadrat, og har du/I nogen idé om prisen pr.
meter?

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab , hvad gør jeg?

Okay

Elektrikeren, eller nærmeste Harald Nyborg

Bor du evt i nærheden af mig (Hammel) kan du komme forbi og få et stykke
i hånden.

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?
Desværre...jeg er bosat i Odense ;-|

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Hvad med, at bare lægge noget 230V kabel dobbelt eller i flere "lag"?!?
Altså parallelforbinde et x antal ledere?

Hilsen
Lars

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?
Hej igen!
Jeg har fundet en batteri-booster på nettet, type DAN 1212:
http://www.danpower.com/specs/dan1212dk.html
Kan den mon løse opgaven??
Mvh
MIK

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, h vad gør jeg?

Det er vist overkill til dit behov. Skaf noget kraftigere kabel og sørg
for gode forbindelser i samlingerne og du får løst dit problem. Jeg tror
ikke 1,5 kvadrat som der er foreslået er helt nok. Jeg ville nok vælge
et 2,5 kvadrat.
En anden løsning kunne også være at flytte akkumulatoren hen ved siden
af køleskabet -> Dvs. så korte kabler mellem kilde og største forbruger
som muligt.

- Lars

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Kun hvis du lader via en generator, ellers kan jeg ikke se, hvad du skulle
bruge den til.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.

Mon ikke den lokale byggemarked har noget 2x4 eller 2x6 kvadrat
højtalerledning ?
Den lokale (Aalborg) Bauhaus har ihvertfald
Ellers T.Hansen, til Brian Stereoen, eller en autoelektrikker?

/carsten

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

 - Køb noget 3x2,5¤ ved din lokale elektriker, det er noget af det billigste
kabel du kan finde, nok omkring 12-13 kr. / mtr. ...
Lars / Viborg

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, h vad gør jeg?

50meter 5x2.5kvadrat installationskabel 298,- i Harald Nyborg (#8227).
Lægger du det sammen et par gange til 10m har du vist rigeligt, i hvert fald
2x25kvadrat.

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Ja, du skal helt op i min. 10 kvadrat, hvis du skal ned på et acceptabelt
spændingsfald!

0,75 kvadrat er helt ude i skoven! :-)

www.myboat.dk/nomogram.gif  Der er et skema, du kan bruge. Men husk, at du
skal gange din ledningslængde med to, så hvis kablet skal være ti meter, så
skal du kigge under 20 meter. Det er fordi, strømmen jo både skal frem og
tilbage.

Det er et meget langt kabeltræk, du har, kan du ikke nedbringe det?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Hov, der skulle stå 6 kvadrat.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

10 kvadrat giver endnu mindre spændingsfald, og dermed endnu mindre tab. Hi.

Erling

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Hi.

Helt enig, men seks burde være tilstrækkeligt.

Claus

--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Sjovt nok...i biler beregner man ca dobbelt så tyk ledning til lys, feks 2,5
kvadrat til forlygter, for at holde spændingsfaldet lavt nok til ordentligt
lysudbytte

Martin

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, h vad gør jeg?

Den duer heller ikke hvis spændingen ikke er indbygget.
Jeg mistænker tabellen er til 230 volt installationer.

Ved 12v er det strømmen der trækker læsset og der dominerer

P=IIR

Kort: ikke godt.

Mvh
   Roberto

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Jeg vil ikke holde med dig i det. Ved 230V må man forsikre 1,5 kvadrat med
13A.
Ifølge tabellen skulle det give en max kabellængde på 2 meter.........
Tror derimod den er ok til forbrugere der ikke er MEGET spændingsafhængige,
feks viskere, stoplys osv i bilen

Martin

Re: Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?
Hej!
Tak for alle svarene. Jeg har monteret 3 kvadrat ledning hvilket giver et
spændingsfald på 0,8v, så det er acceptabelt.
Tak for hjælpen.
Mvh

MIK