Store kapaciteter...

Hej,

jeg er på kik efter store kondensatorer. I den sammenhæng er det
50-100uF 1.5kV. Den indre modstand skal være MEGET lav, idet jeg kommer
til at pulsbelaste med ca 100Amp. Kondensatoren må gerne være polariseret.

Hvem laver sådan noget ?
Hvor meget fylder/vejer de ?
-og så koster de sikkert en formue ?

Bo //

Re: Store kapaciteter...

100A ved 1K5V !!!! ER du ved at bygge et kraftværk?

Hilsen Mikkel

Re: Store kapaciteter...

nej. Men hvis du har en spole, der går 100Amp i, og afbryder den, så...

Bo //

Re: Store kapaciteter...

Vi bruger Rittal lytter i vores. Vi er dog kun oppe på ca 600 volt, men
trækker også de 200 Amp. på dem.
Vi har to i serie (450 V lytter)

Re: Store kapaciteter...

Skal undersøge. Eksempelvis SEG bruger dem i deres convertere til
møller.
Dem vi bruger i "firmaet" er svjh ikke i så høj een spændingsklasse.

Jeps

Re: Store kapaciteter...

giver du lige et ring i morgen
syv-seks-seks-ni-5555

Bo //

Re: Store kapaciteter...

Jensen capasitors laver den slags. 2KV og i 8 KA klassen i bipolar. så mon
ikke også de kan klare en der passer til dine formål ?

Jacob

Re: Store kapaciteter...
On Thu, 26 Jan 2006 17:59:47 +0100, Bo Bjerre

Må jeg anbefale www.vishay.com - har fåen 56nF/2KV fra dem hvor der
går spidsstrømme på over 10A v/ 30-40HKz. (resonanskreds)

50uF/1500V er ikke umuligt, men jeg ville nok vælge flere små
kondensatorer og parallelforbinde. Men det kræver lidt omtanke, især
hvis du vil have hurtige stigetider.

Hvad er kravet til dV/dT ?

Og tør man spørge hvad du har gang i?

Re: Store kapaciteter...

Prøv at få fat i et par lytter fra en defribilator - 56 µF - 4000 V. Sådan
en virker udmærket til alternative formål, kan jeg lige hilse og sige.
Karsten H. Jensen

Re: Store kapaciteter...

Aha, ja der var et meget stort hul i min husker. Jeg har jo selv siddet
og udviklet den slags for 20 år siden.

Har du noget kendskab til handelskilder ?

Bo //

Re: Store kapaciteter...

Jeg sad faktisk tidligere idag og tænkte på noget lignende, men jeg regnede
da med at du selv havde gennemtænkt den løsning.

Hmm. jeg må hellere begynde at tage backup af min egen viden, inden jeg selv
begynder at glemme ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Store kapaciteter...

Nej da.

Jeg greb min kone i at tage en kopi af nogle gamle papirer, inden hun
smed dem ud. Det er en form for kontrolleret oprydning...

Bo //

Re: Store kapaciteter...

Var det en backup med hard copy?:-)

Re: Store kapaciteter...

Nej, desværre ikke. Kedeligt, at du ikke selv kan huske, hvor I fik dem fra.
Jeg var så heldig at redde en fra en af mine meget gode venner. Han havde
fundet på en genbrugsplads - altså 56 µF/4.000 Volt - kører glimragende på
4,1 kV - bare for at vride lidt i såret.:-). Jeg tror, det er Mallory, der
laver dem.

Det kan være, at du kan finde den hos en af fabrikanterne af defibillatorer.
Mon ikke Siemens eller Philips kan være på tale. Med ordet defribilator på
Google er der mange udgangspunkter.
Karsten H. Jensen

Re: Store kapaciteter...
?

-jo ser du... Jeg har en spole med et areal på 500m2, som jeg lirker ca
100Amp gennem. Det laver et godt magnetfelt. Efter ca 10ms er feltet
stabilt, og så vil jeg gerne af med det igen, hurtigst muligt. Når jeg
afbryder, stiger spændingen over spolen, og jeg vil gerne opsamle
energien ved en slukspænding omkring 1200V. Så overlever mine transistorer.

Jeg gentager øvelsen ca 50 gange pr sekund, så en for stor ESR i
kondensatoren vil blive meget varm. p.t. afbrænder jeg energien i
bodydioden i mine MOSFET'er, og med lidt vandkøling går det. Jeg
arbejder på at øge strømmen, og da energien i spolen stiger kvadratisk
med strømmen, kan jeg forudse problemer. Dels med køling, og dels med at
mit energiforbrug stiger uhyggeligt. Tanken er "genbrugsstrøm"

-Det der interesserer mig er at fjerne magnetfeltet meget hurtigt, og
måle det felt, der kommer fra hvirvelstrømmen i omgivelserne i ca 10ms
efter slukket. Derfor skal jeg slukke ved så høj spænding som muligt.

Bo //

Re: Store kapaciteter...
On Mon, 30 Jan 2006 01:00:50 +0100, Bo Bjerre

Hvis du altid har samme interval mellem pulserne kan du lave noget
elegant, tænk resonanskreds.

Det er ikke nemt at få strømmen til at forsvinde i en spole ;-)

Joh - men du har kondensatoren i parallel - og bruger energien i
spolen til at lade med?

Det vil da vedligeholde feltet.

Re: Store kapaciteter...

Bare det var så let. Jeg kan have korte eller lange tider, og koble
spolen som 1 eller 4 vindeinger, alt efter hvad vi måler på.

-osse min erfaring. Men det er ret enkelt at beregne hvornår strømmen i
spolen er "væk nok" (vel vidende at den under en vis værdi vil falde
eksponentielt og ikke lineært)

Næh, så kommer jeg inden vejne. Jeg forstiller mig at oplade
kondensatoren til ca 1200Volt, og adskille den fra spolen med en diode.
Når jeg bryder strømmen i spolen, stiger spændingen over den, så dioden
leder og sender energien over i kondensatoren. På et tidspunkt falder
spændingen over spolen, og dioden spærrer igen. Så har jeg fået en del
af energien over i kondensatoren, og resten kan jeg slippe af med på
anden vis. Hvad jeg så skal bruge ladningen på kondensatoren til er en
anden ting, men jeg mener at kunne genbruge en del af det, når jeg næste
gang skal have strømmen til at løbe i spolen. Ellers må jeg futte det af
som varme.

Bo //

Re: Store kapaciteter...
On Mon, 30 Jan 2006 22:06:43 +0100, Bo Bjerre

Øv. Så skal man være kreativ. Kunne det tænkes at der kunne vælges et
antal tider? Eller skal der kunne vælges "frit" ?

Jah, OK.
Men hjælper det?

Tiden fra du slipper strømmen i spolen til du når de 1200V er
teoretisk kun begrænset af spredningskapaciteterne.

Ja, og så stiger går strømmen igen i din spole, altså du opretholder
magnetfeltet !
Desuden vil din spænding stige over kondensatoren.

Ja, men jeg har svært ved at se hvad du vinder?
(Men jeg er måske bare træt?)

Det må være sekundært. Men at få strømmen til at "holde op" med at gå
er som sagt ikke nemt. Jeg tror du skal se på en svingningskreds med
langt højere resonansfrekvens end din korteste  puls, ca. 10x. Du får
høje spændinger, ja.

Så skal der en/et par halvledere ind for at afbryde strømmen på det
rette tidspunkt = når strømmen er nul. Det princip har jeg selv
anvendt i en sær konstruktion engang. Den burde vist have være
patenteret, lignende er aldrig set siden ;-)

Re: Store kapaciteter...

transistorer.

Blot en tanke ...

Måske kan du hente inspiration i udstyr til magnet-stimulation - din
problemstilling minder meget om det, selvom anvendelsen er en anden. Her
anvendes typisk spændinger på 4kV, strømme på +100A, magnetfelter på 1 til
5T og en repetitiv stimulussekvens. Se fx
<http://butler.cc.tut.fi/~malmivuo/bem/bembook/22/22.htm eller søg på
'Transcortical-Magnet-Stimulation' / 'TMS'.

--
TA

Re: Store kapaciteter...
On Thu, 26 Jan 2006 17:59:47 +0100, Bo Bjerre

100uF/25KV ;-)

http://web.a-znet.com/~teslacoiler/GE%20pulse%20caps/GE%20pulse%20caps.htm

Site Timeline