stk300+Atmega128, Hjælp jeg har kvajet mig

Hej Allesammen

Jeg har lige fået skiftet min atmega103L ud med en atmega128 på mit stk300
print, og det er også gået godt. Fra fabrikken er 128'eren programmeret til
at køre med en intern RC oscillator på 1Mhz, den skulle jeg jo have ændret,
og i min iver for at komme igang med at programmere fik jeg sat den til
ekstern clock signal hvor man kun bruger XTAL1 indgangen, istedet for
crystal oscillator hvor der i mit tilfælde sidder en 4Mhz krystal, og nu kan
jeg ikke komme i kontakt med den længere, hvad kan jeg gøre? Det er vel
noget med at lodde krystallen ud og give den en frekvens ind på XTAL1. Det
skal lige siges at jeg ikke er elektronik uddannet men kun en simpel
elektrikker :-). Så jeg vil være taknemlig for lidt hjælp.

På forhånd tak.

Thomas Hansen

Re: stk300+Atmega128, Hjælp jeg har kvajet mig
Hej Thomas

Jeg har lavet den fejl et par gange eller ti da jeg først blev introduceret
for AVR processorne...
du tager et clock signal og sætter ind på XTAL1 benet du behøver ikke at
lodde krystallet af.

m.v.h.
l. madsen

til
ændret,
kan

Re: stk300+Atmega128, Hjælp jeg har kvajet mig

introduceret

Hej Lasse

Tak for svaret
Problemet er bare hvor får jeg et sådant clock signal fra, kan man evt.
stjæle det fra en anden kreds hvorpå der sidder et krystal eller kan det
ikke lade sig gøre?

Thomas Hansen

Re: stk300+Atmega128, Hjælp jeg har kvajet mig
Hej Thomas,

En funktionsgenerator, en til formålet opbygget RC- eller X-talgenerator
eller hvad du nu har ved hånden med den rigtige udgangsspænding kan bruges.

(Stel til processorkortets stel og udgangssignalet til Xtal1).

--
Venlig hilsen,
Søren

bruges.

Hej Søren og Lasse

Tak for svarene

Jeg lånte en funktionsgenerator ude på arbejdet og det løste problemet, så
nu kan jeg rigtigt komme igang med at lege.

Tak for hjælpen til jer begge
Hilsen
Thomas Hansen

Site Timeline