"Stjernekobling" af lydudstyr

Hej N.G.

Jeg spiller i et band, hvor vi indimellem har problemer med, at
udstyret giver "stF8%d" (mest mixer, mikrofoner og streng-instrumenter).
Det her ved vi:
* Udstyret er relativt nyt, sE5% det burde vel ikke vE6%re problemet. Det
er 2 x FBT MaxX aktive front-hF8%jttalere og 2 x FBT Jolly (vistnok)
aktive monitorer, og en Yamaha Mixer, samt en multileder imellem mixer
og resten.
* Der er ikke tilsluttet PC'ere til udstyret eller andet.
* Vi trE6%kker altid strF8%m fra samme kilde / fase / stikkontakt - har
hF8%rt at andet kan give netop disse problemer.
* De fleste instrumenter samt mixer og hF8%jttalere er ikke jordkoblet
gennem deres stik.

Jeg har vE6%ret inde at sF8%ge pE5% emnet, og har fundet noget om
stjernekobling af jordledninger inde pE5% epanorama.net. Men jeg mangler
vist lige "det-der-diagram-der-lige-forklarer-det-sE5%-jeg-fatter-det"
:-) Jeg har ikke helt forstE5%et hvor selve stjernekoblingen bruges - er
det kun for audio-ground/(-) eller er det for jord-ledninger pE5%
hF8%jttalere, mixer, instrumenter, osv.? Og risikerer man sE5% ikke netop
at fE5% jord-slF8%jfer (hedder det ikke sE5%dan?)  ? Og hvad med de
instrumenter (heriblandt mixeren) som ikke har en jordledning/-stik?

Det skal mE5%ske nE6%vnes, at nogle instrumenter kF8%rer med balancerede
udgange, mens andre kF8%rer med ubalancerede. Vores hF8%jttalere kF8%rer
med balancerede.

PE5% forhE5%nd tak for hjE6%lpen.

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Men noget af det indeholder et netfilter og er sat til med sådan et 3
benet netstik (apparatstik) ?

Endda har noget af det sikkert en switchmode, så er du næsten sikker på
at der er 110 volt på kabinettet.

Fordi ?

Det vil netop hjælpe.

Det er som regel kun internt i apparaterne man bruger det (hvis man tror
på det)

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
Gør du roligt det... ;-) Det er ikke hokuspokus, men har dog heller ikke
altid det helt store at sige.

Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Jeg er ikke sikker pE5% hvad der er indeni. Men der sidder stE5%dant et
stik her:
http://www.skiftselv.dk/billeder/001-260031.JPG
Dvs der sidder ikke direkte et jordstik derpE5%, men gE5%r ud fra det
passer i sE5%dan en tysk stikprop. Hvad gF8%r man sE5% (jvf. er i
danmark)?

Af en eller anden grund ser de ud som det her:
http://www.zitech.dk/_gfx/products/980063_400x320.jpg
Ved nogle af instrumenterne sidder der direkte en trafo uden jord, som
sE5% giver DC til instrumentet.
http://www.ikebe-gakki.com/img/goods/4/9/10485_s.gif

Hvad gF8%r man sE5% for at de bliver jordkoblede?

Dvs. alle instrumenter, hF8%jttalere og mixeren skal kobles til en
fE6%lles jord?

Jeg har lE6%st et par steder, at audio gnd og stel (jord, gE5%r jeg ud
fra) skal holdes adskilt for at undgE5% slF8%jfer osv., men er ikke
sikker pE5% om det er det, du refererer til.

Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
Jeg er ikke sikker på hvad der er indeni. Men der sidder stådant et
stik her:
http://www.skiftselv.dk/billeder/001-260031.JPG
Dvs der sidder ikke direkte et jordstik derpå, men går ud fra det
passer i sådan en tysk stikprop. Hvad gør man så (jvf. er i
danmark)?

Klip den af, køb en røvfuld tre-bende stik, og gå igang.
Der er helt sikkert jord i dit stik. Den vender bare forkert.

Og når du siger at det er relativt nyt udstyr det hele, så er jeg ikke i
tvivl om der er jord i det hele. Det er bare et spørgsmål om et skifte til
dansk standard.

Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Tror skam ogsE5% der er jord i netop de ledninger, bare irriterende at
der sE5% ikke er jordben i selve stikket, men at vi skal til at sE6%tte
dansk stik pE5%.

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Jeg har før set at man kan købe nogle adaptorer som man kan sætte på
Schuko-stik (den på billedet) hvorefter man får dansk jordben. Det var en
slags permanente adaptere som ikke (umiddelbart) kunne tages af når de først
var sat på. Stikkene kommer til at fylde lidt mere, men så er man da fri for
at sætte dansk jordstik på.

Har meget af jeres udstyr egentligt ikke normale apparatkabler (ligesom dem
man bruger i PC'ere)? For så er det jo bare at købe en bunke apparatkabler
med jord. Og så skal i selvfølgeligt også huske at bruge de rigtige
strømskinner med jord. Nogle af de billige kan man godt blive snydt med da
der er hul til jordbenet, men der er ingen forbindelse.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Jeg er ikke sikker pE5% hvad du mener med "normale" apparatkabler, for
min PC, og alle dem jeg har set, har kabel som det jeg viste...

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Altså med "tysk jord" ?

Du kan få dem med "dansk jord".

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Ja, bE5%de kablet til min skE6%rm og til min PC, samt de fleste andre
stationE6%re jeg har set, har vE6%ret med "tysk jord".

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Okay, jeg har arbejdet i elektronik/el branchen i 15-16 år nu, alle
kabler med "tysk jord" blev smidt ud i de virksomheder jeg har arbejdet
for.

Så jeg er vant til at have af de rigtige......

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

...og jeg har gennem de sidste 35 år altid de forbandede Schukostecker -
noget Fanden har opfundet i vrede.
Karsten H. Jensen

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Den skal jordes.

Det kan gøres ved at skifte stikproppen til en 3 benet, eller købe en
fordelerskinne med "tysk jord"

Begge dele har ingen jordreference i apparaterne og skal derfor ikke
jordes.

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Hej N.G.

Jeg spiller i et band, hvor vi indimellem har problemer med, at
udstyret giver "stød" (mest mixer, mikrofoner og streng-instrumenter).

Start nu først med at jorde ALT udstyr. Selvom der ikke er jord i stikket,
kan der sagtens være jord i ledningen, og jord være forbundet inde i kassen.
Dvs. I skal bare udskifte til tre-benede jordstik.
Og sørg så for at der også er jord i jeres stikdåser og forlængerledninger.
Om der er jord i selve stikkontakten I tager strømmen fra, er som sådan ikke
vigtigt i denne sammenhæng. I skal bare sørge for at ALLE jeres apparater er
koblet sammen via jord.
Bruger I flere strømudtag som ikke er jordet, ja, så er problemet der
stadig...
Virker det ikke (lur mig om ikke det gør), så kan du eksperimentere med
stjernkoblinger mv.

Du får stød, fordi forstærkerne imellem ikke har samme potentiale.
Kobler du dem sammen med en ordentlig jordforbindelse, vil samtlige
kabinetter og andre metaldele få samme potentiale, og stødet er væk.

mvh
Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Hej KE5%re

Det lyder jo rigtigt :-) Men hvad med de instrumenter, hvor den er
forsynet af en trafo med netstik pE5%? Den er vel ikke sE5%dan lige at
E5%bne og "sE6%tte jord i"? Og mit instrument (elektrisk klaver) er der
bare en almindelig ledning med fase og nul - stikket pE5% klaveret er
bare sE5%dan et ottetals-stik, uden jord...

Mht. forstE6%rkerne/hF8%jttalerne, sE5% har de de her PC-ledninger, sE5%dan
nogle uden jord-ben pE5% men det er i selve stikket - er der ikke en
smart mE5%de at udnytte dette pE5%, uden at skulle udskifte stikket?

Det underlige er ogsE5% bare, at det ikke er altid det giver stF8%d, kun
nogle gange?

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
Dem skal du bare lade være. Gå en tur ind hos Onkel Harald og køb en nogle
stik med jord og start fra en ende af og få dem udskiftet. De har i øvrigt
også billige og udmærkede stikdåser med 6 stik med jord (som ikke er støbt
sammen, men nemt kan skilles ad og en længere ledning kan sættes på).
Jeg har selv haft problemer ved et større lydanlæg, men efter jeg fik taget
mig sammen og jordet det hele rigtigt har der aldrig været noget siden.

Peter

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
Hej Jesper

Er skærmen på jeres XLR-kabler forbundet i begge ender?
Det er næsten den eneste grund jeg kan komme på hvor det nogen gange
virker, og nogen gange ikke...
Der findes kabler rundt omkring hvor skærmen kun er forbundet i den ene
ende (med vilje, for at undgå stel-sløjfer).

mvh.
(en anden) Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Hej (en anden) KE5%re :-)

Jeg mener at den kun er forbundet i den ene ende, men vi bF8%r mE5%ske
lige gennemgE5% vores kabler igen. Der stod forresten et sted, at man
helst skulle undgE5% at forbinde XLR-skE6%rmen, fordi der var risiko for
at den ville komme til at rF8%re stel pE5% et-eller-andet, og man derved
kunne fE5% brum og sE5%dan - pga. det E6%ndrede potentiale. Kan nogen be-
eller afkrE6%fte det?

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Skærm skal altid kun forbindes i den ene ende.
Og mener at den bedste ende er den høj-impedante side. Dvs. skærmen skal
være forbundet til stikket, i indgangssiden af f.eks. forstærker.
Normalt vil det så være ved hunstikket i kablet.

Det var vist lidt rodet...

mvh
(den første) Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Skærm skal altid forbindes i begge ender.