Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Hej, en af mine stikkontakter valgte for noget tid siden at hoppe ud sit træpanel så den hang i to ledninger. Da jeg ville proppe den tilbage i hullet brækkede den ene ledning over på det blottede stykke der er skruet fast i kontakten (Der er tale om meget stive ledninger). Jeg valgte derfor helt at afmontere kontakten og isolere de to løse ledninger med muffer indtil jeg fik tid til at montere den igen. Da jeg så for lidt siden ville genmontere kontakten indså jeg at jeg (fæ) havde glemt hvilken en af ledningerne der skulle i kontaktens "0-indgang". Der er tale om en sort og en hvid ledning. Kan jeg udfra farverne afgøre hvilken ledning der er 0-eren, eller kan jeg på andenvis finde ud af det, f.eks med en elektrikkerskruetrækker? Hvad angår byggeriet, så er der tale om et kollegie fra 70'erne (Hvis dette skulle kunne pege på noget ledningsfarvemessigt)

/Eg

Reply to
Eg

Hmm! Sort og hvid er normalt faser idag (og nullen er blå). Hvis det er en gammel installation er den hvide sikkert nul.... MEN:

Yep: Den lyser på fasen... Dvs. den anden skal i nullen. Iøvrigt har elektrikerne (mange i hvert fald) taget det med at sætte fase og nul rigtigt (i kontakter uden jord) ret afslappet i flere af de byggerier jeg har boet i...

Mvh. Anders

Reply to
Anders

Jeg fandt følgende på

"Nulledningen kan være lyseblå. I ældre installationer kan den have andre farver (typisk sort)."

Endvidere fik jeg via en kammerat, hvis svigerfar er elektriker, det samme at vide.

Jeg tror nu også jeg vil investere i en polsøger og tjekke det ud.

Tak for det hurtige svar! /Eg

Reply to
Eg

hej

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.teknik.el, ikke elektronik. bare så det lige er på plads!

´Den sorte er Nul og den hvide fase, hvis man skal følge hvad der er normalt. Hvis den der fx er en rød plejer det at være mellemledningen. Det kan dog også være Jord, hvis den er rød. Men når det nu er de gamle smal minitangent, er der jo ikke jord eller noget. Men du kan være rimeligt meget sikker på at den sorte er Nul´en.

Det har ikke nogen speciel funktionsmessig betydning for stikkontakten uden jord, da sikproppen jo kan vendes begge veje alligevel.. Men Fasen skal altid side i ventre side, efter reglerne.

Reply to
Bjarke Hansen

Klip

Til din orientering har det ingen betydning for funktionen. Det du tilkobler fungerer uanset hvordan du vender stikket. )-:

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hejsa

I gamle inst er det normalt at det er den sorte der er nul . Det var standard inden man begyndte at bruge lyseblå som nul.

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae
Reply to
Frank Lyngaae

Suspekt! Så har den sidste installation jeg havde min polsøger i være "non-standard"! (Eller også husker jeg forkert ;-)

/A

Reply to
Anders

Den er sort i min fars hus fra 68.

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Jeg støttter Tomas svar herunder. Den sorte bør være nul og sidde til højre i stikkontakten. mv. Poul

"Tomas Pedersen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@student.dtu.dk...

Reply to
<pp>