Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Hej, en af mine stikkontakter valgte for noget tid siden at hoppe ud sit
træpanel så den hang i to ledninger. Da jeg ville proppe den tilbage i
hullet brækkede den ene ledning over på det blottede stykke der er
skruet fast i kontakten (Der er tale om meget stive ledninger). Jeg valgte
derfor helt at afmontere kontakten og isolere de to løse ledninger med
muffer indtil jeg fik tid til at montere den igen. Da jeg så for lidt
siden ville genmontere kontakten indså jeg at jeg (fæ) havde glemt
hvilken en af ledningerne der skulle i kontaktens "0-indgang".
Der er tale om en sort og en hvid ledning. Kan jeg udfra farverne
afgøre hvilken ledning der er 0-eren, eller kan jeg på andenvis finde ud
af det, f.eks med en elektrikkerskruetrækker?
Hvad angår byggeriet, så er der tale om et kollegie fra 70'erne (Hvis
dette skulle kunne pege på noget ledningsfarvemessigt)

/Eg

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Hmm! Sort og hvid er normalt faser idag (og nullen er blå). Hvis det er en
gammel installation er den hvide sikkert nul.... MEN:

Yep: Den lyser på fasen... Dvs. den anden skal i nullen.
Iøvrigt har elektrikerne (mange i hvert fald) taget det med at sætte fase og
nul rigtigt (i kontakter uden jord) ret afslappet i flere af de byggerier
jeg har boet i...

Mvh.
 Anders

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Jeg fandt følgende på http://www.goer-det-selv-el.dk

<citat>
"Nulledningen kan være lyseblå. I ældre installationer kan den have
andre farver (typisk sort)."
</citat>

Endvidere fik jeg via en kammerat, hvis svigerfar er elektriker, det samme
at vide.

Jeg tror nu også jeg vil investere i en polsøger og tjekke det ud.

Tak for det hurtige svar!

/Eg

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Suspekt! Så har den sidste installation jeg havde min polsøger i være
"non-standard"! (Eller også husker jeg forkert ;-)

/A

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Den er sort i min fars hus fra 68.

Tomas

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?
Jeg støttter Tomas svar herunder. Den sorte bør være nul og sidde til højre
i stikkontakten.
mv. Poul

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Hejsa

I gamle inst er det normalt at det er den sorte der er nul .
Det var standard inden man begyndte at bruge lyseblå som nul.

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

hej

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.teknik.el, ikke elektronik. bare så det lige
er på plads!

´Den sorte er Nul og den hvide fase, hvis man skal følge hvad der er
normalt. Hvis den der fx er en rød plejer det at være mellemledningen. Det
kan dog også være Jord, hvis den er rød. Men når det nu er de gamle smal
minitangent, er der jo ikke jord eller noget. Men du kan være rimeligt meget
sikker på at den sorte er Nul´en.

Det har ikke nogen speciel funktionsmessig betydning for stikkontakten uden
jord, da sikproppen jo kan vendes begge veje alligevel.. Men Fasen skal
altid side i ventre side, efter reglerne.

Re: Stikkontakt, hvilken ledning i 0?

Klip

Til din orientering har det ingen betydning for funktionen.
Det du tilkobler fungerer uanset hvordan du vender stikket.  )-:

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Site Timeline