Stikdåse til køleskab?

Mit køleskab er forbundet til en stikkontakt der ser en anelse kraftigere ud
end mine normale stikkontakter i resten af lejligheden. Der går to
kraftigere ledninger ned i kontakten og man kan ikke tænde/slukke for den.

Men jeg kan fx sagtens forbinde min støvsuger til stikket uden at den
brænder af.

Mit spørgsmål er nu. Hvor sikkert der det at forbinde en stikdåse til dette
stik så jeg kan forbinde både min mikroovn og mit køleskab til dette stik?

Re: Stikdåse til køleskab?
Dit spørgsmål har mere relevans i dk.teknik.el gruppen.

Men det kan være sådan at der er ført 16A ned til kontakten og 2,5" kvd.
ledninger. men hvis det er en fuga kontakt må der kun trækkes 10A ud af den
og det skal mærkes på kontakten, og så må der kun tilsluttes enheder er er
beregnet for en 16A forsikring. hvilket dit køleskab næppe er. men muligvis
er mikroovnen.

//Brian

Re: Stikdåse til køleskab?

Kan du ikke det til resten af dine stikkontakter?

Re: Stikdåse til køleskab?
Hvis den maximale strøm køleskabet og microovnen trækker tilsammen er
under 10 ampere, (eller 2300 Watt regnet i effekt)så er der intet problem.
Hvis der er jordben i vægstikkontakten (og det er der nok) så bør du
benytte en fordelerdåse der også har jord.
Skulle du have de tyske Schukostik med 2 ben og 1 hul på din microovn og
køleskab, så få fat i en tilsvarende fordelerdåse, og monter et 3-benet
stik på den, så er det hele perfekt jordet. (Og det er lovligt nu)

/Claus

Re: Stikdåse til køleskab?

Hvilket man da umiddelbart ikke selv må, da man ikke må montere stik med
jord uden hjælp af en triker.. I hvert fald hvad jeg har fået at vide, af en
triker.

/Hauge

Re: Stikdåse til køleskab?

På en forlængerledning?

Re: Stikdåse til køleskab?

Hvis man ikke må direkte på ledningen på et køleskab eller mikroovn, så er
det vel logisk nok at man ikke må på en forlængerledning.. Eller?

Jeg ville nu alligevel skifte ledningen på "dimsen" istedet for
forlængerledningsfuskeriet.

Mvh Hauge

Re: Stikdåse til køleskab?

Siden hvornår ?

Jeg har kun hørt at den franske variant er lovliggjort- Altså den hvor
stikdåsen har en jordpind og der er et hul til samme i proppen.

(Men udover lovligheden er det et godt råd - bruger selv en 12huls schuko
skinne under skrivebordet)

Site Timeline