Steppermotorspeed?

Jeg tester ut maxspeed på ein steppermotor,Step-Syn 103G771-0611, med
Xylotex steppermotorkontroller. Jeg tester med fullstepp. Vil
steppermotoren løpe hurtigere med 1/2, 1/4, eller 1/8 stepp, eller er
det i praksis likt, eller må jeg teste det ut selv?

HM

Re: Steppermotorspeed?

Først og fremmest kender jeg ikke denne step-motor; men mit umiddelbare
gæt er at du teoretisk set kan køre en lille smule hurtigere med
microstepping (da du får mindre 'jerks' og dermed ikke så hurtigt rammer
min. torque), men i praksis tror jeg ikke det betyder det meget
(muligvis endda ikke måleligt?); torque/speed kurven bliver nok ikke
ændret. Men jeg gætter bare...

Jeg ville uanset hvad bruge microstepping for at få motoren til at lyde
bedre... :-)

Mvh Casper

Re: Steppermotorspeed?

Takk.
Fordelen med mikrostepping er klar. Det krever bare mer prosessorkraft
og dataoverføring.

HM

Re: Steppermotorspeed?

OK, jeg har vist ikke hørt efter i timen, men, - hvad er mikrostepping???

Erling

Re: Steppermotorspeed?

Det er blot en metode til at variere strømmen (f.eks. med
pulsbreddemodulation) i spolerne således at man kan opnå større
opløsning af ens step. Typiske værdier er 1/4, 1/8 og 1/16. Fordelen er
at ens step-motor kører med mindre irriterende resonanser og brummen.

Nogle vil også sige at nøjagtigheden bliver bedre; men det er ikke lige
så meget som man skulle tro i forhold til hvor mange inddelinger man har
da positioneringen ikke kan styres 100% i forhold til strømmen
(medmindre den bliver kalibreret).

Se f.eks. http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/micro.html

Mvh Casper

Re: Steppermotorspeed?

Jeg skal nok tygge mig igennem det, men dansk har jeg ubestridt nemmere ved.
Jeg forstår det derhen, at man korter een pulslængde ned til kun en del af
længden, eller måske, - reducerer strømmen, men dette passer ikke så godt
til udtrykket, synes jeg.

Erling

Site Timeline