Stepper motorer ?

Hej,

Lige et par spørgsmål:

Hvad er forskellen på Unipolar og Bipolar motorer ?

Når man skal købe en stepper motor skal det så være en speciel motor før den
skal kunne microstep eller kan alle det ?

Kender nogen en god microstepping kreds man bare giver en puls og så kører
den et step afhængigt af et DIRECTION input ?

M.v.h.
Lasse

Re: Stepper motorer ?

Viklingerne

Det kan alle, det er driveren der sætter begrænsingerne

L297 + L298, det er "lær og forstå"

Re: Stepper motorer ?

Eller TDA3717 http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1524.pdf for
dælen dem har jeg skiftet mange af.....

Re: Stepper motorer ?

HAHA !

Ja det er jo ikke lige frem gode tegn :-D

/lasse

Re: Stepper motorer ?

Både og, de blev stresset i de applikationer de var i. Vandskade og
fejl  i switchmodeforsyning tog ofte liver af dem.

Kig på Antonsen/Avery/Ubi/Intermec printere. Mange af dem blev/er
bygget med dem.

Printerne der sidder som billetprintere i Legoland og dem til
kuffertmærker i lufthavnene (UBI201) har ikke den sygdom. Det havde
(har) de printere der står på slagterieren (i vådt miljø).

Re: Stepper motorer ?

Hey

Du kan prøve at kigge lidt på L297 (stepmotor-controller) og L298
(H-bridge). Hvis du kigger på databladet:
http://www.alltronics.com/download/1734.pdf
så er der både et diagram, og en beskrivelse af bipolar og unipolar motorer.
Og L297 understøtter microstep og styring af direction.

Mvh
Jesper

Re: Stepper motorer ?
Mange Mange tak for de hurtige og gode svar !

Jeg kigger nærmere på de nævnte kredse

- Og Fortsat godt nytår !

M.v.h.
Lasse

Re: Stepper motorer ?
Hej Lasse,

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig et par stykker af hver.. Har
nogen liggende fra et eksamesprojekt.

Kontakt mig evt. via mail.

Tak i lige måde.

Jonas Jalling

Re: Stepper motorer ?

Glem ikke Allegro! De laver nogle fede integrerede
stepper-controllere/drivere...

/Anders

Re: Stepper motorer ?

    Jeg bruger NJM kredse... hvis det er kan der vel godt smutte et enkelt
diagram via en mail til dig ved en fejl ;) til inspiration, fra en af de
styringer jeg har lavet, at det så er en PIC der gir styrepulserne, det
overlever du vel nok ;)

--
VH
Lars Molnit

Hehe noi !

Jeg er ikke meget for de PIC's hehe

Hvilken fabrikat er NJM ?

M.v.h.
Lasse

Re: Stepper motorer ?

    Ups :)

    http://www.njr.co.jp/e_frame/ef_08_06.html

    om det heder JRC eller NJR kan jeg ik lure helt... men de er rigtige
gode... jeg selv bruger NJM3770 kredsene da de er billige, og virker
perfect ;) og gir godt med moment, og stadig høj hastighed :) kredsende
kan købes hos både Farnell, RS, samt Elfa så vidt jeg husker, altså
leveringsproblemer er der ik noget af.

    De har også en rigtig god guide omkring de forskellige typer, og om
half/microstep osv.. og hvad fordele/ulemper er, samt acc. ramperne osv.
På den anden side, jeg vil gerne advare mod kredsende også, de er meget
sarte med ens PCB design, og komponent valg af f.eks. dioder osv. på den
anden side, så tvivl jeg på det er problemet nu det er dig der skal lave
det :)

--
VH
Lars Molnit