Stepper motor VEXTA 5-Phase A3295-9215 forbindes ?

Jeg har fået 2 stepper motorer fra en Canon kopimaskine
Det er VEXTA 5-Phase  A3295-9215 og A3530-9215

Alt hvad jeg har fundet via Google  fortæller det er 5 viklinger forbundet i
et midtpunkt...   dvs 6 ledninger..
MEN på de her er der kun 5 ledninger..  alle måler samme OHM  værdi  mellem
hinanden...

Hvordan skal de mon drives ?
nogen ideer, eller evt diagram over en mulig driveropsætning med fx PIC

mvh..
Preben

Re: Stepper motor VEXTA 5-Phase A3295-9215 forbindes ?

Det er ikke lige for tøsedrenge....

Motoren har givet "5 viklinger i 5-kant". Det kræver som minimum en port med
10 bits, der styrer '5 totempoles med tristate' for at lave en driver.

Orientalmotors' driver er vist aom blackbox på side B149 på
 http://www.orientalmotor.de/pdf/1084437709.pdf

Kan du ikke amputere driveren fra kopimaskinen osse?

Det var meget nemmere, hvis der var det beskrevne midtpunktsudtag, og
viklingerne var koblet i 'stjerne' - så var det bare 5 bits og 5
drivertansistorer, styret i sekvens:
00011
00111
00110
01110
01100
11100
11000
11001
10001
10011

... men den går ikke, når du mangler midtpunktsudtaget

http://www.google.com/search?q=%225-phase%22+%22stepper+motor%22

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Stepper motor VEXTA 5-Phase A3295-9215 forbindes ?
Flere detaljer:

Diagrammer over viklinger:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html#multiphase
- se figur 1.5:

Version 1: "femkanten" med 5 ledninger (lissom din motor?) (kræver 5
bipolære drivertrin)
Version 2: "Y med 5 ledninger" (lissom din motor?) (kræver 5 bipolære
drivertrin)
Version 3: forberedt til 'alt', med alle 10 spoleender ført ud.

Der mangler tegning af en 'Version 2.1' med midtpunktet ført ud.
 'Version 2.1' kan drives med 5 transistorer, som en unipolær motor.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Stepper motor VEXTA 5-Phase A3295-9215 forbindes ?

Hej Villy
Tak for link, jeg tror det er bedre at jeg får lidt erfaring med nogen mere
alm typer før jeg går i gang med dem...
Det ser ud som om det er to forskellige typer jeg har...
 ihvertfald har er en kontrol måling af ledningerne sporet mig ind på at den
ene er Y og den anden femkant
den version 2.1  med fællespunkt ført ud var ellers beskrevet fint hos
hobbycnc.hu

mvh
Preben

Site Timeline