Stepmotor stepper ikke

Hejsa,

Jeg har en lille stepmotor som jeg ikke kan få til at fungere, men jeg er
også helt ny på dette område. Motoren har fire ledninger og jeg har fundet
ud af at de passer sammen parvis (hvid/sort og rød/blå).

Motoren har følgende data på sig: 6 V, 9 ohm og 1.8'/step

Jeg har så tilsluttet en 6 Volts DC-adapter til blå/rød ledning, men jeg har
ikke tilsluttet hvid/sort til noget. Burde motoren alligevel ikke dreje 1,8
grader for hver gang jeg tænder/slukker adaptoren? Motoren giver en slags
"klik" fra sig, men den drejer ikke. Kan nogen hjælpe?

PS. Hvad skal jeg iøvrigt bruge oplysningen 9 ohm til?

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke

Nej.

Ja, google er din ven, se bla.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor

Søg på "Bipolar Motors" på denne side, det er sådan en motor du har:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html

Faktisk ser det ud til at der er en masse godt at læse her:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step /

Re: Stepmotor stepper ikke

Det var også den side jeg sad og fandt frem til, mere præcist her:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html#bipolar

Jeg fandt den gennem http://www.epanorama.net/ som er et godt sted at
starte når det gælder alt indenfor elektronik.

Tomas

Re: Stepmotor stepper ikke

Jeg havde faktisk søgt en del på Google først, men glemte (igen) wikipedia,
som beskriver emnet fint.

Det bliver hurtigt lidt langhåret for mig. Som jeg forstår det skal jeg
konstant skifte polaritet på mine ledninger og det er noget bøvlet hvis jeg
blot ville gøre det manuelt.

Jeg er nok mere ude efter en dims mellem min strømforsyning og stepmotoren
som, når jeg trykker på den, får stepmotoren til at dreje et step, dvs1,8
grader. Faktisk måtte dimsen gerne have to knapper, så den kunne dreje hhv.
frem og tilbage. Jeg står lidt af når der snakkes om H-broer og deslige.
Findes der en sådan dims, eller kan den rimelig nemt laves?

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke

Korrekt, det er ikke muligt at gøre noget med en stepmotor manuelt.

Det hedder en stepmotor styring, om de kan fåes i løs vægt ved jeg ikke,
men det er ikke voldsomt svært at lave.

Der skal to ting til:

* Et eller andet til at generere pulserne.
* En driver der kan drive spolerne i motoren, drivere er beskrevet her:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/circuits.html se f.eks. "Figure
3.14" den skal du bruge to af.

Til at generere pulser kan du f.eks. bruge en paralel port på en
udrangeret pc eller du kan bruge en lille AVR som du selv putter dit
program i.

Re: Stepmotor stepper ikke

Jeg vil prøve at spørge i en elektronikforretning imorgen. Jeg er nemlig
bange for at mine elektronikevner allerede står af ved diagram 3.14, som du
refererer til :-(

Jeg vil heller ikke så gerne have en PC til at styre - det bliver for
omstændeligt.

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke

Hvad med bare at ta' 4 microswitcher og koble dem som 2 polvendere? Lav det
sådan at når man trykker på knap 1 får den ene vinding strøm den ene vej. Og
knap 2 giver samme vinding strøm den anden vej. Og 3 og 4 det samme på den
anden vinding. Så trykker man 1,3,2,4 for at køre den ene vej, og 1,4,2,3
for den anden vej. Man skal muligvis holde den forrige knap nede mens man
trykker på den næste, for at holde motoren i position.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Stepmotor stepper ikke
Du kan bruge en drejeomskifter med 4 stillinger rundt.
Du skal bruge 4 poler på omskifteren, så kan du få motoren til at dreje et
hak, hver gang du drejer omskifteren et hak. Både frem og tilbage.

Det er det her der skal sendes:
+---      pol1
--+-      pol2
-+--      pol3
---+      pol4
Og det skal så bare gentages igen og igen, men altså 4 muligheder. Og
baglæns er modsat.

Det lyder dog lidt omsonst sådan, når jeg ikke ved hvad du vil lave.
Skal motoren køre mange omdrejninger af gangen, eller blot et par "hak", som
jeg først antog?

Skal det gå hurtigt er transistorer gode. Skal det gå langsomt, kunne 4 stk
skifte relæer klare det, fx styret af en pc printerport.
Relæerne vil også give det hele en lidt karakteristisk lyd, når der arbejdes
;-)

--
Christen Fihl

Re: Stepmotor stepper ikke

Tjaah, det var måske en mulighed, men jeg tror hellere jeg må beskrive
præcist hvad jeg skal bruge det til. Mit gamle Hi-Fi anlæg er uden
fjernbetjening til at skrue op/ned for lyden. Jeg havde engang for længe
siden erstattet volumeknappen med en motor, der kunne dreje meget langsomt
rundt (begge veje). Det hele styrede jeg med en lille joystick (faktisk 5
joysticks rundt omkring på værelset (man bliver jo magelig)). Imidlertid er
motoren gået i stykker og jeg har svært ved at finde en ny, der kan køre
lige så langsomt.

Jeg blev så anbefalet at bruge en stepmotor og en sådan har jeg så købt, men
har altså nu problemer med at få den til at fungere. Derfor ønsker jeg
heller ikke en gammel PC til at styre det med at skrue op og ned for
musikken.

Jeg synes nemlig at en stepmotor lyder ret smart idet jeg med eet klik kan
skrue en veldefineret lydstyrke op/ned, hvilket jeg ikke kunne med den gamle
motor.

Jeg ønsker som før stadig mine 5 joysticks eller flere (jeg har hus nu), og
leder derfor efter styring, der ikke klares via en PC.

Findes der ikke en fiks og færdig pulsgiver, hvor antallet af pulser styres
med en potentiometer, som jeg så kan koble mellem min strømforsyning og step
motoren?

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke

Definer langsomt......

Motor med gearkasse kan vel altid bruges ?

Re: Stepmotor stepper ikke

Jeg vil tro omkring 5-10 omdrejninger pr minut.

Ja måske, men de er svære at finde synes jeg. Jeg har uden held prøvet hos
Brinch elektronik i København samt Elfa og  Lavpriselektronik i Århus.

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke

Conrad.de.

Kan du bruge en DC motor med gearkasse, så send mig en mail.

Re: Stepmotor stepper ikke
Hej Lars

Køb dig et ordentligt potmeter med motor på, firmaet der laver
dem hedder ALPS.

Re: Stepmotor stepper ikke

Er det en sådan du mener?

http://www3.alps.co.jp/cgi-bin/WebObjects/catalog.woa/wa/varietyList?language=english&country=jp&top_mode20%03&productId=4&varietyId=8

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke
Hej Lars

Mere i denne retning

http://electronics.dantimax.dk/Accessories/10878406642.html

Re: Stepmotor stepper ikke

Hmm, det ser måske ikke helt tosset ud. Jeg tror evt at disse to kunne være
brugbare:

- Alps RK16 log motorpot
- Panasonic 2x100k LIN motorpot

Ved nogen af jer hvor hurtigt de omtrent drejer og hvad de kræver af
spændingstilførsel? Desuden er jeg lidt i tvivl om hvad det betyder når jeg
for den første kan vælge mellem 10k og 100k. Hvad betyder det?

Og bare lige for at være sikker, så formoder jeg at de får DC-spænding, så
de kører den anden vej hvis polariteten ændres. Jeg købte på et tidspunkt
nemlig en motor til en diskokugle, men den kørte på AC og så var det
tilfældigt hvad vej motoren drejede når jeg satte strøm til :-(

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke
Hej Lars

ALPS skal have et sted mellem 4 og 6 Volt, og drejer en omgang
på ca. 12 sekunder.

Det er modstanden potentiometeret har.

Ja, du formoder korrekt. Det er sikkert en fordel at skifte polarietet ved
hjælp af to små relæer, så kan man koble motoren således at den er
kortsluttet når begge relæer er koblet ud, det betyder at motoren stopper
omgående når man stopper for tilførsel af strøm.

Re: Stepmotor stepper ikke

Lyder meget som det jeg gerne vil have.

Kan man her ud fra sige hvilken der giver den stærkeste motor eller hvad
skal man ellers bruge oplysningen til?

Jeps, det har jeg allerede i min opsætning.

PS. Håber I kan bære over med min begrænsede viden på elektronikområdet og
deraf sikkert ret dumme spørgsmål.

Lars

Re: Stepmotor stepper ikke
Hej Lars

Det har intet med motoren at gøre. Det er en oplysning der fortæller
om modstandens størrelse i banen der er inde i potmeteret. Hvilken
værdi (modstand) har de potmeter du har brugt tidkigere ? (det står
som regel på huset)

Der findes ikke dunne spørgsmål, og gruppen er jo netop
til for at få svar på spørgsmål man har, hvis man har en
begrænset viden, ja så kan simple ting være svære at
forstå, og det eneste man kan gøre ved det er at ind-
samle oplysninger, og en måde at gøre det på er ved
at stille spørgsmål. Tænk på at de spørgsmål du stiller,
ja dem har vi andre såmændt også stillet engang.

Re: Stepmotor stepper ikke

Den er desværre smidt ud for længe siden :-(

OK, tak for det.

Lars

Site Timeline