Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Kan dette lade sig gøre.. eller er det for skrappe krav.
Spørger en nybegynder indenfor switchmode supplyes.
(kigger f.eks. på LT1073 fra Linear Tech.)

Skal bruges til at drive et minicam indbygget i en personvogn og helst være
i funktion uden at tilkoblede lokomotiv begynder at køre..
Mvh. Jens Skaarup

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hej Jens

Tror du ikke batteridrift vil være at foretrække så du slipper for støj
fra kørestrømmen.

Mvh Max

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Muligvis.. Men tanken var netop uden, men med nogle goldcaps som jeg har
liggende fra et andet projekt.

Jeg kan se, at idet spændingen kommer over ca. 5V i kørespænding er der
ingen problemmer med at finde løsninger til step-up - men lavere end ca
3.5V.... Uhh!
Derfor mit oprindelige spørgsmål om jeg er ved at prøve at skyde med
kanonkugler osv.

Mvh. Jens

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hej Jens

Har du ikke noget højfrekvensstrøm til belysning liggende
i skinnerne ?

Mvh Max

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Nej - og heller ikke DCC, overledning, sidestrømskinne eller lign.
Kun standart 2-skinne jævnstrøm.

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hej Jens

Så var tiden måske kommet til at lave noget belysning :)

Mvh Max

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Thjo - måske - men Klaus kan sikkert bekræfte mig i, at man i klubber ikke
har Enevælde men demokrati dvs jeg alene kan desværre ikke beslutte, hvad
jeg syntes er godt for klubben ;o)

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hej Jens

Du kan da få en seddel med der siger at kørelyset er den eneste
rimelige løsning på jeres problem med strøm til kameraet.

Mvh Max

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Negativ.

I de fleste klubber han man enevælde.....

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hei
Jeg ble nysgjerrig på den kameramodulen, og kan ikke finne den på sidene til
Brinck (bare en med IR overføring)
Kan jeg få en typebetegnelse, så jeg kan lete litt etter den?

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Jeg synes lige du strammer skruen ved at skrive fra NUL til 14V.

Hvis det er skala N0 har du jo ikke problemer ved at fylde et par
genopladelige knapceller i en godsvogn, og så lade på dem engang imellem.

Bo //

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Ved det ;o)

Derfor skrev jeg parantesen med de 1,2V  ligmed den spænding som vores
(klubbens) køreregulatorer giver ud når der er skruet helt ned.

/jens

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Det havde været lettere, hvis I kørte DCC, for så kan du o.s.v.

Noget, du lige skal tænke over er, at du skal have en brokoblet
ensretter foran det hele, for ellers fiser det af første gang, du vender
spændingen til sporet.

Der findes da smps chips fra f.x. maxim, der kan arbejde med een batteri
celle. De kan til gengæld IKKE lide 14V. Du skal reelt have en
konstruktion, der kan både step up og down.

Jeg tror mere på at lægge et par genopladelige i en vogn og lave en step
up fra den til de 8V. Så kan du lade på den fra sporet.

Bo //

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Det ved jeg!  (ligmed tab men det kan jeg leve med, hvis jeg finder en
løsning)

Tak for tippet - det vil jeg kigge nærmere på.

Som jeg har svaret Klaus, kunne det være sjovere at løse opgaven uden.. men
vi får se.

Men stadig .- er det en umulig opgave at løse med ca 1-1,5 i Vin og Vout
8V/80mA dvs. kameraet+sender kører men det gør toget(lokomotivet) ikke??
Jeg er på rene med , at jeg kan blive nødtil at lave en spændingsbegrænser
foran step-up konv. qua de 14V.

Mvh Jens

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Hejsa,

Skal det være din ønskede forkromede løsning, hedder konvertertopologien
SEPIC.

/C

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Hvordan overføres signal tilbage til videooptager ?

Har i køreledninger ?

Jeg vil satse på nogle små batterier der kan skiftes ud....

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)
Der er en 2,4 GHz sender indbygget i kameraet. Sættet med Kamera+sender o g
modtager er købt hos Brinck, men mener at have hørt at det fås hos THansen -
pris : ca 7-800,-
Nix.

Kan værejeg bliver tvungen til det, men kunne være sjovere at knække nøden
uden :o)

Mvh Jens

Re: Step-up conv. Vout 8V0/0,08A - Vin 0-14V (modeljernbane.. typ. 1,2-12V)

Okay, vi har prøvet med et lignende kit. Her var der udfald, hver gan vi
kom forbi en køreledningsmast. Derfor mit næste spørgsmål.

Jeps.

Husk at laver du noget der tager strøm fra skinnerne skal du helst
begrænse strømtrækket, da du ellers vil trække gnister hver gang du
mister strømoptaget. Det vil sige at goldcaps skal begrænses af en
modstand.