step-up?

Min flash, en Canon 550EX har et stik til extern power. Efter en del surfen
på nettet, fandt jeg ud af at det er en 325V indgang, som går direkte på
kondensatoren i flashen, og tillader at man kan opnå hurtigere recycle
tider, ved at hjælpe flashens eget kredsløb med at lade.

Jeg har pillet elektronikken ud af en tilfældig gammel blitz, og bruger nu
step-up kredsløbet fra den til at charge min 550EX flash dobbelt så hurtigt.
Men det kredsløb jeg bruger er for svagt. - Det virker, men efter 5-10
opladninger bliver det en 40-50 grader, og lugter lidt af loddetin :o)

Derfor skal jeg enten lave en selv, eller finde en step-up DC-DC konverter.
(Hedder den det?)

Jeg har et 6.7V batteri, NiMH, på 3000mA, og med det batteri, levere mit
eksisterendene kredsløb 525V uden belastning. Det lyder som en flash der er
færdig med at lade (ca. 8-12Khz, hvinen) og når der er en flash på (den
store flash) stiger spændingen hurtigt til 330V, og derefter svagt til jeg
slukker :) - Jeg har ikke haft den over 340V, idet jeg forventer at der
sidder en 350V kondensator i flashen.

På sekundær siden af mit eksisterendene kredsløb, trækker den 50mA når
flashen lader.

Mine spørgsmål:

Kan jeg finde en lækker DC-DC konverter der er færdiglavet, og som kan holde
til at lade en flash, og levere 325V fra et 6.7V batteri?

Hvad kan jeg gøre for at lade flashen endnu hurtigere?

På forhånd tak.

Michael Holm

Re: step-up?
Hej Mic,

Tvivlsomt.

Var det ikke lettest at ændre den du har (den eksterne) med lidt
kraftigere komponenter og evt. en let ændring af trafoen ?

Ellers kan du finde diagrammer på en bunke invertere på nettet - også til
blitz i forskellige størrelser.
Sådan en inverter er utroligt simpel.

Øge strømmen, men der er altså en topgrænse for hvor hurtigt du må fylde
kondensatoren og jo tættere du kommer den grænse, jo kortere levetid har
den.

--
Venlig hilsen,
Søren

Svjks er ladetiden for den originale "powerpack" 1-1.5 sek, så en ladetid på
meget under det er nok ikke godt for levetiden. Men omvendt er en ladetid
omkring  1s nok næppe skadeligt

--
/carsten

Site Timeline