Step motorer, hastighed og C#

Nu har jeg endelig fået kontrol over en stepmotor med et lille C# program,
MEN ...

Jeg kan ikke få den til at køre mere end ca. 100 RPM før den begynder at
brumme og blokere af og til.

Er det motoren, som bare ikke køre hurtigere ELLER er det C# som ikke kan
levere data stabile nok ?

Mvh KS

Re: Step motorer, hastighed og C#

Jeg mangler nogle oplysninger f.eks.:

Noget mere om stepmotoren - antal hele step pr. omgang?

Hvordan driver du stepmotoren?

Hvad HW kører du programmet på?

Er det noget med multitasking, hvor andre task forstyrrer stepmotoren?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

En 2N3055 forsyner hver af de 4 spoler fra en 6A strømforsyning og
trickes fra parr.porter på pc'en med diverse half/full steps bit-mønstre.
Hvis jeg sender disse bit-mønstre for hurtigt, går motoren uregelmæssigt.
Jeg kan vel max få den op på ca. 100 RPM for der indtræder "klumper".

Pc'en er en lidt ældre Compaq, som jeg ikke kender spec. på.

Jeg bruger ikke multitasking eller threading i mit testprogram.

Mvh KS

Re: Step motorer, hastighed og C#
"KS

Glem det.

Skal du op i hastighed skal du køre med høj spænding og switche på
strømforbruget.

Re: Step motorer, hastighed og C#

Der er flere muligheder, men hvis du øger hastigheden, bliver den tid,
der er spænding over den enkelte vikling kortere. Er tiden meget kort
når strømmen ikke at stige på grund af selvinduktionen. Dermed får du
mindre magnetfelt, og dermed mindre drejningsmoment.

Hvilken hardware driver du motoren med ?
Har du set på strømmen i viklingen med et scope ?
Hvor korte pulser sender du ud ?
Hvis du kører under softwarestyring har du et problem ved højere
hastigheder, da det ikke er let at skifte hastighed glidende og uden spring.

Bo //

Re: Step motorer, hastighed og C#
Se tidligere svar.

Nej

Ikke målt

Når du siger "højere hastigheder" - hvad taler du så om her, 100 RPM eller
5000 RPM - jeg aner ikke hvad en sådan motor kan bringes til at køre, men
jeg havde regnet med betydelig (4-5 gange mere ) mere end de ca. 100 RPM
jeg kan få den op på.

Mvh KS

Re: Step motorer, hastighed og C#

-du vil blive overrasket...

-men det kan beregnes. 200 pulser pr omgang og 100rpm giver (uden
mellemregninger) 3ms pr puls. Ud fra de 3ms, spændingen over spolen og
induktansen kan du beregne hvad strømmen ender på, hvis ikke du kan måle
det.

skal du opnå f.x 1.000rpm har du 600us pr puls. Den motor du omtaler har
omkring 50mH induktans (har lige målt på en tilsvarende motor fra et 5"
diskettedrev), og med f.x. 10V forsyning kan strømmen i viklingen have
en slutværdi omkring 100mA (jeg ser p.t. bort fra viklingens
egenmodstand), når du bryder den, og middelværdien vil ligge omkring
50mA. Det betyder at du kun kan tilføre den ca 0.5watt, og det er ikke
meget...

Hvis du kører windos på en ældre PC vil der allerede her være problemer
med at holde en helt konstant pulsafgivelse.

Jeg kender ikke den aktuelle motor, men det skal ikke undre mig om jeg
kan piske den op til måske 500rpm med en ordentlig motorstyring. Jeg har
arbejdet med store steppere (op til 50Nm moment), og med en god styring
går de pænt over 1.000 rpm. Det kræver en høj spænding (180V til
styringen) at få strøm nok i viklingen. Induktansen er meget lille,
luftgabet i maskinen er extremt tyndt og magneterne voldsomt stærke.
Momentet er naturligvis reduceret ved de høje hastigheder.

Bo //

Re: Step motorer, hastighed og C#
Jeg skal blot bruge den til at dreje "håndsvinget" på en delehoved/rundbord
til en drejebænk, så det kræver vel ikke det helt store moment, men jeg
regner ikke med at skulle vente "for længe" inden den får sig "drejet" frem
til næste stoppunkt.

Har du erfaring for om en sådan motor fra en "kraftig prof." HP-matrix
printer
kan bruges til dette formål ?

Mvh KS

Re: Step motorer, hastighed og C#

ingen erfaring.

Bo //

Re: Step motorer, hastighed og C#

Hej Bo
Kan du fortælle mig hvor man bruger disse store stepmotorer på op til 50Nm ?

Mvh
JB

Re: Step motorer, hastighed og C#

Desværre nej, jeg kan ikke fortælle det. Jeg arbejder for en kunde, der
bruger dem. Det er store motorer på 8-10kg.

Noget specielt du kunne bruge dem til ?

Bo //

Re: Step motorer, hastighed og C#

Nej, det var bare af ren interesse hvilke maskiner der bruger dem, jeg
arbejder selv med 3 fasede stepmotorer på omkring 4Nm til små numerisk
styrede maskiner, 50Nm lyder helt vildt meget.

Mvh
JB

Re: Step motorer, hastighed og C#

kunne f.eks bruges til at spænde bolte i noget ved en montagelinie.

--
    Venlig hilsen
        Calle.

Re: Step motorer, hastighed og C#

Når du siger "ordentlig motorstyring" - er det så noget man selv laver eller
er det noget købt - her du ca. priser ?

Mvh KS

Re: Step motorer, hastighed og C#
"KS

Hvis ikke KS selv læser dette er der så nogen der giver at referere det
?

En del fabrikanter laver et chipsæt der hedder L297 og L298. Kig i
databaldet til dem og byg en sådan driver. Her kan du styre retning med
1 bit, Half/Full step med et andet og så ellers pulse et step frem ad
gangen med et bit. Det er strømstyret så du kører typisk med en spænding
5-6 gange højere end motorens, men begrænser strømmen i stedet.

Det er "herrelet" at arbejde med. Jeg har fra et ældre Elektor et
diagram komplet med printlayout und alles, det ken jeg evt scanne.

Re: Step motorer, hastighed og C#

Jeg arbejder som omtalt længere oppe i tråden med forskellige
motorstyringer. Det er typisk styringer, der arbejger med høje
spændinger for at får strømmen op i en fart.Sypisk er også at de er
strømstyrede efter switchmode princippet. Og oven i det er der
microstepping, så man har strøm i begge viklinger samtidigt og dermed
styrer en mellemposition mellem to "naturlige" fuld-step

Men skal du købe (og de tager penge for det...) er JVL.dk et sted at
starte. De har motorer med sammentbygget styring og ovenikøbet trådløs
styring med egen IP adresse. Det er relativt små motorer. Kig på jvl.dk