Step motor og kontrol af denne

Jeg er ny i denne gruppe, og håber der er nogle her, som kan vejlede mig
lidt. Jeg har et ønske om at lave en drejeskive, som kan indstilles til at
rotere, i små trin, feks. 24,36,72stop, pr rotation. Jeg har ikke nogen
erfaring med at lave sådan noget, men går ud fra, (efter søgning på nettet)
at jeg skal bruge en step motor, og en controller.
Det kan laves, med styrring fra pc, og det er også okay, men det jeg er ude
efter, er bare så simpel og billig en konstruktion, som overhovedet muligt.
Hvad skal jeg bruge? (Drejeskiven skal kunne bære max.3kg.

Mvh. Peter Nielsen

Re: Step motor og kontrol af denne

Det der med drejeskiver kender jeg godt.........

Vi brækker det lige ned i nogle stykker, der til sidst kombineres
sammen til en komplet styring.

Først og fremmest skal du have en stepmotordriver. Det kan du bygge
selv, eller købe som byggesæt/færdige drivere. Jeg har gode erfaringer
med kredsene L297 og L298 i sammen hæng. Ud fra databladet der kan du
bygge et driverkredsløb, hvor der i den ene ende er 2 styreben du kan
hive (retning og step) i og den anden tilslutning til en stepmotor.

Retning giver næsten sig selv. Step, betyder at stepmotoren drejer et
step videre (hvor mange grader det så er afhænger af antal step per
omgang på den fysiske motor).

Dernæst skal du have noget der kan generere pulserne, det kan være en
PC, eller an anden form for processor.

Det sidste du så skal have er en form for tilbagemelding - ikke mindst
ved opstart, så du har styr på, hvor drejeskiven i det hele taget er
henne, hvis du har haft slukket for strømmen.

Programmet (computer, eller microprocessor - det er lige fedt) skal
kende positionerne for dine stop. Dernæst skal den ved opstart dreje
skiven den ene vej rundt, indtil den rammer "nul" (tilbagemeldingen)
og så er den klar til at køre den vej du har lyst til.

Re: Step motor og kontrol af denne
Hej Klaus
Jeg siger mange tak for svaret, og må så bare se at få fundet delene. :-)

Re: Step motor og kontrol af denne

Velbekom.

Hvad er det helt præcist du skal have drejet rundt?

JEg har forskelligt i gemmerne, måske der er noget der passer til dit
projekt....

Re: Step motor og kontrol af denne
Det er simpelthen bare en drejeskive på omkring  Ø 40-50 cm. Jeg skal bruge
den, til at fotografere 360 graders billeder. De findes på markdedet, men
koster en formue. Et andet problem er, at jeg bor i Brasilien, og jeg skal
finde delene hernede. Min første ide var, at bruge en visker motor fra en
bil, men jeg tror ikke den kan stoppe så præsist, som en stepmotor, som jo
er bygget til det. Men efter jeg har studeret en del sider, med brugen af
step motorer, har jeg fået helt vildt meget lyst til at lave et CNC bord til
min overfræser ;-) Men jeg skal først lige have lidt styr på, hvordan det
hele virker :-)

Re: Step motor og kontrol af denne

Hvad med en antennerotor, der findes både dyre og billige, eks
http://www.tektronik.dk/catalog/da/02004-antennerotor-m-styrebox-217.html

Mvh  René

Re: Step motor og kontrol af denne

Til nu ved vi ikke om det er skala N eller... Det eneste, jeg kan se er
at det er til under 3kg,