Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A - Page 2

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
On 29 Maj, 21:18, Flemming Frandsen <ff-
A5%r ud af
A5% batteri er
B8%rre
A5% vero

Traco "TEN 30-2411WI" fra conrad.de til ~E2%82AC%74 stk. ?

10-40V input, 5.1V@6A output

Det er ihvertilfC3%A6lde nemt ....

-Lasse

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Kig efter forsyninger til CAR Mp3 players.

Kluas
  Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, jeg havde kigget på en del af den slags fra mini-box.com, men de
shipper ikke til .dk og hos mini-itx.com er de enormt dyre, tilgengæld
regulerer psu'en så også 12V, se f.eks: picoPSU-60 WI 6-26V:
http://www.mini-box.com/picoPSU-60-WI?sc=8&category13 %

Jeg tror jeg vil se om ikke jeg kan lokke mini-box til at shippe til
.dk, for 305 kr er faktisk ikke slemt og så kan jeg også vælge andre
motherboards som kræver andet end 5V.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Er Du opmærksom på om Du har brug for galvanisk adskillelse ?

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, jeg tror det går uden fordi det eneste der skal sidde på den anden
side af converteren er en dedikeret switchmode forsyning og en blyakku.

Jeg ved ikke om PE på SMPS'en er forbundet til nul, men jeg kan nu ikke
se at det skulle være et problem hvis den er.

Boardet selv skal monteres i et IP66 alu-hus som boltes til en stålmast
med en formodentlig ok jordforbindelse.

Jeg tror alt der kan skabe et potentiale mellem jord på masten og PE i
teknik skabet ved foden af masten vil lave de fleste dc/dc convertere
til plasma alligevel og så er det jo ligemeget.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Jeg har muligvis ikke læst alle detaljer, men jeg synes ikke det fremgik
om det var til automobilbrug, eller hur?

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Meget stationær brug, det er til backhaul til: http://NrVissing.Net

Der er selvf√łlgelig ogs√• f√¶rdige udend√łrs wireless bridge tingester, men
det noget mere fleskibelt n√•r man selv styrer alt der k√łrer p√• maskinen.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Har Du overvejet temperaturen inde i kassen på alle årstider, og
sammenlignet med hvad board og processor er spec'd til?
Bruger Du en flashdisk ?

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Tjah, de fleste motherboards jeg finder plejer at være speccet til
mindst 0-60 grader.

Jeg tror ikke vi kommer meget over 30 grader i Danmark og så længe
kassen er hvid eller alu-farvet skal den nok holde sig under 60.

Om vinteren kan der blive ned til minus 20 grader, men mon ikke boardet
overlever kulden alligevel, der er jo trods alt et par W at varme
kabinettet op med og jeg har kendskab til et antal net4801 der har
siddet uopvarmet i flere år uden at fryse.

Hvis kassen er tilstr√¶kkeligt t√łr tror jeg ikke der problemer med at
komme under nul.

Ja, der må jo ikke være bevægelige dele til at gå i stykker.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Med stor fordel laver kam kassen HELT tæt OG anbringer en silicagel pose
inde i kassen. Jeg bruger selv en patron, der kan skrues ind, med en O
ring omkring

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, det var netop ogs√• tanken at montere alle sagerne √łverst i kassen og
  kaste et par silikagel poser ind i bunden.

Envidere kunne jeg også finde på at tape samlingen i kassen med alu tape
(for at beskytte pakningen) og give skruerne en gang gratværk.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
Hejsa,

Jeg pr√łver lige at repetere....

Altså, ved -20 degC er der en egenopvarmning, så temperaturen inden i kassen
holdes over 0 degC.

Om sommeren (temp =< 30 degC) er der ingen opvarmning inden i kassen,
hidr√łrende fra den der PC-ting.

???

Mit bedste forslag:
Vælg noget udstyr der som minimum er bygget til temperaturomårdet -40...+85
degC.

/C

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Alternativt er det ikke vigtigt at temperaturen ikke kommer under 0...

Well, hvis max er 60 grader, s√• kan det godt lade sig g√łre inden for det
jeg skrev (-20 + 25 = 5 = ok, samt 30 + 25 = 55 = ok)

Ja, jeg ville meget gerne, desværre er det ikke lige til at finde den
slags udstyr med de specs jeg gerne vil have og sikkert slet ikke til en
pris som jeg vil betale...

Hvad sker der hvis man kommer for langt ned i temperatur?

Jeg har f.eks. sjældent (hvis ikke aldrig) set en elektronisk komponent,
ud over LCD'er, som ikke kunne klare -40 grader så det er vel ikke fordi
man har to forskellige produktionslinier med helt forskellige komponenter.

I min s√łgen har jeg ikke fundet mange boards med andre specs end 0-60
grader, ud over det her fra Lippert:
http://www.lippert-at.com/index.php?id95 %

Lippert kortet er spec'et til -20-60 grader pr. default, men der mangler
compact flash (nemt l√łst), det k√łrer p√• 5V (ok det er det tr√•den handler
om) og rygtet siger at det er enormt dyrt.

Det board som Lippert skal slå er det her fra Comell:
http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-669.HTM

Ud over at den bund kun er rated til 0-60 degC opfylder den alle √łnsker:
* Mini-pci
* 8-26V DC.
* 2x NIC
* PCI slot
* CPU mere end 4 gange hurtigere end net4801.
* Fanless (well, efter modifikation)

Jeg fandt lige et andet board fra MSI:
http://www.logicsupply.com/products/ms_9802

MSI boardet er rated til -10..70 degC, det er lidt bedre, tilgengæld
skal det have ATX str√łmforsyning og jeg er ikke sikker p√• at jeg kan
finde sådan en der er rated to -40 for slet ikke at tale om -10 grader.

Mon ikke det bare er et sp√łrgsm√•l om at putte en lille radiator i kassen
til at holde maskinen varm?

Faktisk kunne jeg måske bruge boardet selv til at lave varme, det eneste
der skal til er en lille process som st√•r og poller temperatur f√łlere i
maskinen og hvis der bliver for koldt så giver den sig til at bruge en
masse CPU og rode rundt i RAM på samme tid, det vil få både CPU, chipsæt
og RAM til at varme op.

Til sidst, mit "men alle andre g√łr det"-forsvar, se:
http://www.mini-box.com/WRAP-1E-2-Board-3-LAN-1-MINI-PCI?sc=8&category19 %
Og:
http://metrix.net /
Begge laver udend√łrs l√łsninger baseret p√• boards rated til 0-50 deC,
tilsyneladende uden problemer.

Jeg har også selv et antal net4801 maskiner til at stå uopvarmet og de
har aldrig givet mig problemer, hverken om sommeren eller vinteren,
faktisk tror jeg ikke jeg har set temperaturen inden i super-io chippen
være under 35 grader, lige nu er den 59 grader.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Dyrt i anskaffelse, men det virker, og bliver ved med at virke. Jeg
bruger selv den l√łsning.

Prisen kommer Du ikke udenom. Geoden findes i en udgave, der er spec'd
til stort temperaturområde, så resten er op til boarddesigneren.

Kan klare er et vidt begreb. f.x elektrolytkondensotorer, der findes i
mange power supplies og p√• mange PC boards f√•r MEGET h√łjere ESR, n√•r
temperaturen falder. Det betyder at de ikke virker som planlagt. Dermed
stiger st√łj og transienter p√• komponenternes forsyningssp√¶nding, og fejl
begynder at vise sig.

Digitale komponenter får typisk mindre tidsforsinkelse med faldende
temperatur. Det kan lede til at signaler kommer for tidligt frem.
Normalt designer men efter max og min delay, og her kan det osse gå galt.

Så snart en komponent ikke overholder databladet, fejler den reelt. Det
betyder ikke n√łdvendigvis at hele designet holder op med at virke.

Rent mekaniske problemer kan osse opstå, når man arbejder over et stort
temperaturområde, men her har Du heldet med dig, fordi det sidder HELT
stille, og ikke sidder i motorrummet på en bil.

Jeg har osse testet flashdiske, der var 0-70 specificerede. Under ca -10
fik jeg fejl på dem, men heldigvis findes de osse i -40 til 85 graders
versioner, der koster ca 30% mere.

Lippert er gode til det, og hvis Du kontakter Kontron, kan de osse finde
l√łsninger, der er egnet til det.

-rygter...

Varme i kassen er godt til vinterdage, og til sommervarme er det meget
effektivt at lave en afskærmning, der kan skygge for selve
elektronikboxen. Det kan på en god soldag give en forskel på 10-15
grader inde i kassen.

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Hvis jeg kunne finde noget der opfylder mine √łnsker til features s√•
gjore jeg gerne det.

Ja, det er det jeg mener, hvis Lippert laver en -40 grader og en -20
graders model, så skifter han nok ikke alle komponenter og printet ud
for at lave -40 varianten.

Der må være ganske få specifikke steder han kan spare når han laver -20
graders varianten og så vidt jeg lige har kunnet se ved at bladre rundt
i ELFAs katalog så er helt normalt at elektrolyt kondensatorer er rated
til -40..85 degC.

Hmm, ja, det kan jeg godt se, men burde den slags fejl ikke blive
afsl√łret af et par dages ophold og test i dybfryseren?

Interessant, var det Læse eller skrive fejl?

Det må jeg kigge på.

Well, Lippert er nogle sk√łvler, de har ikke en gang antydningen af
priser på deres website...

Det må jeg huske.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
Hejsa,

<Snip, en masse om temperaturer...;->>

Jo, også er der lige alle krystallerne der stopper med at svinge, bare man
tænker på at nærme sig nedre producentoplyste temperaturgrænse.

/C

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, de finde, men jeg er ikke st√łdt p√• dem. Som regel ligger problemet
IKKE i krystallet, men i den oscillator, der bruges. Enten forskydes DC
punktet eller forstærkningen.

Har men krav til frekvensstabilitet, kan man med fordel bruge en TCXO.
Med stort temperaturområde, kan man godt give 200-300 kr for sådan een,
og stadig smile :-)

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Jeg har for en del år siden set er dansk layput med en buck converter
her i gruppen der kunen lave 12, 5 og 3,3 volt på en billig måde.

S√łgte som en gal efter linket i g√•r aftes, men kunne ikke finde det.

  Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet: