statisk spænding

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig hvad det betyder når man høre at et
menneske kan lade op til 6000 V (statisk spænding) samtidige ved vi at på
vores stik derhjemme har vi 220 V. og den kan dræbe??

Jeg er klar over, at jeg blander noget sammen. men hvad er det jeg blander
sammen ?????

Mvh.
rkadim

Re: statisk spænding

Statiske spændinger er høje, men der er meget lidt energi bagved.

Re: statisk spænding

blander

Øhh.  mener nu der en meget energi i et lyn  ?

mvh
JBH

Re: statisk spænding

Ja.
Lyn i naturen er statiske spændinger mellem jorden og skyerne, men lyn i et
lab er ikke en statisk spænding. Men ingen af de to kan sammenlignes med de
almindelige statiske spændinger der opbygges i hverdagen.

Re: statisk spænding

Du blander noget sammen, men det du ikke har fået med er at det ikke er
spændingen der dræber.
F.eks har et el-hegn typisk en spænding på 20 - 30.000 Volt...
Det der er farligt er strøm og i særdeleshed hvis der løber en strøm gennem
sinusnerven i hjertet, en strøm på blot få milli Ampere er nok til at
standse hjertefunktionen.
Det der sker når man oplades statisk er at man oplades lige som en
kondensator eller et meget meget lille batteri. Når så man "får et rap"
udlignes spændingen, men der er næsten ingen energi i ladningen og derfor er
det ikke farligt. En anden ting der gør sig gældende er at jo højere
spændingen er, jo tættere ligger ladningen på overfladen af emnet og ved
meget høje spændinger på flere kilovolt trænger elektrisiteten kun brøkdele
af en milimeter ind.

Mvh
//zigge

Re: statisk spænding

brøkdele

Den skal jeg lige have uddybet i langsomt tempo ?

Bo //

Re: statisk spænding

Nu er jeg jo ikke faststof fysiker, men begrebet hedder
elektronfortrængning, og det eneste (men lamme) jeg kan sige uden at sige
noget forkert er at det blandt andet er derfor at man får mindre modstand i
en ledning med mange tråde i og at det så vidt jeg husker også er derfor at
en et-leder ledning kan bære flere ampere end en multileder ledning med
samme tværsnit...

Prøv at spørge nødderne i dk.videnskab de ved altid bedre ;-)

Mvh
//zigge

Re: statisk spænding

uden at
mindre
husker
en

Tror du forveksler høje spændinger med høje frekvenser.
Strømfortrængning er det der gør at strømmen løber tæt på
overfladen ved høje frekvenser.
--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: statisk spænding

hmm, hvad er frekvensen af en transient udløst af statisk elektrisitet?

Og hvad er det så med mange vs. få ledere i en ledning?

Mvh
//zigge

Re: statisk spænding

øhmmm bøjeligheden... ved ikke om du har prøvet at bøje et 50mm2 i 1leder /
mange ledere ?
der er sikkert andet også...
Kasper

Re: statisk spænding

Den er uendelig mange!  ;-)  Den er nok noget af det mest
bredbåndede man kan forestille sig. Tænk på en gnist-sender, den
går i stort set alt.

Mange ledere er bedre ved høje frekvenser, fordi der er større
overflade. Derfor bruge man f.eks. litzetråd til ferritantenner
og visse spoler i liniedele i TV/monitorer. Man bruger også
forsølvet, tyk tråd til HF nogle steder, så løber strømmen i
sølv-overfladen, der har ekstra lav modstand.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: statisk spænding

For at få nyttevirkning af at bruge flertrådet leder til HF, skal
de enkelte leder være isoleret fra hinanden, så man kan ikke
drage sammenligninger mellem Litze og flertrådet ledning,
det er 2 forskellige produkter.

Mvh Max

Re: statisk spænding

skal

OK, jeg ville ellers formode forskellen ikke var ret stor, selvom
trådene var uisolerede. Overfladen bliver jo (næsten) lige så
meget større uden isolering. Men der er nok andre forhold end
overfladestørrelsen der gør sig gældene, for det er jo rigtig nok
at litze har isolering på hver tråd.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: statisk spænding
Hej Ulrik

Hvis de enkelte tråde ikke var isolerede hver for sig, ja så ville den
flertrådede ledning blive opfattet som massiv rent HF mæssigt, det
er jo overfladen man har brug for og de må ikke berøre hinanden.

Mvh Max

Re: statisk spænding

Pædagogisk forklaring:
Det er ikke "højden" af elektriciteten der betyder noget, men "mængden".
1 dråbe vand fra 1 kilometers højde er OK - høj spænding - lille strøm.
1 m2 vand fra 10 cms højde = ikke godt - lille spænding - stor strøm.

;-)
Tom

Site Timeline