Startsæt til SMD lodning

Hej NG

Jeg kunne godt tænkte mig at komme igang med SMD-lodning, så jeg vil høre
hvad i vil anbefale til et sparsommeligt startsæt?

Anledningen er den, at jeg har opdaget en masse spændende byggesæt på
www.elv.de, men de fleste af dem bruger SMD-komponenter. Nok plejer jeg at
kunne lodde det hele med en alm. 25 og 12 w'er, men ved SMD komponenter
mindre end lysdioderne i en Nokia 3310 må de altså give op :)
Så til en start vil jeg være glad hvis blot jeg kan bygge disse byggesæt med
en tilfredsstillende kvalitet. Det er altså ikke et krav at jeg skal kunne
lodde IC'erne levende ud igen :)

De har en loddestation m. variabel temperatur, vil den være fin, blot den
får den rigtige spids?
(søg på "LED uhr", så er der interessant byggesæt bundlet med
loddestationen).
Og hvis den er fin, hvad vil i anbefale temperaturen skal være ved SMD
lodning?

Mvh
Morten

Re: Startsæt til SMD lodning

En bedre loddekolbe med et sæt fornuftige spidser.
En rulle SMD tin ~0,3mm.
En pincet med flade L-formede kæber  (evt en spids også). De gode er dyre,
men det er væsentligt at den er umagnetisk.
En rulle tynd tinsugetråd.

Mange vil anbefale en fluspen - jeg bruger dem sjældent. Men en spids
skalpel og en "tandlægekradsespids" er ikke at foragte!

Yeps. Men det /er/ vigtigt at du kan finde ordentlige spidser - og helst
flere steder så du kan blive ved med det!!!

/A

Re: Startsæt til SMD lodning

Jeg siger tusind tak for svar :)
Så ved jeg nogenlunde hvad jeg skal gå efter.
Mht. spidsen, hvor stor skal den ca. være?

Mvh
Morten

Re: Startsæt til SMD lodning

Depends... Jeg bruger primært Wellers mindste "flade": LT-A (typ 0.5mm pitch
IC'er og 0603) og af og til LT1: http://www.platoproducts.com/mstips.htm

Og så en spade til større IC'er og evt.stik mv.

Korte spidser er at foretrække (bedre varmeoverførsel). Iøvrigt bliver man
afhængig af de tynde "pencil" kolber ;-)

/Anders (Magnastat/WS80 hjemme, WECP20 / Metcal på jobbet)

Site Timeline