Starte på blyfri håndlodning

Jeg har overvejet at udvide elektronikhjørnet af skrivebordet til noget lidt
mere seriøst også med salg for øje.
I den forbindelse kommer jeg selvfølgelig hurtigt til at tænke på RoHS og
blyfri lodninger.

Er der nogen der har et godt bud på hvad der skal til, for at komme igang?
Kan en almindelig loddestation med ny, ren spids gøre det?
Og skal man eventuelt være opmærksom på noget bortset fra højere temperatur
og mat udseende af den færdige lodning?

--
Thomas Demant
[4990 Sx]

Re: Starte på blyfri håndlodning

Hej Thomas

Jeg har forsøgt mig med min gamle trofaste Weller.
Det gik skidt.
Du skal nok minimum investere i loddespidser
der er beregnet til blyfrit loddetin.
Min gammeldags loddespids "slaggede til" på ganske få lodninger
med blyfrit tin.

Søg på "Metcal". Farnell har det, men andre er
sikkert billigere.
Jeg har ikke selv erfaring med Metcal, men mange
"guruer" siger at det er det bedste loddeværktøj
i denne galakse. Især til blyfrit.

Held og lykke.
Og meld endelig tilbage til gruppen med løsningen.
Vi er mange der gerne vil lære mere.
(husk det antistatiske underlag, ellers ingen CE) :o)

/Bo.

Re: Starte på blyfri håndlodning
Kan man slet ikke få lov at købe god gammeldaws blyholdig loddetin mere ???

Re: Starte på blyfri håndlodning

Sagtens - dels er der mange elektronikbutikker der har rester på lager, dels
er der visse ting der er undtaget RoHS kravene til blyfri.
Så det er bare at gå ned til den lokale elektronik-bix i gågaden eller
bestille det via nettet (El-Supply ved jeg har det - andre har helt sikkert
også).

--
Thomas
[4990 Sakskøbing]

Re: Starte på blyfri håndlodning

Jeg har oplevet tre ting:
1) Temperaturen skulle være lidt højere.
2) Det flyder ikke på samme måde.
3) Lodningerne bliver matte i stedet for blanke.

Ellers er det bare at køre på.

Det med den højere temperatur betyder at det er mere vigtigt at have en
loddestation som har godt styr på temperaturen, så den ikke svinger, jeg
kan i den forbindelse varmt anbefale ERSA RDS80:
http://www.radiostore.de/shop/Loettechnik/Loetstationen/Ersa-Digital-Loetstation-RDS-80-mit-LCD-Display-80Watt::284.html

 > Kan en almindelig loddestation med ny, ren spids gøre det?

... men en hvilkensomhelst ordentlig loddestation og en blyfri spids kan
gøre det.

Til hjemmefusk kan det sagtens ske at du har mere lyst til at køre
videre med blyholdig loddetin, der kan ROHS politiet ikke komme efter dig.

Jeg skiftede lidt frem og tilbage til at starte på fordi blyet var
nemmere, men efter lidt tilvending bruger jeg nu kun den blyfri rulle.