Stand-alone AVR

Hejsa

I forbindelse med at jeg er ved at øge mine erfaringer med
AVR-controlerne, skal jeg til at lave et print, hvor en AVR-controller
skal sidde på. Jeg har et sted læst, at de ikke kan programmeres
in-target, hvis ikke der er en clockfrekvens. Hvorfor kan de ikke
benytte den interne oscillator her? Hvad gør man så i reel
produktion?

--
Mvh.

Tomas

Re: Stand-alone AVR

Du kan sagtens bruge den interne clock og bruge en in-circuit-brænder!
Hvor har du læst det? Mon ikke du bare har misforstået hvad der stod?

Brian

Re: Stand-alone AVR

Tja...
Jeg har et STK-500, hvor jeg i starten blot vil flytte ISP-
kablet over på mit board (hvor jeg selvfølgelig også har et 6-
polet ISP-stik).
Men jeg synes at have læst et sted, at man skulle have et
clocksignal på boardet for at kunne brænde AVR'en???

--
Mvh.

Tomas

Re: Stand-alone AVR

Du kan jo forsøke å flytte klokkesignalet fra STK500. Her i landet er
det populært med såkallte "klokkestrenger".

HM

Re: Stand-alone AVR

Det skal man kun hvis fusebits'ene er sat til extern clock input. Ellers kan
man fint prog'e på intern oscillator, eller extern hvis der er et krystal.
Jeg har prøvet at komme til at fuse en om til ikke at bruge oscillatoren,
men den externe  indgang, mens den sad i et stand-alone board. Så måtte den
over i STK-500'eren og reddes.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Stand-alone AVR

Men er AVR'ernes fuse fra fabrikken sat til intern clock?
Det bliver de da nødt til. Ellers kan man da ikke programmere rå
controllere uden extern clock?!?

--
Mvh.

Tomas

Re: Stand-alone AVR

Alle dem jeg har rodet med, jeps. Men kig i databladet for den aktuelle
avr...

Med venlig hilsen Preben

Re: Stand-alone AVR

OK - Takker
--
Mvh.

Tomas

Re: Stand-alone AVR

Jo, hvis bare der er et krystal på, og det er der jo hvis man vil køre med
krystaloscillatoren. Der er 3 måder de kan clockes på, mener jeg. Den
interne RC-oscillator (ingen krystel eller signal udefra påkrævet), den
interne krystaloscillator som kræver eksternt krystal, og endelig med
frakoblet oscillator som kræver man sender en clock ind udefra, på krystal
indgangsbenet.

Men jo, de plejer af være presat til intern oscillator. Husk forresten at
sætte CKOPT hvis du vil køre med høje krystalfrekvenser, ellers kører det
meget ustabilt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Stand-alone AVR

Klart klart. Men hvis jeg nu vil lave et print med en AVR, som
jeg køber ved en hobbyelektronikforhandler el.lign. og ikke
ønsker ekstern krystal, så skulle jeg jo gerne blot kunne
montere den direkte på printet i uprogrammeret tilstand, sætte
ISP'en på og påbegynde programmeringen uden krystal overhovedet.

Så bare skrive CKOPT = 1; under initialiseringen?

--
Mvh.

Tomas

Re: Stand-alone AVR

Jeps, det kan man også, de står vist altid til intern RC-oscillator fra
fabrikken. Og JTAG er aktiveret også. Den skal man lige ta' fra også, ellers
er der 4 portben der ikke virker, doh! Med mindre man bruger JTAG,
selvfølgelig.

Nej, det er nogle fuses der skal sættes, enten i AVR-studio eller det script
der prog'er. Men det er kun relevant med krystaloscillatoren, mener jeg.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Stand-alone AVR

Fint nok. Jeg kigger på det. Mit projekt bliver nok ikke p.t. så
stort, at debug bliver nødvendigt vha jtag :-)

Jeg kigger på det. Takker mange gange for hjælpen!

--
Mvh.

Tomas

Site Timeline