Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Hej jeg har en sender og modtager der sender på 1,2Ghz

Senderen har indbygget skjult antenne. (den kan jeg ikke ændre på.)

Modtageren har en meget lille stav antenne der skruges på med et F-Stik.

Hvordan bygger jeg en kraftigere antenne til modtageren??

Jeg er ikke helt inde i det der med bølgelænden...

Hilsen Jan

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Det nemmeste er nok bare at bøje noget metal til en parabol uden om antennen
i den retning den skal virke.. Også´den med indbygget antenne.. og så sætte
udstyret i fokus fra denne bukkede metalplade.

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Hvad er den sender til, siden den sender på 1.2ghz?

Brian

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Video overførsel fra en fjernstyret helikopter....

Hilsen Jan>

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Ok jeg var ikke klar over der var give frekvenser til det på 1.2ghz.
Ved kun at der ligger et radioamatør kommunikation bånd fra 1.240-1.300GHz
Hvad der ligger under er jeg ikke helt klar over.

Brian

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Hmm.. Kameraet er også importeret direkte fra østen..
Så det er ikke sikkert Telestyrelsen ville sige god for det..

Men det sender kun med 200mW så det er ikke så slemt.

-Jan

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Nej det vil de nok ikke, heller ikke hvis du forstyre på amatørbåndet, dog
er det bånd meget død på trafik, så der er nok aldrig nogle der opdager det.

200mw når langt fra en helikopter, der er jo fri udsyn meget langt,
så flere eller mange kilometer kan det godt række med 200mw, hvis ellers
antennen på helikopteren er iorden.

Brian

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan
Hej Jan

Det vil de helt sikkert ikke, området er udlagt til luftfartsnavigation
og GPS systemet.

Det kommer an på antenneforhold.

Mvh Max

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan
Lige nu har jeg en maksimal afstand på ca. 100 Meter
Og det ville jeg gerne forbedre...

Men det er modtageren jeg har mulighed for at ændre på...

-Jan

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Det var godt nok ikke meget, det er alt for lidt med 200mw, så må dine
antenner godt nok være dårlige.

Tag evt et billed af modtager antennen og sender antennen og lad os se på
det.

Brian

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan
Hej Jan

En god antenne til 1,2GHz er jo en parabol, men det er jo
en dårlig løsning for dig da du jo faktisk ikke kan bruge en
retningsbestemt antenne.
En mulighed for at lave en rundstrålende antenne nemt er
en såkaldt Coax-Collinear antenne, det er i princippet en
hel masse stykker coax kabel lodet i forlængelse af hinanden,
forstærkningen bestemmes så af hvor mange elementer
man kobler sammen.

Der er en beskrivelse af den slags antenner her
http://www.sadona.com/news/ant_coaxcol.html

Det er et princip der ihvertilfælde er nemt at afprøve og det
koster ikke en bondegård.

Mvh Max

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Hvis du ved om senderens antenne er cirkulært polariseret, ville det nok
være mest effektivt med en lodret monteret helix antenne. Det har man brugt
til GPS i mange år. Det ligger om ca 1.6GHz

-og er senderen ikke cirkulært polariseret, virker det alligevel, men ikke
helt optimalt. Har du ikke mulighed for at fiske signalet ud af senderen og
lave en "rigtig" antenne ?

Bo //

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

brugt

Måske kunne du bruge een herfra:
http://www.rcm.co.il/asg/Item_708.html
http://www.guerrilla.net/reference/antennas/2ghz_helical /
http://helix.remco.tk /

Bo //

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan

Eller købe en der er lavet til radioamatørbåndet på 1240-1300MHz
www.edr.dk har bla en 23elem antenne til 435kr plus fragt.

Dog kræver sådan en antenne at du retter den mod senderen, så det er måske
ikke lige så praktisk.

Brian

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan
Hej Bo

Nu tror jeg ikke at en helix er specielt velegnet til at modtage signaler
fra en lille helikopter der fare rundt omkring en.

Mvh Max

Re: Stærk antenne til 1,2Ghz - Hvordan
Her kan i se herlighederne...
Det er dette sæt jeg har monteret..