største modstand der findes?

Er den største modstand der findes (hvid hvid hvid hvid) 9,99 gigaohm?
Jeg har her set på kulfilmmodstande men ved ikke om jeg bør tage andre med i
betragting til mit program.

Mvh.
Martin

Re: største modstand der findes?

Jeg har personligt aldrig set en modstand større end 22 Megaohm. Sådan
én er allerede fuldstændig uhåndterlig stor (mange multimetre kan ikke
måle i det område). Jeg tror ikke at disse eller større modstande
finder nogen almindelig anvendelse på et print.

Luften mellem printbanerne er i sammenligning med en gigaohm-modstand
en glimrende leder! Gad vide hvad modstanden over en keramisk isolator
på en højspændingsmast er i tørt vejr?

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: største modstand der findes?

med i
Hej Niels.
Tak for svaret, som fik mig til at grine i 15 sekunder!
Måske jeg kunne tage din kommentar med i informationsoversigten til mit
kommende program som skal regne den slags ud.
(ikke udregne elmaster :).

Martin

Re: største modstand der findes?

Derfor laver man normalt en fræsning gennem printet, der hvor man monterer
højohms modstande. Bruger man prof fremstillede print er det ikke noget
væsentligt problem at håndtere modstande omkring 100MegaOhm, hvis man tænker
sig om...

Tjah, et lille talexperiment:
Hvis det er en 1Megavolt linje, og der er en modstand på 1Giga, bliver
strømmen ca 1mA. Det giver en afsat effekt på 1kW. Med et trefase system og
100 meter mellem masterne, vil man have et tab på 300kW på 10km. Det er nok
ikke nogen god økomomi.

Bo //

Re: største modstand der findes?

tænker
og
nok
Er gnisten ikke sprunget for længe siden? Uanset isolationsmateriale
(undtaget neddyppet i olie eller f.eks. tændkabler til biler) siger en
tommelfingerregel, at gnisten springer ved 1000 V pr. cm.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

pr mm.

Re: største modstand der findes?

Thank you! Har dog ikke svedet noget af endnu selvom jeg dog bl.a. arbejder
med 4 kV.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

arbejder

Burde du heller ikke med en sikkerhedsfaktor på 10 ;-)

Re: største modstand der findes?

en

Hø, hø.:-)
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

og
nok

Det er nu ikke helt i skoven.

Hvis vi tager udgangspunkt i linierne fra Asnæsværket til kbh.

Her er (fase)spændingen 400KV hvilket er den største spænding der anvendes i
transmissionsnettet Danmark

400000V fasespænding vilket giver ca.
230940V i afledningen til jord, ved 1000000000 Ohm det giver en strøm i
isolatoren på
0,000231A hvilket giver en afsat effekt på ca.
53W i hver isolator, hvilket nok skal passe på en regnvejrsdag
På den linie der er ca. 100000m, vil der så være 3000 isolatorer hvis
afstanden er 100m hvilket giver
160000W i afledningstab det er ca.
0,16 promille af asnæsværkets kapicitet, så  mon ikke det går?

Mvh.

Re: største modstand der findes?

Ska' du ikke regne med pp-spændingen?
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev

Hvorfor dog det?

Mvh.

Re: største modstand der findes?

Ja, hvorfor dog ikke?

Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

Det er dig mener der er fejl i mine beregneinger, hvis du ikke kan redegøre
for hvad der er galt, eller hvorfor du mener jeg regner galt, kunne du jo
overveje om ikke det var dig der tog fejl i stedet.

Mvh.

Re: største modstand der findes?

redegøre
Jeg udtrykte ikke noget om nogen fejl i dine beregninger. Så du ikke, at det
drejede sig om et spørgsmål (hermed et til)?

Men nuvel.

Jeg spørger så igen:

Skal man ikke i forbindelse med overslag regne med P to P spændingen, der
for 230 V~ RMS må være 230 x 2 x 1,4 (ca.) svjh.

Det var egentlig derfor jeg spurgte som jeg gjorde i et forfængeligt håb om,
at du evt. forklarede mig, hvorfor ikke - og ikke et forsøg på at betvivle
eller miskreditere dine beregninger.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

Øehh nejda -  enten vil det jo være den positive, eller den negative
del af fasen der springer til jord/stel/anden fase

--
snipped-for-privacy@Fedtegreven.dk

Re: største modstand der findes?

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev

jo

det

Ok, godt ord igen.

Jo hvis det var overslagene vi var interesserede i, men Bos og mit
regneeksempel gik ud på at beregen tabseffekten afsat i isolatorerne, og til
effekt er RMS måden at måle på (effektiveRootMeanSquare) idet RMS tager
hensyn den effektive spænding og strøm i hele periodetiden.

Havde vi brugt peak til peak spændingerne, havde vi kunne beregne maks
afledningen, men den er egentlig ret uinteressant i økonomisk sammenhæng,
der var Bos pointe.

Overslag er i øvrigt svære at beregn sig til, for mange faktore spiller ind:

Peakspændingen
Kurveformen/DC
Evt. frekvens
Elektrodernes afrunding/spidshed
Elektrodematerialet
Luftens fugtighed
Luftens saltindhold
Luftens ionisering
Luftens temperatur
Luftens tryk
Luftens fart/bevægelighed
Omgivende magnetfelter

Mvh.

Re: største modstand der findes?

Jeg rettter lige mit eget indlæg:

der
være interessant, men Bos og mit
til

Peak er =RMS x kvadratrod 2

ind:

Og lige en tak til fedtegreven

Mvh.

Re: største modstand der findes?

sammenhæng,
OK, Jeg anså det ud fra, hvor stor spænding skulle være pr. mm før end
gnisten sprang - endten som krybestrøm eller frit gennem luft og gav udtryk
for 1000 V pr. mm. - som en tommelfingerregel.

I øvrigt skulle min kommentar i første omgang ses som en joke med
spørgsmålet om de spændings/isolatorforhold, om så ikke gnisten (overslaget)
allerede havde fundet sted - bl.a. eller nemlig ud fra de mange faktorer
(pyha), du nævner.

Med de faktorer, du remser op, er vi vel også langt ude over
Gnistlaboratoriets formåen.:-)

Til gengæld mener jeg at have set papirkondensatorer beregnet til 230 V~
mærket til 700 V. Deraf min opfattelse af max. genneslagsspænding der kan op
stå netop ved 230 V~ er 644 V.

Du skriver, at peak er RMS x kvadratrod 2, hvilket jo ikke kan bestrides,
men kvadratrod 2 er vel også i hurtigregning 1,4?

Jeg mener også, at der i nogle tilfælde regnes med P to P, hvilket jo må
være lig, hvad jeg skrev før. Der er i hvert fald et begreb, der hedder Peak
Envelope Power (PEP), men det er mest forekommende inden for SSB sendere.

Det er rart at være på skrivefod igen.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev

udtryk

Jeps, bare du holder den tommelfinger 1cm. fra lederen pr. KV når vi taler
sikkerhed.

(overslaget)

Hmm. du må have fundet et hul i min ellers mangeartede humor.

Ja vi er vist gået ind i det store laboratorium.

op

Hvis tænker på at en opladet kondensator indkobles med modsat polaritet.,
vil du kunne opnå en peakspænding på 650V, med det er over switchen , ikke
over kondensatoren.

Men spændingen over kondensatoren vil normalt aldrig kommer over 325V, med
mindre du blander lidt dioder ind.

Lidt groft kan vi sige:

Peak to Peak er noget du måler på et scop
Peak er noget man bruger når man oplader kondensatore
og RMS er noget man bruger når der skal betales for strømmen.

PMS skal man holde sikkerhedsafstand til;-)

Den form for afrundingsregning kaldes for OVERSLAGsregning ;-)

Peak

I dette tilfælde en størrelse 47

Mvh.

Site Timeline