Større batterier til UPS

Hejsa gruppe,

Jeg er ny herinde, og har et spørgsmål, som jeg har vurderet, at I vil
være de bedste til at hjælpe mig med. Jeg beklager, hvis spørgsmålet
ikke hører under denne gruppe - så retter I mig bare til! :)

Jeg har en UPS, en APC Smart-UPS 1000, med nogle gamle blyakkumulatorer,
af samme størrelse som der f.eks. sidder i en knallert/motorcykel. Den
brokker sig over deres tilstand, hvilket godt kan passe, for den er 4+
år gammel.

Batterierne er begge 12-volts blyakkumulatorer, og de sidder
serie-forbundet med en 60 amperes sikring mellem, så der leveres 24 volt.

Med nye batterier, så får jeg ca. 25 minutters runtime ved 50%
belastning på UPS'en. Jeg kan for billige penge købe 2 styk uoriginale
batterier fra Panasonic, som passer i den, men nu er jeg jo blevet
nysgerrig, og undersøger derfor andre muligheder:

Kan jeg hæve UPS'ens runtime ved at skifte batterierne ud til nogle
større? Jeg havde tænkt mig noget følgende:

Hvis jeg køber to billige almindelige blyakkumulatorer, som dem der
sidder i En Gennemsnittelig Bil, med langt større kapacitet end de
oprindelige, serieforbinder dem med samme sikring, og via kraftige
kabler kobler dem til UPS'en, vil det så virke? Vil det være potentielt
farligt? Kan UPS'en lade batterierne? Overser jeg noget der afsporer
projektet, som for Jer er åbenlyst? :)

Jeg har ikke den store forstand på den slags, men stor nysgerrighed. Jeg
glæder mig til at høre fra Jer!

Mvh,
Martin

--
   Martin Jensen
   mje snabel-a nize punktum dk

Re: Større batterier til UPS
Ja, normalt kan du godt.

Jeg havde tænkt mig noget følgende:

Alm startbatterier kan ikke tåle at blive brugt som "deep cycle"
batterier, de slides meget hurtigt hvis de aflades helt eller næsten helt.
Men hvis du har stabilt net så ups'ens akkuer kun sjældent kommer i
funktion vil de nok virke, der er nok stor chance for at
akkutilstandsvegten ikke kan finde ud af det - så der er stor chance for
at akkuerne er døde den dag du får brug for dem.

/carsten

Re: Større batterier til UPS

Du skal i al fald ikke have dem stående inde uden udluftning på dem etc !

Kasper

Re: Større batterier til UPS
http://www.enersys.dk/03-0.shtml

Her kan du finde en del gode oplysninger ang. UPS batterier

De bedste hilsner

J.

Re: Større batterier til UPS

[snip - det hele]

Hejsa, tak for svarene - jeg vælger at tage den nemme løsning, og købe
nogle uoriginale batterier, som er lavet til formålet.

Der var flere detaljer jeg ikke lige havde regnet med.

Igen, tak for svarene!

- Martin

Site Timeline