Støjsvag opamp i quad pack dil - Page 2

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

En del LDO regulatorer har et behov for at kondensatoren på udgangen har
en ESR, der IKKE er for lille. Det er fordi denne ESR sammen med resten
af systemet udgør en pol i regulatoren, som hindrer ustabilitet.

En 78xx lider IKKE af det problem.

Lad os nu se om spørgeren rent faktisk har målt på forsyningen, og
fundet en ustabilitet, eller det er en reel brumsløjse.

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Nej, den diode er beregnet til at forhindre at spændingen på indgangen
falder til under udgangsspændingen, når man slukker. Den påvirker ikke
selvsving da den spærre under drift. Det jeg har bemærket og som jeg synes
er lidt specielt, er at der er så stor forskel på hvordan de positive og de
negative 78/79'ere opfører sig, selvom de i princippet virker på samme måde.
Jeg vil tro du kan påvise det selv, blot ved at ta' en 7812 og en 7912 og
give dem 100nF hver, og trække f.eks. 50mA. Så vil 79'eren med stor
sandsynlighed svinge, men 78'eren være stabil.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Jae, de er noget hysteriske de gamle 79xx, og i øvrigt støjende også. Jeg
ville til enhver tid vælge LM317 og LM337 i stedet. 2 modstande, og
spændingen er sat til hvad du ønsker, og med meget mindre støj. Kun på
regulering er de en anelse ringere end 78xx/79xx

Orla Pedersen
Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Tak for den store interesses for problemet til jer alle!

Problemet er reduceret ved at flytte stelstjernepunktet fra udgangen til
indgangen.

Medhensyn til 79L15'en tror jeg ikke den skaber problemer. Den er afkoblet
med 100 nF stackfolie kondensatore. Det skulle være de mest induktionsfrie
kondensatore der findes.

Resten må være noget ledningsføring.

--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Har du målt med scop? 100nF er ikke nok til 7915 har jeg erfaret. Ved dog
ikke lige med den lille 'L'-udgave. Ellers prøv lige at smide en 10uF lyt
over udgangen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Jeg har fået et råd om at prøve batteridrift, Hvis det stadig brummer er det
ikke strømforsyningen, men indstråling.
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Nu er problemet løst.

Stel/jord ledningen fra tonearmen og videre til forstærkeren sad i indgang
og udgang af riaa'en, men begge er nu flyttet til indgangen og det fjernede
det sidste brum.

Endnu engang tusind gange tak til alle der har bidraget!

--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Cool nok. :-)

Jeg rodede lige selv med noget lignende for nylig. Det brummede også lidt,
men brummet ændrede sig når jeg holdte hånden omkring strømledningen fra
adaptoren, eller når jeg flyttede ledningen rundt. Det viste sig at være
selvsving i riaa-indgangen. Når det ændrer sig ved at flytte stelledninger
og bevæge ledninger rundt, bør man få mistanke om at der er højfrekvente
ugler i mosen et eller andet sted. Der kan selvfølgelig også være andet
galt, som utætte kabler og brumstrømme i stelledninger osv.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Glemte lige før at nævne at jeg ligger inde med de fleste artikler om
byg-selv forforstærkerne fra Hi-Fidelity fra 78 og op igennem 80'erne og
kan affotografere dem og sende til dig. - Så bare sig til.

Du kan evt maile mig ved at omskrive domænet i min svar-adresse til
Get2net punkt dk.

/Lars

Site Timeline