Støjsvag opamp i quad pack dil

HighFidelity havde engang tilbage i slutningen af halvfjerdserne en god RIAA
byg selv konstruktion i bladet. Den var baseret på to opamp pr kanal og
passiv RIAA korrektion.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en kompakt udgave af den. Med kompakt mener
jeg ikke SMD komponenter, men almindelige dil og fire opamps i en pakke.

Findes der en sådan støjsvag quad opamp ?

Dengang brugte HighFidelity LF357, som var en bedre udgave af LF356 som igen
var bedre end LF355. LF355 kunne købes i en Texas udgave TL081 og den
fandtes også i en quad udgave TL084, og det er sådan en, bare bedre jeg
gerne vil finde. Ikke bare på et datablad, den skal også kunne købes!

Nogen forslag ?

På forhånd tak!

--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil
National Semiconductor LF357, LF356, LF355
ikke LM
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

LF357 blev dengang valgt på grund af dens interne kompensation der
indtrådte ved en højere frekvens end i de andre typer - følgende kunne
den ikke tilbagekobles til forstærkninger mindre end 5 uden risiko for
at blive ustabil. Den blev dog udkonkurreret af de hybridmoduler
Hi-Fidelity senere konstruerede og af en diskredt opbygget OpAmp med
transistorer fra ROHM. I praksis kan almindelige mennesker næppe høre
forskel.

Et umiddelbaret bud på det du søger er TL074 der er en støjsvag udgave
af TL084.
Imidlertid er der kommet en del nyere og sikkert også bedre egnede
OpAmp'er på markedet siden 1980'erne, både med Fet-indgange og med
bipolære indgange. Jeg kan ikke nogen af dem i hovedet, men prøv selv at
søge efter "RIAA preamp diy" på nettet, enten google eller med
www.dogpile.com.

Hvis du befinder dig på NØ-fyn kan du komme forbi og få et par TL074 til
at eksperimentere med.

/Lars

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Hovsa - man bør læse _alle_ svar. Undskyld.

--
Karl Erik.

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

[cut]
Hej Lars

Tak for den historiske gennemgang, som jeg dog kendte da jeg dengang arbejde
(freelance) for søsterbladet "ny elektronik".

Og tak for tippet om TL074 som den støjsvage udgave af TL084. Det var jeg
ikke klar over. Jeg bor ikke i umiddelbar nærhed af NØ-fyn, så jeg kan ikke
benytte mig af det tilbud, men jeg kan se at Brinch sælger TL074 for 24 kr
og da jeg bor tæt på butikken så smutter jeg forbi og henter et par stykker
der. Men tak for tilbuddet.

--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Uha, så er han 22 kr dyrere end TI's 1000'stks pris :-)
Anyway: Her er databladet:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tl074.html

Bo //

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Fun, men der er vel også lidt transport, importør og forhandler avance og
moms med i den danske pris ;-)
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Analog Devises har også lavet en opamp velegnet til formålet: OP176. Den er
godt nok udgået, men jeg har da stadig nogle stykker på lager. Her er
datablad og diagram på en RIAA forstærker:

http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets_obsolete/1134125OP176.pdf

Karsten H. (7870)
Re: Støjsvag opamp i quad pack dil
http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets_obsolete/1134125OP176.pdf

Takker, men jeg søger et diagram med lidt færre ektrolytter i signal vejen!
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

TL084 findes vel stadig i de støjsvage versioner, TL074 og TL064?

--
Karl Erik.

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Jo, det var jeg bare ikke klar over, men tak for info.
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil
Nu jeg er i gang, der er vel ikke nogen af jeg der lægger inde med RIAA
artiklen i PDF format vel ? (ca 2-3 '79/80)
be_pænt_om.wav

- eller en anden god RIAA

'username' snabel mail dk  ;-)
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Kan du bruge digitalfotos af artiklerne?

/Lars

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Hej Lars

Det kan jeg sagtens bruge! Det er kun RIAA'en jeg skal bruge.
Send dem gerne til   infinity (snabel) mail dk

På forhånd tak!
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Tak til Lars for billederne.

Den er opbygget, men brummer lidt, hvilket jeg ikke helt forstår.
Stel er udformet som et stjernepunkt og uden stelsløjfe.
Alle ledninger er skærmet.
Strømforsyningen er 78L15 og 79L15, 2 x 2200 uF/25 volt, 4x 1N4001, trafoen
er langt væk.

Nå, men der skal rodes lidt mere med det.
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Prøv lige at checke om der er selvsving på din 79L15. De har det med at
svinge hvis de ikke får en pænt stor kondensator på udgangen, og det kan
give brum som sideeffekt

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Tak for tippet, men der er kun nogle få uF på udgangen. Men det vil blive
tjekket.
(vender tilbage).
--
/Infinity

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Korrekt - oplevede jævnligt problemet dengang "vi" byggede TNC2'er til
vores radioamatørhobby.

Kondensatoren behøver ikke at være ret "stor" - 330nF er nok men det
skal være en keramisk type til afkobling. En elektrolyt har ofte en
betragtelig induktans ved de frekvenser hvor regulatoren kan gå i sving
og så afkobler den ikke godt nok.
Afkoblingen må gerne suppleres af en almindelig elektrolyt  (10 - 50 uF)
et sted på vej hen til forbrugeren.

Det bedste er at lodde afkoblingskondensatoren på printet lige under
regulatoren.

/Lars

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Jeg har sjovt nok oftere været ude for det modsatte. Man har en 1uF keramisk
siddende lokalt, og den svinger alligevel. Så skifter man den til en 10uF
lyt, og den stopper svinget. Men det kommer nok an på hvor meget strøm man
trækker, ved stor belastning er det nok vigtigere med lav ESR. Og det er
altid kun de negative regulatorer der svinger, 78xx kører fint med 100nF,
uden sving.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støjsvag opamp i quad pack dil

Ulrik.

Jeg har konstruert mange power, men aldrig opplevet dette.
Er det en diode fra utgang til inngang på din regulator?
Alle regulatorerer oppfører seg som en Op amp, og liker ikke induktive
belastninger.
Det er derfor nødvendig med en lytt på utgangen, for at regulatoren ikke
skal se en induktiv belastnig.
Grunnen til at jeg sier "lytt" er at en tantal har for liten "ESR" og
regulatoren vil oppfatte belastningen som induktiv i påslaget.

Med hilsen
Arne Offenberg